Gjennom nyhetsaggregatoren LinkedIn Pulse kan du øke trafikken til egne nettsider, skape nettverk og vise fram din ekspertise. I denne oppskrifter viser jeg hvordan du lykkes med å dele artikler via publiseringsplattformen.
Tekniske forberedelser
Oppskriften krever en konto på LinkedIn, samt at profilen din er innstilt på engelsk språk.
Slik går du frem
- Logg inn på LinkedIn-profilen din og gå til Home.
- Klikk på Write an article.
- Legg til et toppbilde.
- Skriv en artikkel eller kopier inn et ferdigskrevet innlegg.
- Legg gjerne til bilder eller videoer i selve innlegget.
- Bruk hyperlinker til relevante sider på firmaets nettside eller blogg for å drive trafikk.
- Inkluder alltid en Call-to-Action (CTA) i artikkelen.
- Klikk på Publish.
- Del innlegget på LinkedIn, Facebook og Twitter.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Skriv om områder der du har ekspertise. Del kunnskap og kompetanse. LinkedIn Pulse er en perfekt arena til å posisjonere seg som tankeleder innenfor feltet eller bransjen din.
- Unngå innlegg som oppfattes som plagsom reklame eller selvpromoterende. Innholdet skal være nyttig og lærerikt. Skriv alltid for en eller flere av bedriftens personas.
- Bruk tid på å skrive en god overskrift, dette kan ha enorm innvirkning på hvor mange lesere det tiltrekker seg. Overskrift og innhold bør også inkludere relevante søkeord. Tips: Les denne guiden om overskrifter og titler som selger.
- Gjør artikkelen oversiktlig og lettlest. Bruk undertitler, avsnitt, punktlister og luft.
- LinkedIn Pulse har ingen begrensninger på antall ord, men innlegg som har mer enn tre avsnitt blir best mottatt.
- Legg til bilder, videoer, illustrasjoner, grafer eller tabeller som underbygger og visualiserer det du skriver om.
- Tips: Hente frem blogginnlegg du har publisert tidligere, optimaliser de og publiser disse på Pulse.
- Tenk på tidspunkt for når du publiserer et innlegg, dette kan utgjøre en stor forskjell på hvor synlig artikkelen blir. Tenk på når målgruppen din er aktiv på LinkedIn. Observer hvilke dager og ikke minst hvilket tidspunkt på dagen de er mest aktive. Jeg kan likevel anbefale noen retningslinjer for de beste tidene å publisere på LinkedIn: I arbeidstiden eller frem til tidlig kveld i ukedager.
- Vær responsiv etter du har publisert et innlegg ved å svare på kommentarer og tilbakemeldinger.
Eksempel på konkrete anvendelser
Nedenfor ser du et eksempel fra min egen LinkedIn-profil. Innlegget ble opprinnelig publisert på Inboundbloggen i begynnelsen av januar 2017.
Kilder
LinkedIn: Creating Articles on LinkedIn
WordStream: Ways to Hack the LinkedIn Pulse Algorithm
Relatert innhold
Inboundbloggen: Hva er LinkedIn Showcase Pages? Er dette noe din bedrift bør vurdere?
Inboundbloggen: Slik lager du en enkel strategi for sosiale medier
Først publisert 8. august 2017. Oppdatert 24. august 2018.