Er CRM-et ditt bra nok, eller bør du investere i noe nytt? Kanskje virksomheten din aldri har hatt et CRM-system. Kanskje dere har et CRM, men selgerne bruker det sjeldent eller aldri. Kanskje dere ikke har interne ressurser til å sette opp og drifte en ny løsning. Eller kanskje dere ikke har budsjett for å kjøpe et CRM akkurat nå.
Har du ikke et CRM-system, så bør det på agendaen. Hvis dere har CRM, men du ikke er sikker på om det innfrir på viktige kriterier, vil følgende sjekkliste (inspirert av Gorm Kunøe og gjengitt i vår guide til kjøpere av CRM-systemer) være nyttig når du snakker med CRM-leverandøren.
1. Kvalitet
Er systemet stabilt med lite nedetid? Er det skalerbart? Brukervennlig? Kan du integrere det med andre IT-systemer? Er det mulig å lage automatiserte arbeidsflyter (marketing and sales automation)? Og ikke minst, har det funksjonaliteten du trenger for å jobbe helhetlig og effektivt med kundereiser? Enkelte systemer, som for eksempel HubSpot, har egne moduler for markedsføring, salg, revenue operations og service.
2. Pris
Det kan være vanskelig å sammenligne CRM-systemer på pris, da de prises helt ulikt. Som regel har de en lisenskostnad kalkulert ut fra en kombinasjon av antall kontakter, brukere og moduler/funksjonalitet. Noen lar deg attpåtil starte gratis og legge til funksjonalitet etter hvert. Bistand til utvikling og implementering må også inn i regnestykket, og du bør ha et bilde av hvilke kostnader som vil påløpe når dere skal skalere opp.
3. Leveringsevne
Hvor raskt kan dere komme i gang med implementeringen? Når kan den være ferdig? Hvilke ressurser tilbyr leverandøren – juniorer eller seniorer?
4. Service
Hva tilbyr leverandøren av support og service under implementeringen og etterpå? Til hvilken pris, og med hvilken responstid?
5. Teknisk kompetanse
Et CRM-prosjekt kan være komplekst og omfatte integrasjoner mot ditt ERP, CMS eller fagsystemer. Hvilken utviklerkompetanse har leverandøren? Enkelte vil kunne dedikere et team av spesialister og dokumentere deres kompetanse i form av en presentasjon eller CV.
6. Referanser
Be om kundereferanser – gjerne på virksomheter som ligner din egen, og som har tilsvarende utfordringer.
7. Produksjonsfasiliteter
Teams og Zoom kan fungere bra til korte arbeidsmøter og ad hoc-oppklaringer, men få minst ett møte i leverandørens egne lokaler – det vil fortelle deg mye om virksomhetens orden, arbeidsmiljø og trivsel.
8. Rådgivning og bistand
Hvilken kompetanse har leverandøren (byrået) – teknisk og strategisk? Forstår de businessen din? Kan de rådgi på kundereiser? Trenger du å hente inn andre leverandører i tillegg?
9. Kontrollsystemer
Hvordan dokumenteres konsulenttimer og hvilket arbeid som blir gjort? Hvordan kontrolleres det at tildelte konsulenter har riktig kompetanse? Hvordan kontrolleres fakturaer? Hvordan ivaretas personvern og GDPR?
10. Omdømme
Har leverandøren et godt omdømme? Hva med CRM-systemet? Sjekk med tidligere ansatte og kunder, samt medieomtaler.
11. Finansiell situasjon
Har leverandøren et godt økonomisk fundament? Går de med overskudd, eller lever de på investormidler? Hvordan er likviditeten?
12. Imøtekommenhet overfor kjøper
Om du stiller spørsmål eller påpeker mangler i kontrakten, er de imøtekomne og fleksible, eller ignorerer de deg og er arrogante?
13. Forhandlingsvilje
Mange leverandører har standardiserte tjenester og kontrakter, men det kan være at du har behov for å tilpasse den til dine behov.
14. Opplæring i bruk av løsning
Hvilket opplæringsprogram tilbyr leverandøren – standardisert eller skreddersydd? Finnes det brukerforum man kan delta i, eller sertifiseringer man kan ta?
15. Kommunikasjonsevne
Formidler leverandøren kunnskapen sin på en forståelig måte, eller florerer det av stammespråk? I så fall kan det føre til misforståelser og problemer nedover veien.
16. Ledelse og organisasjon
Har leverandøren en ledelse som prioriterer kunderelasjoner, og som engasjerer seg i prosjekter, eller er den mer administrativ?
17. Juridiske forhold
Velger du proprietær programvare (som ofte er amerikansk), har du og CRM-leverandøren liten innvirkning på juridiske betingelser. Pris kan du kanskje påvirke. Velger du en open source-løsning er du ikke garantert å få rettet kritiske feil i programvaren, og du kan heller ikke reklamere.
18. Nærhet til leverandøren
Geografisk nærhet til leverandøren var viktigere før, da reising var dyrere og videokonferanse-teknologi dårligere. Alle forhold ellers like kan nærhet være en fordel, men velg alltid den riktige leverandøren fremfor den nærmeste.
19. Sterkeste/svakeste kompetanseområder
Hva står leverandøren sterkest og svakest – hvilke områder bør du dekke selv eller skaffe annen ekstern hjelp til?
20. Forhold til sine medarbeidere
Har selskapet lojale medarbeider, eller er det mye «gjennomtrekk»? Du kan sjekke ansiennitet og utvikling på medarbeidere på LinkedIn.