Hvordan lykkes i fortjente kanaler

Steffen

Har du sett en artikkel eller et bilde gå viralt? Da er det noen som har lykkes i fortjente kanaler. Fortjente kanaler er andres positive omtale av deg eller deling av innhold du har publisert i en kanal du ikke kontrollerer selv. Selv om du ikke kontrollerer fortjente kanaler ett hundre prosent, er det likevel ting du kan gjøre for å øke sannsynligheten for at du får mer positiv omtale og at innholdet ditt blir delt i disse kanalene.

Les også: Derfor er eide kanaler så viktig i markedsføring

Hvilke typer fortjente kanaler har vi?

Digital vareprat eller omtale skjer i mange ulike kanaler:

  • Sosiale kanaler (SoMe)
  • Blogger
  • Diskusjonsfora
  • Nettaviser
  • Produktanmeldelser (reviews)

1. Sosiale medier (SoMe)

Jo mer kjent merkevaren eller produktet ditt er, desto mer snakker folk om deg i sosiale medier. Om det de sier er positivt eller negativt, kommer an på kvaliteten på det du leverer, servicen du yter, og det du sier og gjør i det offentlige rom. 

Grensene for hva folk deler i SoMe blir stadig flyttet. Og det blir stadig enklere å dele. Vi kan filme, ta bilder og lynraskt fortelle verden hva vi mener om restauranten, butikken eller nettbutikken. Får snap-en eller X-posten vår oppmerksomhet fra en influenser, er det bensin på bålet, og saken kan havne på nyhetene.

Dette stiller krav til at bedrifter må overvåke omtale i sosiale medier, og at man responderer der det er hensiktsmessig. Aller best er det om virksomheten engasjerer seg og er synlig i SoMe før kriser skjer, så man trener medarbeidere i å konversere i disse kanalere, samt bygger goodwill hos kundene og andre interessenter.

Enhver bedrift som ønsker å ta SoMe seriøst bør etablere hendelsesutløste rutiner for disse to scenariene:

  • Imøtegå negative eller kritiske kommentarer om selskapet, merkevaren, produkter eller tjenesten på en saklig måte. Professor Tor W. Andreassen ved NHH har skrevet mye om dette temaet. Faktumet er at misfornøyde personer som klager – og får hjelp/blir hørt – er mer fornøyde etter at klagen ble håndtert enn de var før de ble misfornøyde

  • Svare på spørsmål som målgruppen din stiller om temaer og problemstillinger knyttet til bedriftens forretningsområder. Det å hjelpe uten å be om noe tilbake er en svært effektiv måte å bygge sterke relasjoner med brukere i sosiale nettverk. Ikke minst følgerene deres, som sannsynligvis vil se den positive dialogen. Gary Vaynerchuk realiserte the American dream på denne måten, da han bygde opp familiebedriften og senere byrået VaynerMedia.

Sosiale nettverk og kanaler som  LinkedIn, Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok og X  er ganske forskjellige og må brukes deretter. Hvor du skal legge inn trykket avhenger av hvem dine målgrupper (personas) er. 

Les også:  Slik lager du personas til markedsføring og salg

For å gjøre det enklere for deg å identifisere disse har jeg laget en oversikt over typiske interessenter en bedrift kan forholde seg til i SoMe:

Bedriftens interessenter i sosiale medier

Her er noen generelle råd til hvordan du kan jobbe med noen av disse interessentene:

  • Kunder (hvis de er fornøyde) kan bli gode ambassadører for merkevaren din. Hvis du behandler dem godt. En overvåkningstjeneste vil gi deg en notis når de nevner deg i sosiale medier, snakker om temaer du burde respondere på eller dele videre til nettverket ditt. 

  • Potensielle kunder kan identifiseres gjennom at de stiller spørsmål eller snakker om noe du tilbyr eller har kunnskap om. Et godt tips er å gi dem noe av verdi før du prøver å selge dem noe. Del en nyttig link, en video eller en artikkel som kan hjelpe dem videre på veien med de spørsmålene de har. Da er sjansen stor for at de vil vurdere deg når beslutningen om kjøp skal tas.

  • Medarbeidere kan også være gode ambassadører for virksomheten. Som markedsansvarlig eller toppleder bør du bygge en kultur som fremmer deling i sosiale kanaler, begeistring og stolthet for arbeidsplassen og fagområdet. En måte å gjøre dette på er å la medarbeiderne selv få skinne litt. En firmablogg er et perfekt sted å gjøre det på, noe som samtidig gir bedriften økt organisk synlighet og et økt tilfang av leads og nye kunder. Noen bedrifter har også eksperimentert med å la ansvaret for bedriftens sosiale mediekanaler gå på rundgang mellom de ansatte, og slik gitt dem eierskap til dette området.

  • Bloggere og influensere er eksperter og kjente personligheter i sine bransjer/fagområder og har mange følgere. Men hvordan kan du få oppmerksomheten og godviljen deres, så de deler innholdet ditt til sine følgere? 4-1-1-regelen til Andrew Davis er her en god rettesnor: Av seks delinger du gjør i sosiale medier skal fire av dem være innhold fra influensere, en av dem skal være innhold du selv har produsert (nyttig og verdifullt, ikke selgende) og en av dem skal være et selgende budskap (tilbud, kupongkode, rabatt, pressemelding osv.) 

