Dersom en kunde benytter seg av en gratis synstest i butikk, ville du tilbudt kunden akkurat samme synstest ved neste besøk? Sannsynligvis ikke. Hvorfor benyttes ikke samme logikk på nett? Dersom den besøkende allerede har lastet ned ett av dine innholdstilbud, er sannsynligheten liten for at vedkommende vil laste den ned på nytt ved neste besøk.
En effektivmarkedsføringsstrategi etter inbound metodikken fokuserer på godt innhold og gode CTA-er (Call-to-action) som konverterer. Digital markedsføring er et fag i stadig forandring, og det gjelder å ta i bruk ny teknologi for å ta kundereisen ett skritt lengre. Personalisering av markedsføring har hittil handlet om personifisering av e-poster, men det er så mye mer – og teknologien finnes.
Hvis du er en av de som fortsatt ikke har kommet i gang med personalisering av nettsiden din, vil kanskje denne statistikken få deg på andre tanker:
- I følge HubSpot oppgir 74 prosent at de blir frustrerte når innholdet på websiden de besøker ikke passer med egne interesser.
- Brukere eksponert for personaliserte CTA-er (call-to-action), konverterer hele 42 prosent bedre enn generiske call-to-action.
- Markedsførere som personifiserer innholdet på websiden opplever 19 prosent salgsøkning.
Les også: Personalisering: Derfor bør du vurdere smart innhold på firmasidene
Slik WOWer du kundene dine med personifiserte CTAer
For at en CTA skal fungere, er et godt innholdstilbud sentralt. De besøkende blir til leads ved nedlastning av innhold, og bearbeides videre via automatiserte e-poster. Dette har lenge vært selve grunnmuren i en god inbound marketing-strategi. Utfordringen med denne strategien er at den blir nokså statisk. Hver gang du tilbyr den samme synstesten til den samme kunden, går du glipp av en mulighet til å dytte de lenger ned i salgstrakten.
Dersom du skal lykkes med din markedsføringsstrategi på nett er du nødt for å utvikle deg – imponere kundene dine, og gi kunden mer enn hva de forventer. Ett skritt i riktig retning er å skreddersy CTA-ene på websiden din etter kundens personlige behov og interesser. HubSpot 3 ble lansert i 2012 som en ny og forbedret utgave av marketing automation-systemet. Blant mange nye funksjoner ble Smart CTA og Smart Lists lansert, som muliggjør personalisering av webben din.
En av de som har oppnådd gode resultater ved å personalisere CTA-ene sine er Quick Base, leverandør av et skybasert arbeidsverktøy. De har anerkjent behovet for ferskt innhold for å utvikle relasjonen til kundene, og har gått i front for å skape en blogg som utvikler seg i takt med kunden.
Her er et eksempel på strategien til Quick Base:
- Nye besøkende på bloggen, som enda ikke har konvertert, blir presentert for en CTA for nedlasting av en e-bok med temaet effektiv endringsledelse. På dette tidspunktet er hensikten å tilby verdifull informasjon, ikke selge.
- Når den besøkende har lastet ned e-boken, går den besøkende over til å bli et lead. Når vedkommende besøker bloggen neste gang, er det «gamle» CTA-banneret byttet ut med en ny CTA som leder til et webinar med temaet effektiv prosjektplanlegging. Til dette benytter de Smart Content via HubSpots Smart tool.
Denne personaliseringsstrategien bidrar til at QuickBase holder bloggen oppdatert og relevant for tilbakevendende besøkende. Som resultat blir de belønnet med klikkrater på over 10 prosent for de personifiserte CTA-ene, samt konverteringsrate nær 100 prosent.
Artikkelen til HubSpot tar også for seg hvordan webbyrået Lynton Web personaliserer webside og innhold dynamisk – i takt med hvordan informasjonsbehovet til den besøkende endres. De trekker også frem hvordan du kan kommunisere ulikt budskap til forskjellige personas ved hjelp av personalisering, hvor hele opplevelsen er personifisert fra epost, til webside, til blogg.
Les også: 5 feller du bør unngå når du definerer personas
Konklusjon
Dette viser kun få av mange muligheter som finnes innenfor personalisering av websiden din. Det er virkelig på tide å ta inbound-strategien din ett skritt lenger. Vi som jobber innenfor markedsføring får stadig høre at verden innenfor digital markedsføring endres i raskere tempo enn tidligere, og vi tror vi er fremtidsrettet.
Personaliseringsmulighetene i HubSpot ble lansert for fire år siden, men få har tatt teknologien i bruk hittil. Dette maler ikke et bilde av et marked med høy endringstakt, det er på tide å ta grep. Teknologien er der, og kundene ser ut til å sette stor pris på det – her er det ingenting å tape!