Hvordan komme øverst på Google? Førstesiden har jo bare 10 plasser

 

Dersom ditt mål er å rangere på førsteplassen av Google, da har jeg en god og en dårlig nyhet til deg.

Den dårlige nyheten: SEO kan ikke lenger sikre at du kommer øverst på Google

Dette må vel være en spøk, tenker du kanskje? Alle SEO-spesialister kan vel noen lure triks for å sikre seg førsteplassrangeringer og store mengder gratis organisk trafikk fra Google? Faktum er at i dag er det kun kjøp av annonsering via Google AdWords som kan garantere deg førstesideplasseringer i Google.

LES OGSÅ: Bli synlig på Google med disse AdWords-tipsene »

Det er ikke lenger mulig å si: «Vi ligger på 3. plass i Google for søkeord X!». Hvilken rangering din virksomhet har for søkeord X avhenger av hvem som foretar søket og i hvilken kontekst.

Forvirret? Følg med!

LES OGSÅ: Hva er SEO? [Søkemotoroptimalisering for dummies] »

SEO var forutsigbart. Så kom Google Hummingbird

Google Hummingbird er en av de siste større algoritmeendringene som påvirket SEO i betydelig grad. Navnevalget ble ifølge Google besluttet på bakgrunn av intensjonen om at brukeren skal få sitt søkeresultat på en presis og hurtig måte. Tenk: Kontekstuell målretting og nettstedshastighet.

Utrullingen av Google Hummingbird startet i 2013 og førte til at hele tankegangen rundt SEO måtte endres. Det som før handlet om kampen om å komme øverst på Google for enkeltvise søkeord handler i dag om kontekst og Googles ønske om å alltid sikre søkeren mest mulig relevante søk. Dette krever langsiktige og helhetlige strategier rundt SEO.

LES OGSÅ: Google endrer algoritmene igjen: Hva betyr det for din web? »

Google prioriterer sider som matcher konteksten av brukernes søk

Hva som er relevante treff for deg å få opp i Google når du søker på «restaurant» vil variere. Den ene dagen sitter du hjemme med laptopen og vil planlegge en hyggelig lørdagskveld. Den andre dagen sitter du med mobilen og tar en øl på Aker Brygge. I ferien befinner du deg kanskje til og med i Paris og søker med mobilen nok en gang. I dag er Google smart nok til å forstå at din lokasjon og det at du benytter en mobiltelefon bør påvirke hvilke treff du får opp på førstesiden. Å se annonser for den lokale restauranten i hjembyen hjelper deg fint lite når du er på reise i en annen by og drar opp mobilen for å finne et passende sted å spise.

Sikre at din målgruppe får relevante kvalitetstreff

Googles søkemotor er blitt så avansert at den langt på vei klarer å tolke konteksten rundt hvert enkelt søk. For sluttbrukere er dette genialt. Det gir personlig skreddersydde treff på Google, basert på flere ulike faktorer. Dette er noe av det som påvirker hva du får opp på førstesiden når du søker på noe i Googles søkemotor i dag:

  • LOKASJONEn bruker i Oslo vil få andre søketreff på Google enn det en bruker i Bodø, Sverige eller USA vil få, selv om alle taster inn samme søkeord. Google vil prioritere relevante nettsteder fra lokale bedrifter i nærheten.

  • KONTEKSTGoogle vil tilpasse søkeresultatene så godt som mulig for deg ved å forsøke å tolke konteksten du er ute etter. Søk som inneholder ordet «kjøpe» vil gjerne trigge nettbutikk-treff. Søk som inneholder «beste» vil kunne trigge kjøpsguider. Søk som inkluderer ordet «hvordan» vil gjerne vise nettsteder av typen Wikier.

  • PC, MOBIL ELLER NETTBRETT?Ca. 50 % av mobile søk antas å være utført av brukere som er på jakt etter noe i geografisk nærhet. Dette vil Google ta hensyn til.

