5 grunner til at søkemotoroptimalisering er viktigere enn noen gang

 

Er SEO død? Absolutt ikke, men det er ikke lenger hva det var. På starten av 2000-tallet var gode posisjoner i søkemotorene nærmest en lek. I dag er konkurransen betydelig hardere, og Google har utviklet en løsning som blir stadig bedre på å belønne kvalitetssider og filtrere vekk dårlig og middelmådig innhold for brukeren. Her vil jeg gi deg fem gode grunner til at SEO er viktigere enn noen gang før.

1. Brukeres søk starter på Google

I dag er alle på internett og det å google er blitt en dagligdags term på linje med det å slå opp i leksikonet eller telefonkatalogen tidligere. Folk gjør research før de bestemmer seg for å kjøpe en vare eller tjeneste. Og hvor starter denne kjøpsprosessen? Jo – på Google.

I og med at de nettsidene som vises på førstesiden av Google mottar ca. 90% av trafikken, er det neppe nødvendig å forklare hvor viktig det er å sikre seg gode posisjoner her. Finner ikke brukeren deg ved søk på Google, er du i praksis ikke-eksisterende på nett.

2. Enorme mengder gratis trafikk – til de som fortjener den!

Det er en evig diskusjon som har versert siden før 2000-tallet: Hva er viktigst på nett? Er det innhold? Er det trafikk? Content is king, er det mange som mener, men Google har i senere år blitt stadig mer opptatt av at Audience is king:

Det hjelper ikke med store mengder innhold dersom de besøkende (publikummet ditt) ikke finner verdi i det.

Sørg derfor for å ha en klar definisjon av hvem din målgruppe er og hva de vil sette pris på å finne av innhold på dine nettsider. Blogging er mat for Google, og ved å poste jevnlige kvalitetsinnlegg 1-2 ganger per uke over tid vil du sikre deg et stadig bedre fotfeste i Googles visningssider.

I tillegg til å sørge for godt innhold for brukeren, vil Google i økende grad belønne nettsider som legger til rette for at brukerne skal finne nøyaktig hva de leter etter.

Dette betyr blant annet at du med fordel kan ta i bruk såkalte «rich snippets» for strukturerte data. Dette gjøres på kildekodenivå på nettstedet ditt, og det er noe som Google oppfordrer til, da brukere enklere vil kunne ta avgjørelser på hvilke nettsteder de ønsker å besøke.

Ved å gjøre dette vil nettstedet ditt kunne få vist frem ekstra informasjon i søkeresultatene, blant annet i form av bilder, brukeranmeldelser og publiseringsdato.

Oppskriftsider vil kunne få vist både et bilde samt starten på selve oppskriften direkte på forsiden av Google, noe som vil øke klikkraten betraktelig sammenlignet med sider som kun viser en enkelt overskrift og kort introtekst

Nettsteder som bruker rich snippets har ikke vist seg å ha noen direkte påvirkning på rangering foreløpig (mars 2016), men Google har signalisert at det vil kunne være av betydning for synlighet på førstesiden i fremtiden.

Les også: Innholdsstrategi: Slik lager du en persona »

3. Kriteriene for førstesideplasseringene endres

Dersom du ikke vises på førstesiden for dine viktigste nøkkelord blir det magert med trafikk i forhold til de som kan sole seg i glansen av førstesideplasseringene.

Konkurransen om disse plassene øker både på grunn av stadig flere nettsider som sloss om rangeringene, og at Google endrer på kriteriene for hvilke sider som fortjener å vises. Det gjøres også endringer på hvordan førstesideplasseringene vises for brukerne.

Det testes med stadig nye typer visninger på forsiden, brukere i USA er gjerne testkaniner før løsningen rulles ut her i Norge og andre steder i verden. Vær forberedt på at flere av løsningene gradvis vil komme også til norske brukere av Googles søkemotor. De sterkeste sidene med høy kvalitet og autoritet vil bli enda sterkere. De som ikke tar SEO på alvor vil måtte nøye seg med brødsmulene.

