Slik bygger du kundelojalitet i sosiale medier i 2025

Mann som sitter på mobilen og ser på sosiale medier

Sosiale medier har lenge vært viktige kanaler for bedrifter som ønsker å bygge sterke relasjoner med kundene sine. Ifølge HubSpots nyeste rapport er de fremdeles det, men på kundenes premisser. I tillegg er AI-drevne løsninger i ferd med å endre spillereglene.

HubSpot Global Social Media Trends Report 2025 gir et innblikk i utviklingen av bruken av sosiale medier, både blant forbrukere og markedsførere. Dataene er basert på tilbakemeldinger fra over 1000 profesjonelle markedsførere over hele verden. 

Hele 85 % av dem er enige om én ting: Aktivt engasjement og fellesskap er helt avgjørende for å lykkes med kundelojalitet i sosiale medier.

Undersøkelsen viser tydelig at kundelojalitet i sosiale medier er i endring. Reell og langvarig relasjonsbygging avhenger i stor grad av kvalitetsinnhold som har følgende trekk:

  • Ekte
  • Gjenkjennelig
  • Skaper en følelse av fellesskap

AI har gått fra å være en støttespiller til et avgjørende element i lojalitetsbygging i sosiale medier, ifølge 77 % av respondentene. Med AI-verktøy kan du blant annet:

  • Optimalisere innholdsproduksjonen
  • Personalisere innholdet
  • Analysere data
  • Yte bedre kundeservice

I tillegg er kortformat-videoer den innholdstypen som gir høyest avkastning i form av engasjement. La oss ta en nærmere titt på de viktigste funnene fra rapporten.

Les også: Hvordan AI endrer SEO og inbound marketing

Autentisk innhold trumfer polert innhold – og mengde

Får du kundene til å føle seg sett og forstått har du funnet den gylne middelveien til kundelojalitet i sosiale medier. Ekte, personlig og relaterbart innhold har styrket sin posisjon som det mest verdifulle innholdet i sosiale medier i 2025.

Rapporten viser at:

  • 63 % av forbrukere foretrekker innhold de kan relatere til.
  • 76 % av markedsførerne opplever at autentisk innhold i mindre bolker presterer bedre enn polert innhold i store mengder.

Vis frem menneskene i bedriften – mennesker relaterer til andre mennesker. Det kan være en kort historie om en ansatt, eller om hvordan dere implementerer bedriftens verdier i praksis. Kanskje har dere deltatt i en aktivitet som støtter en viktig sak?

Består innholdet ditt hovedsakelig av produkter og tjenester, bør du tenke på å inkludere mer autentisk innhold som gir større verdi til målgruppen. Det øker sjansen for at målgruppen husker merkevaren din bedre – og i et positivt lys.

Les også: 7 tips til innhold som styrker merkevaren din

Bygg fellesskap og tilhørighet til merkevaren

Sosiale medier gir en unik mulighet til å samhandle med kundene i sanntid. En aktiv og personlig tilnærming, som å svare på kommentarer eller dele brukergenerert innhold, bidrar til sterkere merkevarelojalitet og kunderelasjoner.

Hele 93 % av markedsførerne i undersøkelsen satser aktivt på fellesskap i sosiale medier, gjerne med en egen «Community Manager», som har ansvaret for å styrke dialogen med kundene. Samtidig hjelper det bedriften med å skille seg ut blant konkurrenter.

Trenger du inspirasjon? Sjekk ut Ryanair på TikTok. Flyselskapet har snudd klager fra reisende til humoristiske og gjenkjennelige kortformat-videoer, som gir millioner av visninger og tusenvis av likerklikk og kommentarer. I tillegg til eget innhold, bruker selskapet også ekte innhold fra reisende og innholdsskapere, og deltar selv aktivt i kommentarfeltet. Innholdet er autentisk og forbrukerne vet hva de kan forvente. Resultatet er tydelig: De har bygget et fellesskap der folk kjenner seg igjen og de kjenner lett igjen en Ryanair-video når den først dukker opp.

