De-viktigste-grunnene-til-a-velge-hubspot.jpg

Et CRM er i mange bedrifter det forretningssystemet som har flest brukere, er mest avgjørende for salgsarbeidet og har flest forgreininger inn i bedriftens ulike kontaktpunkter med marked og kunder. Det er en ansvarsfull beslutning å velge det systemet som skal være den teknologiske bærebjelken og blodomløpet for virksomhetens forretningsprosesser i flere år fremover, og det kan være komplisert å sammenligne systemer. HubSpot har tatt CRM markedet med storm via SMB markedet, til de siste årene også for store virksomheter med komplekse behov. I dette innlegget har jeg trukket frem det jeg mener er de viktigste grunnene til HubSpot sin utrolige popularitet.

Selgerne dine vil elske HubSpot

I mange virksomheter er CRM systemet som selgerne elsker å hate. Det er kanskje ikke så rart all den tid de tradisjonelle CRM systemene først og fremst ble konstruerte for å sikre virksomhetens verdi gjennom arkivering av kundedata og gi ledelsen oversikt og kontroll – ikke for å skape verdi for de som bruker det mest. HubSpot begynte sin CRM-reise ved å lage smarte verktøy som ga konkret verdi til den enkelte selger. Eksempler på dette var funksjonalitet som fortalte selgeren når hun burde følge opp prospektet sitt og innsikt i kundenes digitale atferd som uvurderlig forberedelse til kundesamtaler. HubSpot har fortsatt å bygge på denne styrken samtidig som de utviklet fundamentet for å være en bunnsolid kundedataplattform med lederstøtte.

Last ned gratis:  En guide til Hubspot CRM

Effektivt i bruk

Det finnes vel knapt en softwareleverandør som ikke vil hevde at deres løsning er brukervennlig. Det er allikevel to konkrete grunner til at HubSpot har bedre forutsetninger for å være ledende på brukervennlighet. HubSpot har i motsetning til de fleste av sine konkurrenter tatt et strategisk valg om å vokse organisk. De har dermed ikke kjøpt og «fusjonert» funksjonalitet fra andre leverandører, men vært tålmodige og lagt sten på sten med funksjonalitet på egen plattform. Jeg kan godt forestille meg at det må ha vært krevende og takke nei til komplementerende systemer som enda raskere kunne satt HubSpot på kartet i enterprise-markedet. Gevinsten høster HubSpot (og alle deres partnere og brukere) allikevel nå, med et system som er intuitivt og har likt brukergrensesnitt over hele plattformen. For din virksomhet betyr det langt enklere onboarding av nye brukere og mindre friksjon i arbeidsprosessene som igjen gir bedre datakvalitet og ikke minst tid frigjort til salg.

Du trenger ikke finne opp kruttet

Konfigurasjons- og tilpasningsmulighetene hos mastodontene i CRM markedet kjenner knappest noen begrensninger. De gir deg alle muligheter til å bygge løsninger for unik bruk og etablere egne praksiser. Baksiden av medaljen er at du i mindre grad kan høste av andres erfaringer til smarte løsninger, mer ressurskrevende etableringsprosesser og sannsynligheten for å bygge en dinosaur som på sikt vil redusere fleksibilitet og komplisere forvaltning.

I HubSpot sin ånd – alltid metode − og kunnskapsorientert, får du bøtter av funksjonalitet og smarte løsninger rett ut av boksen som enkelt kan tilpasses din virksomhet. Mer tid på forretning og mindre tid på «technicalities».

Alle kundedata der du trenger dem

Brorparten av dataene i et moderne CRM skapes ikke manuelt fra den enkelte selger, men manuelt og per automatikk fra virksomhetens øvrige kundenære prosesser, det være seg markedsføring, leveranse og kundeservice.

Dersom du velger å bruke HubSpot CRM som plattformen for alle de kundenære prosessene gir du virksomheten din et stort konkurransefortrinn gjennom å tilgjengeliggjøre et 360 graders kundebilde og kundedata til alle deler av virksomheten som har med kunder å gjøre. Dine kunders kundereiser går på tvers av virksomhetens avdelinger og tradisjonelle prosesser. Uten en felles kundedataplattform – som HubSpot kan være – vil det begrense virksomhetens evne til å gi gode kundeopplevelser og gå glipp av kommersielle muligheter. Stadig flere virksomheter har fått kjenne på kroppen at integrasjoner sjelden er mer enn plaster på såret og kompromisser i denne sammenhengen.

Dette punktet forutsetter at virksomheten din benytter HubSpot til både markedsføring, salg og service, men til gjengjeld er det for mange HubSpot-kunder den aller største verdien ved å ha HubSpot.

Morgendagens CRM

Når du velger HubSpot kan du være trygg på at du velger et system som vil holde tritt med forventningene i markedet og fortsatt ligge i forkant. I tillegg til å være et børsnotert selskap, med solid økonomi og fantastisk vekst har HubSpot vist evne til en enorm utviklingshastighet. Årsaken er lang på vei de samme som i avsnittet over om effektiv bruk.

Kanskje var ikke valget av CRM system så krevende allikevel?

Nysgjerrig på hva andre mener om HubSpot CRM? Sjekk ut anmeldelsene på det ledende sammenligningstjenesten for software, G2.

Ønsker du å se nærmere på HubSpot CRM og diskutere hvordan det kan brukes i din virksomhet? I så fall hører jeg gjerne fra deg.

last-ned-gratis-guide-til-hubspot-crm