Når det gjelder egenprodusert innhold som du publiserer på bloggen din, er det nødt til å ha høy kvalitet. Ellers vil det ikke bli delt. Jeg liker hvordan Seth Godin definerer kvalitetsinnhold:

Det må være remarkable (bemerkelsesverdig), altså «worth making a remark about». Hvis innholdet ditt ikke er verdt å bemerke, er det heller ikke verdt å dele.

Flere tips til økt omtale i SoMe:

  • Gjør det enkelt å dele innholdet ditt via delingsknapper på nettstedene dine
  • Vær til stede der målgruppen din er (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram), så de kan kommunisere med deg
  • Del eget innhold, men også innhold publisert av andre (ref. 4-1-1-regelen)
  • Når du deler andres innhold, kommenter det gjerne fra ditt perspektiv
  • Husk å nevne kilden i social-posten (mention) med en @ etterfulgt av navnet/kallenavn deres (så lenken blir blå)
  • Du trenger ikke bare dele lenker. På LinkedIn vil du kunne få mer engasjement med daglige tekstposter hvor du deler meninger, tips eller erfaringer i kortform

2. Blogger 

Blogger regnes også som sosiale medier. Personlige bloggere er også ofte svært aktive i sosiale kanaler, hvor de som regel har mange følgere. Bedriftsblogger har som regel også god rekkevidde, spesielt på e-post. Å få omtale på en blogg kan gi deg økt troverdighet og er også et ranking-signal som gir deg bedre standing hos Google.

Tips til økt omtale i bloggosfæren:

  • Kartlegg relevante influensere og begynn å bygge relasjoner med dem
  • Del innholdet deres i dine egne sosiale kanaler. Bruker du X (Twitter), husk å nevne bloggerens X-navn (vårt er  f.eks. @Markedspartner) i selve oppdateringen. 
  • Henvis til dem i dine egne blogginnlegg (husk å linke til dem)
  • I noen bransjer (f.eks. innen mote, kosmetikk eller forbrukerelektronikk) er det å gi bloggere vareprøver eller invitasjoner til VIP-arrangementer en etablert praksis

3. Diskusjonsfora

Mens samtalene om produktene og tjenestene dine skjer i sanntid i sosiale nettverk, er mange fora også en arena for de mer dyptgående diskusjonene. Googler du for eksempel "erfaringer med Ford S-Max", kommer diskusjonstråder på fora som Babyverden kjapt opp. Det finnes et forum for det meste, og det som skrives der er ofte søkbart og får gode rangeringer til nytte for forbrukere som er i en evaluerings- eller beslutningsprosess.

Facebook-grupper har tatt mer og mer over for det tradisjonelle forumet. Har du båt, er du kanskje med i Båtfolk på Facebook (76 000 medlemmer). Men også eiere av spesifikke merker/produkter har sine egne fora. Som Sarpsborg 08-fan er jeg med i Facebook-grupper hvor tilhengere (og potensielle kjøpere av drakter og fan-materiale) meninger, tips, frustrasjoner, gleder og erfaringer.

Tips til overvåkning og bruk av fora:

4. Nettaviser 

Redaksjonell omtale i nettaviser hører tradisjonelt til under fagområdet PR (Public Relations). Med nettavis mener vi både riksmedier som VG, lokalaviser, fagpressen og andre nisjenettsteder med nyhetsstoff.

Les også: 5 måter å øke synligheten din med betalte kanaler

Noen få tips til hvordan du kan gå frem overfor medier og journalister:

  • Kartlegg medier og journalister som skriver om temaer relatert til din bransje
  • Følg journalistene i sosiale nettverk og begynn å bygge relasjoner til dem. Tenk på hva som gir dem verdi. De ønsker en god story, og vil ignorere deg om du kaster bort tiden deres på kamuflerte salgspitcher eller kjedelige saker
  • Har du en interessant sak, send en pressemelding eller tips til mediekanalen. 
  • Mediene er ofte på jakt etter interessante bidragsytere som kan skrive kommentarer og kronikker. Har du en firmablogg med innhold av høy kvalitet kan det være en måte å bli oppdaget på 

5. Produktanmeldelser

Den beste markedsføringen er å la andre skryte av deg. Det finnes en rekke tredjepartsnettsteder som gir forbrukere og kunder muligheten til å gi en produkt- eller servicevurdering. Blant disse er Trustpilot, PrisjaktTripAdvisor og Gule Sider.

Tips til hvordan du får flere omtaler:

  • Integrer omtaler fra slike nettsteder på ditt eget nettsted eller bygg lignende funksjonalitet inn i din egen nettbutikk
  • Kjør kundetilfredshetsundersøkelser og be fornøyde kunder om å anbefale deg
  • Be om anmeldelser fra kunder som var misfornøyde, men som du løste problemet for

Har du kommentarer eller innspill, fyr løs i kommentarfeltet! 

 

Steffen Fjærvik's photo

Av: Steffen Fjærvik

Steffen er rådgiver for kommunikasjon og innhold i Markedspartner. Han er utdannet journalist og har jobbet i en årrekke som reporter, vaktsjef, leder og redaktør i NRK og Sarpsborg Arbeiderblad/TV Østfold i tillegg til Institutt for Journalistikk.