Hvordan HubSpot som CRM-system kan øke lønnsomheten og gjøre lederens hverdag enklere

Hvordan_HubSpot_som_CRM-system_kan_oke_lonnsomheten_og_gjore_lederens_hverdag_enklere

Vi opplever stor pågang fra ledere som er interessert i å vite mer om HubSpot CRM om dagen. I denne artikkelen viser jeg hvordan HubSpot kan bidra til positiv effekt på topp- og bunnlinjen, og hvordan plattformen forenkler hverdagen til ledergruppen. Jeg gir også noen konkrete eksempler på fordeler for salgssjefen, markedsdirektøren, topplederen og økonomisjefen. 

Et CRM-system som HubSpot frigjør tid hos selgere, markedsførere og ledere. For den fremoverlente markedsdirektør eller salgssjef er mulighetene store, og forvaltet riktig vil investeringen i CRM gi avkastning mange, mange ganger kostnaden.

Customer Relationship Management (CRM) er arbeidsmetodene du benytter for å pleie relasjonen til kundene dine. Mange sier også bare «CRM» når vi egentlig mener CRM-systemet bedriften bruker til å lagre og behandle informasjonen. CRM-systemer finnes det mange av. Noen populære er Salesforce, HubSpot CRM, SuperOffice og Microsoft Dynamics. I denne artikkelen vil jeg fokusere på fordelene med HubSpot.

Mange bedrifter lagrer fortsatt informasjon om kontakter, kunder og leads manuelt i Excel. Er du en av disse, har du et enormt potensiale til å bedre både topplinjen og bunnlinjen, uten å investere enormt i hverken penger eller tid.

Ført og fremst samler et moderne CRM-system all kundedata du har spredt flere steder. I tillegg vil oppdaterte kundedata bli tilgjengelige for alle i organisasjonen som trenger det. Systemet automatiserer tidkrevende og kjedelige prosesser, og i noen tilfeller får du jobbe på måter du ikke visste var mulig.

På grunn av den teknologiske utviklingen, er systemer som tidligere krevde store investeringer og dype lommer, nå tilgjengelige for de aller fleste bedrifter. De er enkle og intuitive i bruk, med innlogging i nettleseren eller gjennom en app på telefonen.

Verdien av HubSpot CRM for salgssjefer

HubSpot CRM effektiviserer tidsbruken til selgerne dine, så de kan gjennomføre flere og bedre møter. Med tilgang til sanntidsinformasjon om potensielle kunders digitale atferd vet selgerne til enhver tid hva som interesserer prospektene. Fordi du bruker mindre tid til forberedelser og enkelt kan registrere informasjon i HubSpot fra telefonen, blir det også mer tid til verdiskapende salgsarbeid. Det vil både øke andelen salg som går gjennom per møte og antall møter en selger rekker å ta. Få ting gleder en salgssjef mer.

Et moderne CRM lar deg automatisere de kjedeligste delene av selgernes hverdag:

  • Ved å fjerne manuelt arbeid kan selgerne bruke mer av tiden sin på engasjerende og inspirerende kundesamtaler.
  • Å registrere data manuelt er både bortkastet tid og fryktelig kjedelig arbeid. Spesielt for menneskeorienterte selgere.
  • Når systemet gjør mer selv, opplever selgerne dine at de får mye gratis. Det motiverer til bruk av systemet, og jo mer CRM brukes, jo bedre blir løsningen.
  • Ved å la systemet hjelpe til med kvalifiseringen av leads, kan selgerne prioritere de mest kjøpeklare leadsene først.

Et praktisk eksempel

Din superselger skal i første møte med «Nykunde AS». Før selgeren går i møtet ser hun på kundekortet i HubSpot CRM. I fjor lastet noen andre fra Nykunde ned en e-bok på hjemmesiden til bedriften din, noe HubSpot automatisk lagret på kundekortet. Nykunde AS har vært inne på nettsidene dine flere ganger den siste tiden og lest om et av produktområdene dine.

Aktiviteten Nykunde AS har hatt på nettsidene dine er automatisk knyttet opp mot kontaktkortet i HubSpot. Din superselger kan vinkle innholdet i møtet mot produktområdet kunden har besøkt. Gjennom automatiske integrasjoner til HubSpot får selgeren opp informasjon fra LinkedIn om de som møter fra Nykunde AS. For fem år siden leverte selskapet ditt et helt annet produkt til Nykunde AS. Både din kollega og de ansvarlige hos Nykunde AS har sluttet, men hele dialogen rundt avtalen ligger i HubSpot, både notater fra møter, telefonsamtaler og e-postutveksling. Fordi selskapet ditt også bruker modulen for kundeservice, kan du se all dialog om den tidligere leveransen på kundekortet.

Etter et godt møte vurderer selgeren at Nykunde er en god match, men at det først er aktuelt med videre dialog om tre måneder. På vei ut i bilen tar hun opp HubSpot-appen og dikterer et notat direkte til kundekortet. Hun legger samtidig en oppgave til seg selv med en tidsfrist for oppfølging om to måneder.

