Slik lager du en CTA som konverterer

Lesbarhet-1

 

Tid: lesetid 30 minutter
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

En CTA (Call to action) er et grafisk element eller tekst, ofte i form av en knapp som du kan bruke på nettsiden din for å veilede leserne og fortelle dem hva de skal gjøre videre. En god CTA er nødvendig for å konvertere lesere til leads. Utformingen av denne CTA-en kan være avgjørende for å få flest mulig klikk. I denne oppskriften gir jeg deg mine beste tips for å oppnå nettopp dette.

Tekniske forberedelser 

Oppskriften krever at du enten er Marketing Hub Professional- eller Enterprise-kunde hos HubSpot.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte 

Det er vanskelig å si hvilke farger man skal velge på CTA-er da flere faktorer som målgruppe og designet rundt spiller inn. Her er likevel noen tips til hvordan man kan få flere klikk på CTA-en:

  • Tenk kontrast: Vi vet at en CTA må synes godt for at besøkende skal klikke på den. Kontraster er et godt virkelmiddel for å oppnå nettopp dette. Teksten og bakgrunnen må spille hverandre gode. Se på dette eksempelet:

Lesbarhet-1

En annen faktor er at CTA-en bør stå i kontrast til fargen(e) som dominerer siden. For mest mulig kontrast kan man ta i bruk komplementærfargene.

Fargesirkelen-1-1

 

  • Vær tro mot den visuelle profilen: Dersom profilmanualen består av flere farger, bruk gjerne en av disse. Er fargebruken konsistent på alle plattformer, bidrar det til å styrke identiteten. Ofte er disse fargene håndplukket med tanke på målgruppe og type bedrift.
  • Vær konsistent: Uansett hvilken farge du velger på CTA-en vil denne fargen nå bli assosiert med en handling. Bruk dette til din fordel og repeter fargen på de andre CTA-ene på siden. Det er også viktig å ikke bruke denne fargen på ikke-klikkbare elementer. Det kan forvirre brukeren.
  • Teksten på CTA-en må innby til handling. Teksten bør i få ord beskrive konkret hva brukeren får ved å klikke seg videre. Om det tilbys et gratis produkt bør dette komme frem. Ordet «gratis» kan fange oppmerksomheten til flere besøkende.

Eksempel på konkret anvendelse  

Se eksempler på enkle og effektive CTA-er og les hva HubSpot skriver om disse. 

Detaljert fremgangsmåte 

  1. Logg inn på HubSpot-kontoen din.
  2. Gå til Marketing > Lead Capture og klikk på CTAs.

    Picture1

  3. Klikk på Create CTA
  4. Skriv teksten du ønsker skal stå på CTA-en

    Steg4og5-1

  5. La button style stå på Simple og skriv inn HEX-koden til fargen du ønsker.
  6. Klikk Next
  7. Gi CTA-en et navn og link den opp til riktig url eller HubSpotside.

    Steg7-2

  8. Klikk på Save

Kilder 

The Button Color A/B Test: Red Beats Green

17 Best Practices for Crazy-Effective Call-To-Action Buttons

Relatert innhold

Kartlegg målgruppens søkeord for å øke trafikken til nettsidene dine

Øk antall konverteringer med bruk av HubSpot Smart CTA

Slik A/B-tester du en CTA i HubSpot

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no

Lise Lippert's photo

Av: Lise Lippert

Lise startet i Markedspartner som intern i 2018, og har etter fullført Bachelor i Visuell kommunikasjon ved Høyskolen i Drammen gått inn i stillingen som digital designer.