7 ideer til smart e-postmarkedsføring

En ny undersøkelse viser at e-post fremdeles er en populær kanal for kommunikasjon fra bedrifter. I dette innlegget vil jeg gi syv tips til smart e-postmarkedsføring.

E-post - populært som aldri før

Du trodde kanskje at e-postmarkedsføring hørte fortiden til? I følge en undersøkelse fra Kinsta er det all grunn til å se lyst på e-post som medium. Som tabellen under viser, er e-post den nest mest brukte distribusjonskanalen for B2B-markedsførere når det gjelder distribusjon av innhold. Bare så vidt slått av sosiale medier. 

 

 

organic-distribution-channels-content-marketers

Selv om folk foretrekker kommunikasjon på e-post, betyr ikke det at innboksen er åpent territorium og at det er fritt fram for å sende reklame på e-post.

Nei, det å få tilgang til noens innboks er en tillitssak, og du må derfor gå fram med varsomhet og klokskap i alle former for kommunikasjon.

Likevel ... gjort riktig er dette den mest målrettede og kostnadseffektive kommunikasjonskanalen som finnes. 

E-postmarkedsføring, f.eks. i form av utsendelse av nyhetsbrev eller varslinger om nye innlegg på firmabloggen, er den absolutt rimeligste formen for markedsføring. I tillegg er den 100% målbar.

Her vil jeg gi deg 7 tips til smart bruk av e-post i markedsføringsøyemed:

1. Benytt profesjonell programvare for e-postmarkedsføring

Selv om det er mulig å benytte din egen e-postkasse til å sende ut nyhetsbrev (Outlook, Apple Mail osv.), vil jeg på det sterkeste fraråde dette. Det å sende ut til mange på en gang ved å bruke blindkopifeltet ser uprofesjonelt ut. I tillegg har slike e-poster også en lei tendens til å havne i spamfilteret. I tillegg kan du risikere at e-postdistributører stenger sine servere fra å motta e-post fra deg. Ingen god opplevelse.

Det finnes en mengde gode nyhetsbrev-program på markedet. Fra helt enkle applikasjoner for enkel e-postutsendelse, til avanserte løsninger (som f.eks. HubSpot) som integrerer e-post med alle deler av din digitale markedsføring.

Hvilken programvare du ender opp med avhenger av din digitale markedsføringsstrategi. Velg en leverandør som virker seriøs og som yter support, slik at du kan få assistanse når du står fast eller lurer på hva som er beste praksis.

Har du startet med innholdsmarkedsføring, eller sågar tatt steget til inbound marketing, har du sannsynligvis allerede valgt et nyhetsbrevprogram som en integrert del av din programvare for markedsføringen. 

2. Ikke kjøp lister med kontakter

Hvorfor ikke, det må jo være den perfekte måten å nå ut til flest mulig? NEI, det er det ikke. Du må bygge din egen e-postliste. Det er den eneste farbare vei.

Det er flere grunner til at du ikke skal benytte kjøpte e-postlister:

  • Kjøpte lister har som regel dårlig kvalitet. De er ofte utdaterte, noe som medfører at en stor del av e-postene ikke når fram. Dette er en av flere indikatorer på at avsender driver med spam (søppelpost), noe som kan slå tilbake på leverandøren av e-postsystemet ditt. Av denne grunn forbyr mange leverandører av e-postsystemer kjøpte lister. 
  • I tillegg inneholder kjøpte lister som regel generelle e-postadresser som post@bedrift.no eller support@bedrift.no. Uten samtykke har du ifølge Markedsføringsloven nemlig ikke lov til å kommunisere til personifiserte e-postadresser (eksempel: ola@nordmann.no). Dette betyr at det er vanskelig for deg å nå fram til de personene som du vil skal lese nyhetsbrevet ditt. Derfor gir slike lister også en svært lav åpnings- og klikkrate. De blir ofte slettet med en gang. 
  • Kjøpte lister er ofte solgt til mange, og mottakeren har ikke bedt om å få nyhetsbrev fra deg. Du blir fort oppfattet som en spammer. 
  • Selv om din kjøpte e-postliste kan inneholde mange personlige e-postadresser, er det ifølge norsk lov ikke tillatt å sende e-post med markedsføringsbudskap til disse. 

Du skal bygge din egen liste gjennom organisk vekst, basert på mottakers samtykke. Her er eksempler på hvordan det kan gjøres:

  • Fra websiden din. ved f.eks. påmeldingsskjema til dine nyhetsbrev. 
  • Fra bloggen din. f.eks. gjennom å tilby gratis tips eller annet innhold mot at mottaker gir deg sin e-postadresse. 
  • Seminarer eller messer. 

3. Segmenter e-postlistene dine 

Ved å dele opp listen din etter ulike segmenter kan du skreddersy dine nyhetsbrev til mottakergruppen. Du kan segmentere listen etter mange ulike kriterier. Her er noen eksempler:

  • Alder
  • Kjønn
  • Geografi
  • Kundeforhold til deg
  • Personas 

Det er i prinsippet bare fantasien som setter grenser. Segmentering av lister gir deg også muligheten til å teste det samme budskapet på ulike segmenter i din kontaktdatabase.

