maria_øk_antall_konverteringe_med_bruk_av_HubSpot

Tid: lesetid 40-60 minutter
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

 

Smarte CTA-er er en svært effektiv metode for å personalisere et grafisk element eller en tekst til å treffe potensielle kunder med rett buskap, til rett tid. Det handler om å ta i bruk data til å levere utelukkende relevant, personlig og skreddersydd innhold til besøkende av nettstedet ditt. Her lærer du hvordan.

Tekniske forberedelser 

Oppskriften krever at du enten er Marketing Hub Professional- eller Enterprise-kunde hos HubSpot. 

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte 


  • Tenk på personalisering: Start med å bestemme hvilken målgruppe du ønsker å treffe, samt hvordan du skal gjøre det. Hvilket innhold og hva slags budskap skal en besøkende møtes med på nettstedet ditt? Tilpass budskapet til ulike målgrupper eller bedriftens personas for å møte deres behov.  
  • Benytt brukerdata: Smarte CTA-er kan tilpasses til forskjellige besøkende basert på data du har samlet inn, eller annen kjent informasjon som land, digital enhet, henvisningstrafikk, foretrukket språk, relevante lister i HubSpot, eller fase i kjøpsprosessen.
  • Vær strategisk: Gi potensielle kunder hjelpsomme dytt gjennom salgstrakten. Du kan vise ulikt nedlastbart innhold til forskjellige brukere basert på kriterier du har bestemt.
  • Tilpass opplevelsen på eksterne sider: Benytt smarte CTA-er på eksterne sider dersom du har landingssider eller websider utenfor HubSpot. Se guide her.

Detaljert fremgangsmåte 

  1. Logg inn på HubSpot-kontoen din.
  2. Gå til Marketing > Lead Capture og klikk på CTAs.
  3. Velg hvilken CTA du ønsker å gjøre om til en Smart CTA. Klikk på Actions og velg Create smart version. Dersom du ikke skal bruke en CTA du har fra før kan du starte med å opprette en ny.
  4. Bestem hvilket alternativ du ønsker å basere reglene dine på. For eksempel kan du velge Visitor's device type og deretter Mobile.

  1. Klikk på Next.
  2. Tilpass CTA-en slik du ønsker. Trykk på Next når du er ferdig.
  3. I neste skjermvindu kan du navngi CTA-en, velge URL redirect type i dropdown menyen, samt linke til en relevant kampanje i HubSpot for å enklere måle resultat.
  4. Klikk på Save.
  5. Se over at alt er korrekt. Klikk på Add another smart version hvis du ønsker å bygge flere konverteringsløp.
  6. Klikk på Finish.  

Eksempel på konkret anvendelse

HubSpot gjorde en undersøkelse over en 6 måneders periode hvor de sammenlignet 333.000 CTA-er for å se hvilken type som konverterte best. Med en 202 % bedre konverteringsgrad enn standardversjoner ble Smart CTA-er den klare vinneren.    

 

Se et eksempel på en Smart CTA, samt les mer om resultatene fra undersøkelsen her.  

Kilder 

HubSpot: Create smart calls-to-action (CTA)

HubSpot: Personalized Calls to Action Perform 202% Better Than Basic CTAs

Relatert innhold 

Vekstoppskrifter: Øk konverteringene på landingssiden din med HubSpot Smart Content

Inboundbloggen: Personalisering i digital markedsføring: Slik WOWer du kundene

Vekstoppskrifter: Slik A/B-tester du en CTA i HubSpot