Kartlegg målgruppens søkeord for å øke trafikken til nettsidene dine

Kartlegg målgruppens søkeord for å øke trafikken til nettsidene dine-880398-edited

 

Tid: lesetid 60 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Starter du med å finne søkeord i Google Keyword Planner? Da kan du gå glipp av viktige søkefraser for målgruppen din. I denne oppskriften viser jeg hvordan du går frem for å finne de riktige (og viktige) søkeordene som kan gi deg flere besøk til nettsidene dine.

Last ned gratis e-bok: 10 vekstoppskrifter til din digitale markedsføring

Tekniske forberedelser

Alt du trenger er et Word-dokument eller en tekstfil.

Slik går du frem

  1. Det er best å starte med tema for nisjen din før du hopper på Google Keyword Planner (Backlinko). Lag derfor en liste over interessene til målgruppen din, slik at du kan identifisere potensielle søkefraser. Merk deg at det er kombinasjonen av alle disse som vil gi deg trafikk, ikke hvert enkelt ord.

    En som er interessert i å kjøpe en basketballkurv vil kanskje søke etter frasene:

    • «Hvordan kaste et bedre frikast?»
    • «Ernæring for idrettsutøvere?»
    • «Hvordan forbedre et vertikalt hopp?»
  2. I søken etter gode søkeord er personas til stor nytte. Dersom du har laget en allerede, benytt denne – hvis ikke, bør du lage en.

  3. Backlinko har laget en detaljert fremgangsmåte for hvordan du kan utnytte Wikipedia og forum på nett med samme formål, dersom du sliter med å finne gode søkeord.

  4. Når du er ferdig med dette kan du gå et steg videre for å velge ut hvilke søkeord du skal fokusere på. Kombiner head, body og long-tail-keywords, men legg fokus på body. Disse søkeordene ligger i midtsjiktet med tanke på søkevolum og konkurranse.

    • Head: Søkefraser med enkle ord, f.eks. «T-skjorte».
    • Body: Søkefraser med ett til to ord, f.eks. «Blå t-skjorte».
    • Long-tail: Søkefraser med fire eller flere ord, f.eks. «Blå Nike trenings t-skjorter».
  5. For å finne gode søkeord bør du komme opp med minst fem ulike nisjemarkeder. Dersom vi tar utgangspunkt i basketkurv-eksempelet ovenfor kan dette være en liste:

    • «Hvordan kaste en trepoenger?»
    • «Ernæring for idrettsutøvere?»
    • «Forbedre vertikalt hopp?»
    • «Basketballsko?»

Konkrete ideer for best mulig utbytte

Det er holder ikke bare å finne gode søkeord. Her er noen ting du bør tenke på ved valg av søkeord:

  • Tenk kjøpstrakten for målgruppen: Søkere som er i toppen av trakten bruker mest sannsynlig mer generelle søkefraser – som «joggesko». De som er lengre ned i trakten søker kanskje etter «Nike Air Max sort».
  • Bruk analyseprogrammet ditt: Hvilke søkefraser benytter de som besøker siden din i dag? Google Search Console eller HubSpot er gode verktøy.
  • Vær områdespesifikk: Mange bruker stedsnavn i Google-søk. For eksempel «Sushi Sarpsborg».
  • Følg med på søketrender: Benytt Google Trends for å se hva som søkes mye på i Norge. Kanskje du kan hente inspirasjon derfra?

Eksempler på konkret anvendelse 

Neil Patel genererte 173 336 kvalifiserte besøkende ved hjelp av long-tail søkeord på et år.

Kilde

Backlinko: The definitive guide to keyword research

Relatert innhold

Hva er en søkeordsanalyse og hvorfor trenger du en? 

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i MarkedsPartner og er nå ansatt som markedsfører i Dikom. Hun har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania.