Øk konverteringene på landingssiden din med HubSpot Smart Content

Øk konverteringene på landingssiden din med HubSpot Smart Content.jpg

 

Tid: lesetid 20-40 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Hvordan få landingssiden din til å konvertere mer? HubSpot Smart Content personaliserer innholdet på landingssiden din slik at besøkende mottar et skreddersydd budskap. Denne oppskriften viser deg hvordan slik at du øker antall konverteringer.

Last ned gratis e-bok: 10 vekstoppskrifter til din digitale markedsføring

Tekniske forberedelser

Du er nødt til å være enten Professional- eller Enterprise-kunde hos HubSpot og ha en ferdig landingsside (hvis ikke kan du lage en).

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

Det finnes et hav av muligheter innenfor personalisering, og det er kun fantasien som setter grenser.

  • Tenk kjøpstrakten: Basert på atferd den besøkende har utvist på nettsiden din, kan du få de til å konvertere ved å vise spesifikke tilbud eller rabatter. For eksempel en person som har besøkt flere av produktsidene for støvsugere, kan de bli vist: «15 % rabatt på støvsugere i dag».
  • Vær geografisk relevant: Har du butikker i hele Norge, men kun noen spesifikke produkter på kampanje? For eksempel har Oslo-butikken kampanje på solbriller. Da blir det kun vist til besøkende fra Oslo.
  • Differensier tilbudene: Dersom en besøkende har kjøpt noe av deg tidligere, kan du presentere nyheter innenfor samme produktkategori – eller ting som passer til det vedkommende allerede har kjøpt. 

Eksempel på konkret anvendelse

Webbyrået Lynton Web personaliserer nettstedet og innholdet dynamisk – i takt med hvordan informasjonsbehovet til den besøkende endres. Her kan du lese om deres strategi for nettsidene ved å ta i bruk HubSpot Smart Content.

Detaljert fremgangsmåte

  1. Naviger til Content > Website Pages eller Landing Pages, lokaliser landingssiden du ønsker å personalisere, og åpne den for redigering.
  2. Når du er inne på sidens redigeringsverktøy, finn «Rich Text» HTML, CTA eller skjemamodulen du ønsker å gjøre smart (personalisere).
  3. Hold musepekeren over modulen og klikk på Make smart.
    Smart Content_1.png

  4. Velg kriterier for det smarte innholdet ditt:

    • Land: Vis innhold til den besøkende basert på hvilket land de kommer fra. Dette baseres ut fra IP-adressen til brukeren.
    • Enhet: Spesifiser hvilken enhet det smarte innholdet skal være fokusert rundt (mobil, nettbrett eller desktop).
    • Trafikkilde: Vis dine besøkende smart innhold basert på hvordan de fant siden din.
    • Språk: Personaliser innholdet basert på språkinnstillingen brukeren har satt for nettleseren sin.
    • Kontaktliste: Vis en kontakt i HubSpot-databasen din spesifikt innhold basert på om de er eller ikke er oppført på en HubSpot-liste.
    • Stadiet i kjøpsprosessen: Relevant innhold vises basert på hvor i kjøpssyklusen kontakten i HubSpot-databasen befinner seg.
    Smart Content_2.png

  5. Vær klar over at det første valget for land, enhet, kildehenvisninger og språk kan bli valgt for kontakter og kunder, så vel som anonyme besøkende.
  6. Klikk på Next step når du har angitt kriteriene og bestemt deg for hvordan du vil vise innholdet.
  7. På neste side vil du se to rich text moduler. Den første modulen, side A, vises til de som faller innunder valgte kriterier. Den andre modulen, side B, vises til de som ikke faller innunder kriteriene og vil heller se en generisk og standard landingsside.
  8. I eksempelet under er kriteriet satt for Norge. Kriteriets innhold vil bli vist for besøkende fra Norge, mens standardinnholdet vil bli vist for besøkende fra alle andre land.

Smart Content_3.png

Kilder

HubSpot Knowledge: How can I use Smart Content on my pages 

Relatert innhold

Personalisering: Derfor bør du vurdere smart innhold på firmasidene

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i MarkedsPartner og er nå ansatt som markedsfører i Dikom. Hun har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania.