Morten Frøid hjemmekontor anno 2021

Hvordan har koronasituasjonen påvirket rollen som markedssjef i Norsk Gjenvinning og Mills Proff Partner? Hva har de lært? Hva tar de med seg videre? Og hvilke tiltak og prosesser har vært ekstra viktig for dem i denne tiden?

April 2020 intervjuet vi blant annet markedsdirektør i Norsk Gjenvinning, Morten Frøid og marketingsjef i Mills Proff Partner, Hanne Tømte, for å benchmarke den umiddelbare korona-effekten på deres roller som markedsansvarlige. Vi snakket med dem igjen i september 2020 for å se om tilstanden og svarene hadde endret seg. Dette er tredje, og siste intervju i serien – takk for at vi fikk følge dere på denne unike reisen.

Morten Frøid, markedsdirektør ved Norsk Gjenvinning

#1: Hvilke 3 ord oppsummerer de siste 6 månedene, for deg i din stilling som markedsdirektør i Norsk Gjenvinning?

Savn (kolleger og kunder), uforandret (nå har situasjonen blitt det normale for driften) og utålmodig.

#2: Og én setning for din bedrift som helhet? 

Vi har tilpasset oss på alle områder og funnet en effektiv driftsform der alle bidrar

#3: På hvilken måte har koronasituasjonen fortsatt å prege Norsk Gjenvinning?

Svikt i volum og aktivitet og store svingninger ettersom samfunnet blir «skrudd av og på».

#4: Hva har vært de største lærdommene det siste året har ført med seg, på et faglig nivå, for deg i din stilling?

Litt vridning i etterspørsel og økt nettrafikk/netthandel, men ut over det er det egentlig «business as usual».

Last ned gratis guide: De 6 markedsførings-KPI-ene som markedssjefen din faktisk bryr seg om

#5: Hvilke konkrete endringer har dere gjort i markedsplanen for 2021 etter at vi sist snakket høsten 2020?

Vi har endret litt på budskapet og fokusert mer på det at vi er en lokal aktør, nær kunden og med flinke folk over hele landet. En vridning fra det å fokusere på oss som en stor nasjonal aktør. Vi tror nærhet, trygghet og lokal forankring er viktigere enn noen gang. Vi produserer også mer innhold på video enn tidligere.

#6: Hvor annerledes ble mars 2021 enn det du så for deg høsten 2020?

Jeg traff vel ganske bra på «spådommen» med at vi fortsatt er sterkt preget av Covid-19. Jeg hadde nok trodd vi var tilbake på arbeidsplassen og at vi begynte å oppleve endringer i måten vi jobber på. Men det har ikke slått til.

#7: Hva kommer du som markedsdirektør til å fokusere på fremover?

Mitt hovedfokus nå er å jobbe med den viktigste gruppen medarbeidere i Norsk Gjenvinning når det gjelder kunder: våre sjåfører og kundeservicemedarbeidere. Det er avgjørende å holde motivasjonen oppe og sikre at de har forutsetninger for å gjøre en god jobb med å ta vare på kundene våre i en vanskelig tid.

#8: Hvordan tror du mars 2022 blir?

Da er alt som før bortsett fra at vi jobber smartere og mer effektivt. Covid-19 har rammet mange hardt og det er nok bedrifter som ikke har klart seg. Til tross for alt det triste kommer vi også til å se at Covid-19 på mange områder har gjort oss bedre.

Les intervju #1 med Morten Frøid fra april 2020.

Les intervju #2 med Morten Frøid fra september 2020.

Hanne Tømte Hjemmekontor anno 2021Hanne Tømte, Marketingsjef i Mills Proff Partner

#1: Hvilke 3 ord oppsummerer de siste 6 månedene, for deg i din stilling som marketingsjef i Mills Proff Partner?

Berg - og - dalbane!

#2: Og én setning for din bedrift som helhet? 

Det har vært og er fortsatt en utfordrende situasjon for oss som jobber mot proffmarkedet i Mills. Heldigvis har vi god støtte i forbrukervirksomheten i selskapet.

#3: På hvilken måte har koronasituasjonen fortsatt å prege Mills Proff Partner?

Serveringsmarkedet har vært åpnet og stengt flere ganger, noe som har medført utfordringer for produksjonen av produkter og svært liten tilgang til å besøke kundene våre.

#4: Hva har vært de største lærdommene som det siste året har ført med seg, på et faglig nivå, for deg i din stilling?

God planlegging hjelper godt også når ting må forandres. Gode prosesser og struktur er alfa og omega også da. Vi har måttet produsere mye nytt innhold på kort tid for å ha relevant innhold på bloggen vår. Det har vi klart kanskje nettopp fordi vi har gode rutiner.

#5: Hvilke konkrete endringer har dere gjort i markedsplanen for 2021 etter at vi sist snakket høsten 2021?

Noen aktiviteter er satt på vent for en periode, inntil vi ser hvordan serveringsmarkedet utvikler seg. Mye avhenger av når spisestedene får åpne igjen.

#6: Hvor annerledes ble mars 2021 enn det du så for deg i september 2020?

Jeg er fortsatt optimist! Men jeg innser også at perioden vi er i nå ble annerledes enn jeg håpet, og at det tar lenger tid enn jeg hadde håpet på, dessverre. Fortsatt tror jeg at en del nye tilbud har kommet for å bli. Ideer som kanskje ikke hadde kommet uten Covid-19.

Her finner du våre digitale tjenester og kompetanse >

#7: Hva kommer du som marketingsjef til å fokusere på fremover?

Det samme som før; relevant innhold som har mening og gir inspirasjon til kundene våre. Fortsatt opptatt av at vi skal være til nyttig hjelp for kundene våre.

#8: Hvordan tror du mars 2022 vil se ut?

Håper og tror at vi er kommet tilbake til en ny normal som innebærer blide mennesker som treffes på åpne restauranter, i kantiner, på cafeer og på hoteller. Tror også vi kommer til å se nye digitale vaner og tilbud i de aller fleste bransjer.

Les intervju #1 med Hanne Tømte fra april 2020

Les intervju #2 med Hanne Tømte fra september 2020

New call-to-action