Tenk over hvordan bedriften kan ta eierskap til samtalen og bli en naturlig del av kundenes digitale liv. Ofte henger det tett sammen med autentisk innhold. Dersom det er gjenkjennelig, kan det enklere inspirere til dialog og interaksjon.

Les også: Slik lager du en enkel strategi for sosiale medier

«Hele» kundereisen integrert i sosiale medier

Et annet tydelig skifte er at stadig flere går gjennom de ulike stadiene i kundereisen direkte via sosiale medier. Rapporten viser at:

  • 69 % av markedsførere tror at stadig flere foretrekker å handle direkte i sosiale medie-apper, fremfor bedriftens egen nettside.
  • 70 % av markedsførere planlegger å legge om til direkte salg i sosiale medier i løpet av året.

Ved å integrere både oppdagelse, vurdering og kjøp i sosiale medier, øker sjansen for å styrke kundelojaliteten ytterligere. Når forbrukerne engasjerer seg, sørger algoritmene for å vise mer relevant innhold, som igjen øker sjansen for at de utfører en handling.

I mars 2025 annonserte Meta at de snart begynner å teste ut en forenklet kjøpsprosess gjennom Facebook-annonser med integrerte AI-verktøy. Brukerne vil fremdeles veiledes til bedriftens nettside for å fullføre et kjøp, men alle steg som leder frem til dette punktet vil kunne foretas direkte i plattformen.

Les også: Fra SEO til AI-synlighet: Sånn tilpasser du innhold for nye søkevaner

Når det er sagt, kan du ikke utelukke at forbrukere søker opp informasjon i søkemotorer og AI-verktøy, på bedriftens nettside, i blogginnlegg og nyhetsbrev. Sørg derfor for at det er enkelt å finne frem og foreta handlinger i de plattformene der forbrukeren befinner seg. Kundereisen skal være så friksjonsfri som mulig – uansett plattform.

Riktig plattform + format = økt engasjement

At du når mange med innholdet er vel og bra, men for at sosiale medier skal være en relevant lojalitetskanal, må investeringene gi avkastning.

Kortvideo-formatet dominerer, og YouTube, Instagram og TikTok topper listen over plattformene som gir best avkastning, i form av engasjement. Dette tyder på at merkevarer som ønsker å bygge og styrke kundelojaliteten, bør satse på disse plattformene og innholdsformatene.

Igjen, det betyr ikke at alle andre formater, innholdstyper og plattformer ikke gir verdi. En god balanse, der du integrerer korte videoer med verdifullt innhold som en del av markedsføringsmiksen, kan bidra til å bygge tettere bånd med kundene dine.

Topp 3 sosiale medier-tips fra HubSpot-rapporten 2025

For å oppsummere, viser rapporten at effektiv lojalitetsbygging i sosiale medier fremover vil drives av:

  1. Autentisk, personlig og engasjerende innhold, som gir verdi for kundene.
  2. Fokus på fellesskap og interaksjon, fremfor rask rekkevidde.
  3. AI-drevet innhold tilpasset hele eller store deler av kundereisen, der kunden kan søke, handle, kontakte kundeservice og bruke plattformen som en kilde til troverdige anbefalinger.

Selskaper som forstår og jobber mot å tilpasse seg endringer i sosiale medievaner, vil fortsatt kunne bruke sosiale medier som et mektig redskap for å bygge reell kundelojalitet fremover.

 

 

 

 

Temaer:

sosiale medier
Daniela Dahle's photo

Av: Daniela Dahle

Daniela jobber som innholdsprodusent i Markedspartner. Hun har en master i medieutvikling (medier og kommunikasjon) fra OsloMet og en bachelor i internasjonal kommunikasjon fra Høgskolen i Østfold. Hun har lang erfaring innen kundeservice, og har nylig jobbet som CCM (Content & Community Manager) der hun også drev med oversetting.