Hva er retargeting, og hvorfor bør du ta det i bruk?

Har du noen gang lagt merke til at annonser for en webside du nylig har besøkt begynner å poppe opp over alt på nettet? Det kalles retargeting (RT), og det virker faktisk! 

Hvordan virker retargeting?

Rent teknisk virker annonseringsformen slik:

  1. Ola besøker weben din
  2. En cookie* blir lagret på Olas datamaskin
  3. Ola begynner å se dine annonser når han surfer andre steder på nettet

* Som du ser er en såkalt cookie (informasjonskapsel) helt sentral her. Dette er rett og slett er en bitteliten datafil som lagres på Olas harddisk når han besøker weben din. 

Når Ola surfer videre på andre nettsider etterpå, for eksempel VG.no, Facebook eller på YouTube, vil disse sidene se at cookien ligger lagret hos Ola, for å så å kunne vise Ola dine annonser. 

Hvorfor bør retargeting bli en del av din markedsføringsverktøykasse?

I følge Webtraffic har RT en konverteringsrate på 4x sammenlignet med tradisjonelle bannerannonser. Det henger sammen med det faktum at Ola, og alle oss andre, som regel ikke konverterer (kjøper noe, laster ned noe osv.) på første besøk, men ved gjentatt eksponering for et attraktivt budskap. 

> Les også: Hvem sa at bannerannonsering ikke fungerer?

Retargeting B2C og for nettbutikker

Dynamisk retargeting er en RT-variant som har vist seg å være spesielt effektiv. I følge Webtraffic er konverteringsraten 4X sammenlignet med ordinær RT. Det spesielle med dynamisk RT er at den er hyperpersonalisert. 

La oss si at Ola besøker en nettbutikk som selger sko. Han ser på noen sko og går så videre til en annen nettbutikk og surfer videre der. Han avslutter så "vindusshoppingen". Senere samme dag ser han en annonse som viser de tre siste skoene han så på i den første nettbutikken. Ser du hvor effektivt dette kan være?

La oss si at han så klikker seg inn via denne annonsen og velger seg ut to par sko som han legger i handlekurven. Kanskje han blir avbrutt, kanskje han blir usikker, men han forlater i alle fall nettbutikken uten å fullføre kjøpet.

Dagen etterpå ser han en annonse fra samme nettbutikk som minner ham om at han har disse to skoene i handlekurven og at han kan få gratis frakt eller x% i rabatt om han bestiller i dag. 

Hva med B2B og leadsgenererende virksomheter?

Innen B2B er ikke alltid målet at man skal kjøpe noe via weben. Kanskje konverteringsmålet er å få potensielle kunder til å registrere seg som interesserte i det du har å tilby, noe som ofte gjøres gjennom å tilby verdifullt og relevant innhold i bytte mot kontaktopplysninger. I slike scenarier vil RT kunne være en forsterkende ingrediens i en leadgenereringsstrategi, og eksponere besøkende for dine budskap selv etter at de har forlatt hjemmesiden din. 

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Jonas Bjørnstad's photo

Av: Jonas Bjørnstad

Som COO i Markedspartner har Jonas det overordnede ansvaret for selskapets leveranseprosesser. Han har bred erfaring med digital markedsføring, og brenner for effektiv utnyttelse av digitale verktøy og kanaler.