AB test HubSpot CTA-020830-edited.jpg

Tid: lesetid 1 timer
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

En god CTA (Call-to-Action) er nøkkelen til en høy konverteringsrate. A/B-testing av en slik knapp kan resultere i flere leads og salg. Hvordan oppnår du det? Denne oppskriften forteller deg hvordan du gjennomfører tester av CTA-en din i HubSpot – slik at konverteringsraten på landingssidene dine øker.

Tekniske forberedelser

Du må være enten Professional- eller Enterprise-kunde hos HubSpot, og ha en ferdig CTA (hvis ikke kan du lage en).

Slik går du frem

For å A/B-teste er du nødt til å lage to forskjellige versjoner av et element. Den eksisterende versjonen er versjon A. Versjon B er utfordreren. Test de to forskjellige versjonene i 1-2 uker, slik at du får inn nok resultater (visninger) til å kunne bedømme hvilken variant som gir høyest konverteringsrate. 

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Skriv en handlingsfremmende tekst: Teksten på knappen må kunne svare på «Hvorfor skal jeg trykke på den?» Teksten må derfor være spesifikk og detaljert. Unngå en generisk tekst. Bruk handlingsfremmende ord: «Last ned gratis e-bok».
  • Bruk en appellerende farge: Rød, blå eller grønn knapp? Det er ingen fasit. En huskeregel er at du ikke skal bruke en farge på CTA-en som er for lik bakgrunnen. Den skal heller skille seg ut slik at den står synlig frem på siden din og står i kontrast til alt annet på siden.
  • Bruk riktig plassering: Sørg for at CTA-en henger sammen med teksten på siden. Det kan være naturlig å plassere knappen helt til slutt på siden, eksempelvis under siste avsnitt på en tekst, eller på siden på en landingsside.
  • Bruk riktig størrelse: Generelt sett er det bedre jo større CTA-en er. Det er likevel en viktig detalj: Størrelsen er relativ i forhold til resten av siden. En stor knapp er ikke nødvendigvis stor hvis tekstens størrelse er stor. Gjør derfor CTA-en noe større enn resten av elementene.

Eksempel på konkret anvendelse

Protocol80 har skrevet om 17 tilfeller hvor små endringer av CTA-en førte til store økninger i antall konverteringer.

Detaljert fremgangsmåte

1. Logg inn på HubSpot-kontoen din.

Fra startsiden i HubSpot, gå til Content > Calls-to-Action.

HubSpot CTA 1.jpg

2. Klikk på Create an A/B variation test.

Bestem deg for hvilken CTA du ønsker å lage en variasjonstest for. Klikk på tannhjulet oppe til høyre og velg Create test variation.

HubSpot CTA 2.jpg

3. Rediger variasjonen.

I redigeringsverktøyet kan du foreta ønskede endringer. Husk: Endre kun på én variabel mellom de to forskjellige versjonene, slik at du er sikker på hvilken faktor som førte til endringer. Forsøk gjerne å redigere teksten eller fargen på CTA-en. Når du er ferdig med å redigere trykker du på Create CTA.

Du vil nå se variabel A og B under Variation test group.

HubSpot CTA 3.jpg

4. Mål resultatene fra testingen.

Vær sikker på at testen pågår lenge nok til å få en betydelig mengde visninger. En tommelfingerregel er å ha 100 visninger per versjon for en nøyaktig test, spesielt hvis du kun endret på én variabel. Du kan se resultatene fra testingen ved å trykke på Content > Calls-to-Action og Details ved siden av tannhjulet på høyre side. Trykk på + ikonet hvis du ønsker å se hvordan hver variasjon har prestert på et spesifikt innhold.

5. Ta handling basert på resultatene.

Når du vet hvilken CTA som yter best, kan du skru av variasjonen (A eller B) som gjorde det dårligst. Du kan skru av denne varianten ved å trykke på tannhjulet som du finner via startsiden (Content > Call-to-Action). Klikk på Disable variation.

 HubSpot CTA 4.jpg

Klikk på Remove variation hvis du ønsker å fjerne den helt.

HubSpot CTA 5.jpg

 

Kilder

VWO Blog
HubSpot Blog

Relatert innhold

Weben din må generere leads. Gjør den ikke det? Her er oppskriften!

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok 10 vekstoppskrifter til din markedsføring