Google er klare på at målet alltid vil være flest mulig relevante treff etter brukernes søk. Det er likevel ingen hemmelighet at den desidert største andelen av Googles omsetning kommer fra betalte annonser på Google Adwords.

En viss del av plassen på førstesiden av Google er derfor forbeholdt annonsører som er villige til å betale for dette. Konkurransen vil øke også for betalte annonseplasser på forsiden av Google. Dette vil medføre økte klikkpriser med dertil lavere marginer.

Annonsører som mangler den nødvendige erfaringen og kompetansen med å skape lønnsomme kampanjer risikerer å se at pengene nærmest renner ut i sanden. 

Betalt annonsering på Google kan være lønnsomt, men på lang sikt vil det alltid være ønskelig med en betydelig andel «gratis» organisk trafikk som ikke spiser av markedsføringsbudsjettet. 

Les også: Slik takler du de nye endringene for Google AdWords-annonsering »

4. Søk via mobil tar en stadig større del av kaken

I mai 2015 gikk Google ut og sa at de hadde passert grensen der det var flere søk via mobil enn PC. Sider som er optimalisert for visning på mobile enheter vil foretrekkes fremfor sider som ikke er det, i Googles visningssider.

Brukere som ankommer et ikke-optimalisert nettsted via mobilen vil ofte bli så irriterte at de bare lukker nettsiden og går til en konkurrent som har sørget for at nettstedet vises pent og oversiktlig på mobilskjermen.

Dette er noe Google vet, og de vil derfor bestrebe å sørge for at brukere som foretar søk via mobiltelefonen får listet opp sider som et tilpasset mobil visning.

Det kan koste litt tid, arbeid og kroner å få omgjort nettstedet ditt dersom det ikke er optimalisert for mobile enheter i dag. Det vil likevel være en investering som du vil få igjen for på sikt dersom du tenker å være konkurransedyktig på nett i årene fremover.

Besøkende som kommer til ditt nettsted via en mobiltelefon vil få en bedre brukeropplevelse, som igjen vil gi høyere forventet avkastning enn brukere som må scrolle på skjermen for å se hva nettstedet ditt tilbyr. I tillegg vil du altså ha bedre muligheter for å vises på førstesiden av Google, uten å måtte betale for det.

Les også: Hvorfor du MÅ ha en responsiv web »

5. Jo lenger du venter, jo vanskeligere blir det

Det er aldri for sent å komme i gang. Selv om konkurransen er hardere nå enn tidligere, er i dag fremdeles den beste dagen å starte, dersom du ikke allerede har begynt med å optimalisere ditt nettsted for brukere og søkemotorer.

Nye nettsteder popper opp daglig, og de fleste av dem ønsker seg en del av trafikken til Google. Skaff deg fotfeste ved å tilby kvalitetsinnhold som vises frem på en god måte både med tanke på brukere, enheter (PC/mobil/nettbrett) og søkemotorer.

Dersom du venter 2-3 år til med å gjøre tiltak, vil du angre stort på at du ikke startet i dag. Konkurrentene er allerede i gang, så hva venter du på?

Dersom du har begrenset med tid og kompetanse på dette arbeidet kan det være lønnsomt på sikt å søke profesjonell bistand eller å foreta kompetanseheving internt.

Les gjerne våre artikler om søkemotoroptimalisering, og hva du kan gjøre for å komme på førstesiden av Google.

Gratis guide:  17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

Temaer:

SEO
Elin Schjelderup's photo

Av: Elin Schjelderup

Elin Schjelderup har lang erfaring med både strategisk, praktisk og rådgivende arbeid innen digital markedsføring- og forreningsvirksomhet. Hennes dybdespesialisering er innen synlighet på Google (SEO/SEM) og målgruppers søkeadferd på Google gjennom ulike stadier av kundereisen. Elin jobbet tidligere som Leder Search Marketing i Markedspartner og er i dag Fagsjef Search Marketing hos Gjensidige Forsikring ASA.