Kundeatferden har vært i konstant endring de siste årene, men Koronaen har forsterket endringene. Det må alle virksomheter ta inn over seg. Også de som så langt har overlevd til tross for at de har fortsatt i gamle spor.
På MarkedsPartners digitale konferanse Tilbake til en ny hverdag, snakket Stig Hammer med Brian Halligan, HubSpotgründer og mannen bak begrepet Inbound Marketing, om blant annet hvordan de som vil lykkes framover, må tilpasse seg.
Covid-19: This is your wake-up call!
Covid-19 har allerede tvunget mange bedrifter til å endre sin atferd. Og for en del har det vært – og er − en sen og brutal måte å bli vekket på. Ta selgerne, for eksempel: De kan glemme playbooks med opplegg som ikke lar seg gjennomføre, salgsmøter med middager og påfølgende sene kvelder, varemesser tettpakket med folk, og utallige reisedøgn.
Hva du selger har ifølge Brian blitt mindre viktig, men måten du selger på, får stadig større betydning. Nå handler det om å skape eksepsjonelle kundeopplevelser. Og for å få til det, må du tenke «ende til ende» − og se hele kundereisen over ett. Det betyr også definitivt slutt på silotankegangen, med salgsavdelingen som den sterke ryggraden i organisasjonen – som ikke må røres - og øvrige avdelinger som holder på med sitt. Fra nå av må alle medarbeidere sitte i én båt og ro sammen for å kunne levere de beste kundeopplevelsene.
Les også: Salg + marked: Sammen får dere økt ROI på innholdsmarkedsføring
Apropos båt. La oss si at du skal selge en båt til en million. Sjansen er svært liten for at noen bare kjøper den via nettet, men for fem år siden ville det kanskje vært deg som selger som var utslagsgivende for at salget kom i havn. I dag har denne rollen i større grad blitt overtatt av web. Stadig mer digitaliserte salgsprosesser har gjort at kundene finner din virksomhet før selgerne dine finner dem.
Slagene står altså ikke lenger på markene ute hos kundene, men i stor grad på virksomhetens hjemmesider. De som innser at salget har flyttet seg fra å være en interaksjon mellom selger og kunde, til noe som skjer mellom webside og kunde –med mennesker som supplerer webben, og ikke motsatt, stiller med sterke kort. De som i tillegg legger til rette for gode kundereiser og opplevelser, og evner å utnytte teknologien, vil bli vinnerne.
Hjelp, vi har en «brosjyre-web»!
Vi skal ikke så mange årene tilbake før det var vanlig at nye websider ble laget basert på virksomhetens brosjyre. Og det fungerte. En stund. Dagens websider, derimot, må være mye mer interaktive, rigget for at kundene kan hjelpe seg selv, og ha tilgang til sin egen kjøpsinformasjon når som helst, uten å måtte vente.
Søkefelt (som virker), chat, smart bots, en person å snakke med, kunnskapsbase. Mulighet for å logge inn på websiden for å finne informasjon, faktura, kjøpshistorikk, og så videre. Alt dette må være på plass, og det må henge sammen.
1+1 = 3
Da trenger du et styringsverktøy som ivaretar hele kundereisen. Løsningen er et CRM koblet til hjemmesiden. De to forsterker hverandre, og utgjør en perfekt duo for å lage gode kundereiser. Det er kombinasjonen du bør satse på hvis du vil at en pluss en skal bli tre.
Les også: Gode metoder for å jobbe med kundereiser.
Klar for en ny hverdag?
Oppsummert: Salgsmodellen i organisasjoner som ikke bruker Saas, eller som ennå ikke er digitale, må endres. Hubspot er et utmerket verktøy for denne endringen. Programvaren har, i tillegg til et svært intuitivt CRM-system, også fullverdige funksjoner for e-post, kundeservice, sosiale medier, blogging, analyse av nettstedstrafikk og kampanjer. For å nevne noe. Og alle funksjoner er samlet på ett sted, utformet slik at både selgere og de øvrige i virksomheten enkelt kan bruke det for å gjøre fremtidens kundereiser bedre. Godt rigget for ny hverdag, rett og slett.
Se hele firesidechatten i videoen under (NB! Du kan legge på engelsk undertekst ved å klikke på cc-knappen på videoen):