De fleste av dagens bedrifter har en firmaside på LinkedIn. Etterhvert har også mange fått øynene opp for de betalte annonseringsmulighetene og hvordan man kan målrette disse. At man kan lage grupper er også noe de aller fleste vet. Funksjonen Showcase Pages ser derimot ut til å være både mindre kjent og brukt.
LinkedIn har beveget seg fra å være et sosialt nettverk for privat bruk, til en effektiv markedsføringsplattform for bedrifter. Innen B2B-markedet, hvor det det ikke først og fremst gjelder å bli sett og fulgt av flest mulig, har LinkedIn blitt en stor og viktig kanal. B2B-markedet kjennetegnes av lange kjøpsprosesser der man trenger færre kunder for å nå salgsmålene. Fokuset retter seg mot å finne de riktige kundekandidatene og å tilby dem innhold som leder til et kundeforhold.
Nøkkelordene for markedsføringen blir derfor riktig publikum, målrettet markedsføring og konvertering.
LinkedIns firmaside er en utmerket kanal for å drive målrettet markedsføring. Den er også tilstrekkelig hvis du kun selger ett produkt eller én tjeneste, eller har ett kundesegment. Har du derimot flere ulike kundesegmenter og/eller flere ulike produkter og tjenester, vil markedskommunikasjonen straks bli mer utfordrende. Da er LinkedIn Showcase Pages et godt alternativ eller supplement.
» Les også: Slik lager du en enkel strategi for sosiale medier
Hva er LinkedIn Showcase Pages?
Showcase Pages er som firmasidens «datter». Den knyttes alltid opp til firmasiden, men har en mer begrenset og fokusert funksjonalitet. Hvis vi tenker på firmasiden som LinkedIns webside, er Showcase Pages mer som en firmablogg. Den har færre distraksjoner som forstyrrer brukeropplevelsen, og et mer begrenset fokus. Blant annet har en Showcase page:
- mer plass til hovedbildet på toppen
- to kolonner med poster
- et enklere design, strippet for menyer og andre distraksjoner
Du vil alltid kunne se hvilken firmaside som eier en Showcase Page, og om den har flere Showcase Pages knyttet til seg.
Hvilke fordeler gir Showcase Pages?
Selger du veldig ulike produkter, eller tjenester som henvender seg til forskjellige kundesegmenter, er den mest innlysende fordelen med Showcase Pages at kommunikasjonen blir mer relevant for følgerne dine.
Har du et tema du ønsker å ha et spesielt søkelys på, som en «corporate social responsibility satsning», fungerer det også bra. Det er ikke alltid det er ønskelig å blande den kommunikasjonen med selskapets øvrige.
Det gjør det også enklere å produsere godt og relevant innhold, som igjen vil øke sannsynligheten for engasjement og konvertering. Sannsynligheten for at noen ønsker å følge siden din blir da større.
Showcase Pages gjør det også lettere å søke etter produkter og tjenester som har et annet navn enn moderbedriften.
» Les også: Følger du beste praksis i din sosiale medier-strategi?
Utfordringer
Har du allerede bygget opp en betydelig følgerskare på firmasiden din, bør du vurdere hva en ny showcaseside vil gi av ekstra verdi. Du må tross alt flytte alt innholdet over på en ny side.
I tillegg må du kanskje lage en ny innholdsstrategi. Hvis du jevnlig poster innhold til et engasjert publikum, hvordan vil det da ta seg ut om du plutselig slutter å poste? Skal du poste dobbelt, både til firmasiden og den nye showcasesiden?
Når bør du vurdere å bruke Showcase Pages?
- Hvis du har forskjellige merkevarestrategier for ett eller flere produkter eller tjenester.
- Når produktet eller tjenesten din er mer kjent enn selskapets navn, og kan skape forvirring med tanke på avsender.
- Hvis du har produkter med veldig ulike målgrupper eller segmenter virksomheten din henvender seg til.
Et par gode eksempler på bruk av Showcase Pages
Adobes LinkedIn Showcase Pages:
CMO.com
Adobe Marketing Cloud
Choice hotels International:
Inclusion & Diversity