Visste du at markedsførere fortsatt sverger til Facebook? Og at video i kortformat bare har blitt enda mer populært? Hvert år gjør HubSpot en undersøkelse for å avdekke årets markedsføringstrender, i år har de samlet inn data fra over 1600 B2B og B2C-markedsførere verden rundt. I dette blogginnlegget går jeg gjennom de viktigste funnene fra rapporten så du enkelt kan få oversikt over årets viktigste trender.
Kort fortalt ser HubSpot at det blir lagt større vekt på datadrevne beslutninger og fleksibel markedsføring, samt at flere og flere innser viktigheten av å bygge merkevaren sin på sosiale medier. Men la oss dykke ned i detaljene!
Trender for året som kommer
HubSpot har avdekket en rekke trender for 2023. Her har jeg trukket frem fire viktige punkter du kan ta med deg inn i det nye året:
Video i kortformat vil oppleve mest vekst i 2023
Skal du lage video i 2023, er det kortformat du bør gå for! Det er det mest effektive, med høyest rapportert return on investment (ROI). I rapporten kommer det frem at hele 90% av markedsførere bruker kortformat, og de kommer til å fortsette å gjøre det fremover. Og hvorfor skulle de ikke det? Det er jo både effektivt og lønnsomt.
Les også: Hvordan bruke korte videoer i markedsføringen din?
SEO vil fortsette å være svært viktig
Dette er åpenbart ikke en nyhet, men allikevel er SEO noe som viser seg å være viktig år etter år. 29% av markedsførerne som svarte på undersøkelsen sier de bruker blogg og nettside for å tiltrekke og konvertere nye leads. Dette er en trend markedsførere vil fortsette å investere i 2023.
Markedsførere vil fortsette å menneskeliggjøre merkevarene sine
Innhold som reflekterer merkevarens verdier er en av de mest populære trendene nå. 16% kommer til å lage innhold basert på dette i 2023, og av de som allerede gjør det vil 89% øke investeringen i denne strategien i året som kommer.
Markedsførere vil dra nytte av data i 2023
HubSpot tror de datadrevne markedsførerne vil vinne i 2023. Det er her du kan få de største fordelene ved å mer effektivt nå din målgruppe, forstå hva som fungerer og ikke, og dermed øke din ROI. Data har blitt pekt på som en viktig trend i flere år, og det er ingenting som tyder på at det blir mindre viktig med det første.
Les også: bedre kundereiser med data i kjernen
Hvilke kanaler er mest populære i år?
Ifølge rapporten er det lite som har endret seg. Blant markedsførere er fortsatt Facebook den mest brukt av alle kanaler, tett fulgt av Instagram, YouTube, Twitter, TikTok og LinkedIn. Hvilke kanaler som er mest brukt blant markedsførerne er ganske likt uavhengig om du jobber i en B2C eller B2B bedrift. Den eneste forskjellen er LinkedIn, som ligger nesten øverst på listen for B2B og nesten nederst for B2C. Fremover forutser HubSpot, basert på data innsamlet i undersøkelsen, at det er YouTube, Instagram og TikTok som vil se mest vekst i 2023. Kanskje en av dem til og med kan ta igjen Facebook?
HubSpot har også sett nærmere på hvor hyppig det er vanlig å publisere innhold på sosiale medier. De fant ut at en tredjedel av markedsførere publiserer innhold et par ganger i uken, og en tredjedel publiserer daglig. Det er bare 13% som publiserer innhold flere ganger om dagen.
Når det kommer til format, så er video den tydelige vinneren. Halvparten bruker videoformatet, og det er forventet å øke sin popularitet i 2023. Etter video er det blogginnlegg, infographics og lyd som er de mest populære formatene.
Utfordringer
Som alle andre år, vil vi også i år møte på noen utfordringer. Når HubSpot avholdt undersøkelsen i slutten av 2022, var utfordringene ganske like det som ble avdekket året før. Ifølge rapporten er det markedsførere syns er mest utfordrende:
- Oppdateringer på data privacy regulations
- Å nå sitt publikum globalt, og ikke bare i eget land
- Bruke CRM til sitt fulle potensial
- Samarbeid mellom salg og markedsføring
- For dårlig kvalitet på data
Dette er med andre ord verdt å lese seg litt ekstra opp på disse temaene, for å unngå de største fallgruvene. Det kan også være nyttig å utvikle seg innenfor disse områdene for å skape en konkurransefordel.
Klikk her for å lese hele rapporten til HubSpot
Kort oppsummert
I år gjelder det å produsere videoer i kortformat, benytte seg av sosiale medier, beholde markedsbudsjettene sine og være datadrevne. HubSpot konkluderer med å trekke frem et hovedpunkt som godt oppsummerer deres funn:
Markedsførere som investerer i å forstå målgruppen sin, de siste trendene og
hvordan målgruppen deres vil endre seg fremover, vil være best forberedt på å justere strategien sin underveis og slå sine konkurrenter i 2023. Nøkkelen er å ikke låse seg til en strategi, men heller justere den så fort du får data på at noe ikke fungerer optimalt for din målgruppe – da blir du bedre enn konkurrentene dine i 2023!
Last ned gratis markedsplan-guide og mal her: