En ny måte å søke på
Det kan ofte ta lang tid og mange forsøk å få det svaret du leter etter når du søker på nettet. Du må gjerne innom mange sider, og gjøre gjentatte vurderinger av hvor troverdige kildene er. Med de samtalebaserte funksjonene i SerachGPT kommer det til å bli både raskere og enklere å finne det du leter etter. Du kan også stille oppfølgingsspørsmål, på samme måte som i en samtale med en person, der konteksten bygger på hvert spørsmål du stiller. Svarene du får inkluderer kilder med navn og lenker, slik at du kan se flere resultater i sidemenyen. OpenAI samarbeider med selskaper som produserer innhold for å utvikle denne opplevelsen og har lansert verktøy for utgivere for å kontrollere hvordan de vises i SearchGPT.
Les også: Slik forbereder du deg på AI-søk
Hvordan vil AI-søk påvirke SEO?
AI-søk, som det OpenAI tester med SearchGPT, kan ha stor innvirkning på SEO (søkemotoroptimalisering). Ettersom AI-modeller blir i stand til å hente og oppsummere informasjon fra flere kilder i sanntid, kan de redusere behovet for tradisjonelle klikk til nettsider. Dette betyr at innhold må optimaliseres for å bli oppdaget og brukt i AI-svar. Kvalitetsinnhold kommer til å bli viktigere enn noen gang fordi AI-søk prioriterer gode og relevante kilder. SEO-strategier må dermed tilpasses for å fremme synlighet i AI-drevne søkeresultater.
På Inbound marketing-dagen 2024 blir det mer snakk om hvordan generativ Ai vil endre markedsføringen. Du kan melde deg på gratis her.
Noen tips for å forberede deg:
- Optimaliser innholdet ditt for kvalitet: Som nevnt prioriterer AI-søk pålitelig, relevant og grundig innhold. Sørg for at du lager artikler med dybde og verdi.
- Bruk klare kilder: Når AI presenterer informasjon, inkluderes det kilder. Sørg for at innholdet ditt har nøyaktige henvisninger.
- Tilpass deg samtalebaserte søk: AI-modeller som SearchGPT vil forstå konteksten i oppfølgingsspørsmål, så strukturer innholdet slik at det kan besvare flere, relaterte spørsmål.
- Sørg for teknisk SEO: Rask lasting av sider og god navigasjon hjelper AI-søk med å hente data effektivt.
- Kontroll på data: APIer, integrasjoner, god strukturerte databaser og data vil bli viktigere i tiden som kommer så sørg for å ha kontroll på dataene dine.
- Analyser hvordan AI-søk påvirker innholdet ditt: Bruk data for å forstå hvordan innholdet ditt blir presentert og juster strategien deretter.
SearchGPT er et stort skritt fremover innen AI-søk og kommer mest sannsynlig til å endre måten vi finner og bruker informasjon på nett. Fordi den kan tilby både raske og relevante svar med kilder, pluss åpne for samtalebaserte oppfølgingsspørsmål kommer det til å bli en mer personlig og effektiv søkeopplevelse. Det er viktig og forbedrede seg på hvordan dette vil påvirke SEO og tilpasse strategiene sine. Vi kommer til å fortsette og oppdatere og følge med på utviklingen.
Ventelisten til SearchGPT er full akkurat nå, men det blir forhåpentligvis mulighet for flere å teste snart.