Om det to måneder senere er den samme selgeren eller noen helt andre som skal følge opp er irrelevant, for all informasjonen ligger tilgjengelig på kundekortet i HubSpot. E-posten selgeren sender til Nykunde AS for å oppsummere møtet lagres automatisk i HubSpot, inkludert vedlegget med presentasjonen som ble holdt.

Hva er sjansen for at din superselger drar dette i land til slutt? Og hvor stor er sjansen om hun hadde brukt Excel?

Verdien av HubSpot CRM for markedsdirektører

Markedsføring er en kostnad som skal gi inntekter. Drømmen for enhver markedsdirektør er å levere markedsføring som gir resultater, er kostnadseffektiv og kan måles. Spesielt dette med måling er i mange tilfeller vanskelig. Ingen vil bruke penger på markedsføring som er ineffektiv. Et system som HubSpot CRM er en viktig del av løsningen.

Dataene i CRM er kilden til å øke effektiviteten av bedriftens markedsføring og for å måle effekten av den. Dette er gjeldende uansett om du produserer hjelpende innhold etter inbound-metoden, lager DM-kampanjer på e-post, markedsfører produkter på egen hjemmeside eller annonserer på Google, Facebook eller LinkedIn.

Et praktisk eksempel

Se for deg at du har noen til å kjøre en annonsekampanje for ditt nye produkt i sosiale medier. Du kan segmentere manuelt for å treffe ganske godt, med vurderinger basert på demografisk og geografisk informasjon. Så lager du innholdet i kampanjen og måler hvor mye trafikk du får. Det høres da effektivt og greit ut?

Din konkurrent har alle sine identifiserte kunder og kontakter i HubSpot CRM. Dette er kontakter han vet er en god match. Han lar derfor HubSpot lage automatiske lister av profiler som beviselig er i målgruppen. Kampanjen i sosiale medier kan nå speiles automatisk mot målgrupper som ligner disse kontaktene, og treffer bedre enn noen form for manuell segmentering. Fordi kampanjen er administrert direkte i HubSpot, kommer alle nye kontakter fra kampanjen direkte inn i HubSpot. Hvem tror du får flest og best kvalifiserte leads på samme annonsebudsjett?

Når det kommer til rapporteringen, vet din konkurrent automatisk også hvilke kontakter i HubSpot CRM som kom inn gjennom kampanjen. Leads fra kampanjen følges senere opp av selgere og blir til avtaler.

Da kan din konkurrent gå rett i sitt dashboard i HubSpot og se antall kunder og total omsetning kampanjen endte opp med å produsere.

Verdien av HubSpot CRM for toppledere og økonomisjefer

Som toppleder har du overordnet ansvar for sluttresultatet. Du setter tydelige mål, staker ut kursen og gir dyktige medarbeidere plass og forutsetninger for å lykkes. Dersom noe skulle falle mellom ansvarsområdene til markedsdirektør og salgssjef, ender det til slutt opp på ditt bord. I mange selskaper jobber du som toppleder tett med en CFO eller en økonomisjef for å oppnå at systemer og løsninger er kostnadseffektive og har positiv bunnlinjeeffekt.

Fordelene med et CRM som HubSpot er blant annet:

  • HubSpot CRM strukturerer informasjonsflyten mellom markedsdirektøren og salgssjefen. Tydelig ansvarsdeling er langt enklere å få på plass.
  • Prisstrukturen skalerer med funksjoner og bruk. Du slipper derfor å betale for mer enn du bruker.
  • Siden HubSpot er en skybasert løsning, krever det ingen investeringer i maskinpark eller programvare. Alt kan brukes med dagens utstyr, fra hvor som helst.
  • HubSpot CRM tar bort en god del manuell registrering, noe som frigjør tid til verdiskapende arbeid. Fjerning av de kjedeligste oppgavene gir også mer fornøyde medarbeidere.
  • Sporbarhet mellom utgifter til markedsføring, salgsprosess og inntekter gir nye muligheter til å forstå og finne ytterligere forbedringspotensial.
  • Tydelig sammenheng mellom konkrete initiativer og nye inntekter gjør at alle investeringer til salg og markedsføring kan regnes hjem.

Ønsker du å vite mer om hva HubSpot kan gjøre for din bedrift? La oss gjennomføre en gratis og uforpliktende mulighetskartlegging. Klikk på bildet under.

Gratis: Kontakt oss for en uforpliktende samtale om HubSpot i din bedrift

Hans Viken Sunde's photo

Av: Hans Viken Sunde

Hans er senior forretningsrådgiver i Markedspartner. Han har tidligere vært daglig leder i Din Utvikling og har bred erfaring innen forretningsutvikling. Hans har en mastergrad i rådgivning fra NTNU i Trondheim.