4. Automatisert oppfølging

De fleste programvarer for e-postmarkedsføring har muligheten for å automatisere oppfølging av dine leads/kunder. Ikke bare kan du regelmessig sende nyhetsbrev på e-post. Du kan f.eks. sende en kunde, som har kjøpt et produkt, et tilbud om relaterte produkter, eller utstyr til produktet etter en bestemt tid. En kunde som har kjøpt sykkel av deg kan f.eks. få tilbud om sykkellykt når høsten nærmer seg. En som har lastet ned en e-bok fra din web kan få tilbud om en annen e-bok etter en fastsatt tid. Denne formen for automatisert oppfølging kalles også lead nurturing.

Les også: e-poststrategier som øker konvertering

5. Bruk landingssider

Ikke skriv for lange e-poster. Om mulig, prøv å unngå at leseren må scrolle for å lese hele teksten. De fleste får mye e-post hver dag. Du må klare å fange leserens interesse uten at han eller hun må bruke for mye tid. Link heller til en egen landingsside som går mer i dybden med budskapet ditt.

6. Mobil/Smartwatch

Når du skriver nyhetsbrevet ditt, husk på at langt over 50% av dine mottakere leser e-post på sin mobiltelefon. Denne andelen øker stadig. Sørg derfor for at e-posten er leselig på mobile enheter. De fleste e-postverktøy har muligheten for å teste hvordan e-posten ser ut i de mest brukte e-postleserne. Dette er nok en grunn til å ikke skrive for lange e-poster.

Smarte klokker (smartwatch) har allerede vært på markedet en mange år. Jeg har ikke sett noen statistikk på prosentandelen som leser e-post på sin smart watch ennå, men det er kanskje en idé å begynne å tenke på dette når du forfatter ditt nyhetsbrev.

Jeg har selv en smartwatch, og leser ofte emnefeltet i e-poster på klokken. Det er derfor greit å være klar over dette, og utnytte e-postens emnefelt maksimalt. Tenk derfor nøye igjennom emnefeltet i e-posten.

Noen kjøreregler for emnefeltet (subject field):

  • Begrens deg til 50 tegn eller færre

  • Budskapet må matche innholdet i e-posten 

  • Emnefeltet må appellere til målgruppen

  • Ikke bruk spesialtegn

7. Integrer e-post med innholdsmarkedsføring

Har du først kommet godt i gang med dine nyhetsbrev på e-post, er kanskje neste skritt å gå videre til innholdsmarkedsføring (Content Marketing). Dette kan du gjøre ved f.eks. å blogge om temaer som interesserer dine kunder/potensielle kunder. Du skal ikke skrive direkte om dine produkter eller tjenester. Målet er å hjelpe de som leser bloggen med generell informasjon om emnet, å få leseren til å bli kjent med deg, like deg og til å stole på deg.

En ting til 

Unngå å havne i spam-filter eller å bli stoppet av e-posttjeneren. Det er fra 1. februar 2024 kommet noen endringer i autoriseringsstandarder og retningslinjer for noen av de store e-postleverandørene, og for å sikre at e-post som sendes er i samsvar med disse så er oppsett av DKIM, SPF og DMARC for avsenderdomenet viktig.

DKIM
De fleste e-post leverandørene foretrekker e-poster som er DKIM-godkjente, og er de ikke det så vil de har større sannsynlighet for å bli avvist, satt i karantene eller i verste fall bli kategorisert som søppelpost

SPF
(Sender policy framework) er en standard for e-postautentisering som brukes til å verifisere at epostserveren som sender e-posten er autorisert til å sende e-post på vegne av et bestemt domene

DMARC
DMARC (Domain-based message authentication) beskytter deg mot “email spoofing” og annen uautorisert bruk av avsenderdomenet ditt.

Helt til slutt

Hvilket tidspunkt er det best å sende ut nyhetsbrev på? Selv om noen studier hevder å ha svaret på dette, er sannheten at disse studiene spriker en hel del. Men er nyhetsbrevet B2B, er ikke fredag etter lunsj det beste tidspunktet. Sender du derimot til privatpersoner kan ofte helgen eller kveldstid være greit.

Du har alle muligheter til å finne ut hvilken ukedag som egner seg best for utsendelse av dine nyhetsbrev. En måte å gjøre det på er å dele listen din i sju, og sende nyhetsbrevet til en del av listen hver dag i en uke. Da kan du i ettertid måle hvilken dag som ga best åpningsrate.

Så, helt til slutt: Gi alltid mottakeren av nyhetsbrevet ditt en mulighet til å melde seg av. Og husk å respektere deres valg.LAST NED GRATIS GUIDE NÅ:  Slik etablerer du en effektiv digital salgs- og markedsstrategi

 

Per Raknes's photo

Av: Per Raknes

Per jobber som prosjektleder og testansvarlig i Markedspartner. Han sørger for at prosjekter blir gjennomført iht. den planen som er avtalt med våre kunder.