  • DIN SØKEHISTORIKKDersom du har en Google-konto som du er innlogget på når du foretar søket, vil Google tilpasse søketreffene etter hva som antas å være av størst interesse for deg. Et eksempel er søkeordet «apple». En amerikansk nettbruker som har søkt og vært mye innom nettsteder relatert til epledyrking og landbruk vil kunne oppleve å få treff på epler. En bruker som er mye innom nettsteder om tekniske gadgets vil derimot få servert søketreff med produkter fra teknologigiganten Apple.

Slutt å tenke på rangeringer for ditt viktigste søkeord

Mange vil naturlig nok være opptatt av hvordan de rangerer i Googles søkemotor for sine viktigste søkeord. Dette er noe som henger igjen av gammel vane og uvitenhet, etter mange år hvor dette var en god suksessfaktor innen SEO. I dag må du tenke annerledes:

  • Ikke vær opptatt rangeringen på enkeltvise søkeord. Dette er ikke lenger noe som kan måles eksakt

  • Fokuser på din totale utvikling av organisk søkemotortrafikk

  • Overvåk eventuelt historisk utvikling av gjennomsnittlige rangeringer for grupper av søkeord innenfor dine viktige kategorier

  • Sammenlign din organiske trafikk med andre typer trafikk. Se på både totalt trafikkvolum og hvilke typer trafikk som gir deg høyest konverteringsrater, omsetning og ROI. Google Analytics og HubSpot kan være nyttige verktøy i denne sammenhengen. Dataanalyse kan hjelpe deg å se hvilke søkeord, enkeltsider og temaer som har rom for optimalisering.

LES OGSÅ: 5 grunner til at søkemotoroptimalisering er viktigere enn noen gang »

Den gode nyheten: Du kan fortsatt skaffe deg store mengder gratis Google-trafikk

SEO lever fortsatt i beste velgående, selv om strategiene har endret seg de siste årene.
Google Hummingbird stiller krav til deg som vil ha mye gratis trafikk fra Google: Du må fortjene det! I dag er kampen om webtrafikken hard, og den øker for hver dag som går. Å holde sin virksomhet konkurransedyktig på nett krever en klar strategi og langsiktighet.

Slik øker du ditt volum av gratis trafikk fra Google

  • Fokuser på de mest lønnsomme søkeordene med en søkeordsanalyse: Avdekk søkeordene med høyt søkevolum og lav konkurranse, tilpasset din virksomhet og målgruppe. Dette vil gi deg et fortrinn foran konkurrenter som driver SEO i blinde. De fleste SEO-spesialister kan hjelpe deg med dette

  • Skriv for målgruppen din: Skriv innhold som personas i din målgruppe vil oppfatte som verdifullt nok til å komme tilbake for mer, igjen og igjen. Gå i dybden på temaer de er opptatt av. Slik bygger du ikke bare SEO-trafikk, men også leads, kunder og jungeltelegraf 

  • Skriv innhold med høy kvalitet fremfor kvantitet

  • Publiser ferskt og unikt innhold jevnlig over tidJevn og trutt publisering av nytt kvalitetsinnhold av verdi for din målgruppe lønner seg. Jeg anbefaler minimum 1-2 bloggpubliseringer per uke.

LES OGSÅ: Hvorfor du bør begynne å blogge nå -  og ikke senere »

Virksomheter som har en langsiktig strategi for SEO (og som evner å holde den vedlike) vil over tid utkonkurrere de som ikke er så systematiske og disiplinerte. Du vil oppleve at trafikken fra Google øker gradvis, jo lenger du holder det gående. Dette vil være helt nødvendig dersom din virksomhet skal holde seg synlig i den økende mengden av innhold som pumpes ut fra alle kanter på nettet hver eneste dag.

Gratis guide:  17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017 

Elin Schjelderup's photo

Av: Elin Schjelderup

Elin Schjelderup har lang erfaring med både strategisk, praktisk og rådgivende arbeid innen digital markedsføring- og forreningsvirksomhet. Hennes dybdespesialisering er innen synlighet på Google (SEO/SEM) og målgruppers søkeadferd på Google gjennom ulike stadier av kundereisen. Elin jobbet tidligere som Leder Search Marketing i Markedspartner og er i dag Fagsjef Search Marketing hos Gjensidige Forsikring ASA.