På samme måte som Facebook bruker Lead Ads, bruker LinkedIn noe som heter Lead Gen Forms til å samle inn kontakter. Dette fungerer på samme måte, ved å sende inn et skjema til plattformen. I denne artikkelen forteller jeg deg hvordan du kan sette opp dine egne skjemaer på LinkedIn.
Tekniske forberedelser
- Du må ha en LinkedIn-side samt tilgang til denne
- Du må ha tilgang til annonsekontoen siden er koblet opp mot på LinkedIn
Slik går du frem
For å samle inn kontakter via skjemaer må du tilby noe av verdi som besøkende får ved å gi fra seg informasjonen sin. Her er det viktig å vurdere verdien av det du tilbyr mot hvilke spørsmål du ønsker å stille.
- Gå inn i LinkedIn Campaign Manager
- Velg annonsekontoen du vil annonsere i
- Velg «Account assets» øverst i menyen, og deretter «Lead Gen Forms»
- Velg «Create form»
- Fyll ut internt navn på skjemaet, overskrift og tekst som alle kan se, URL til «privacy policy» og «privacy policy»-tekst
- Gå deretter til punkt 2 «Lead details & custom questions». Her kan du velge hvilken informasjon du vil samle inn i skjemaet.
Tips: Prøv å holde deg til LinkedIn sine definerte felter. Dersom du bruker HubSpot som en plattform for markedsføring vil det opprettes nye properties i HubSpot, istedenfor å skrive til eksisterende, dersom du lager egendefinerte felter.
- Når du har valgt feltene du vil ha med i skjemaet går du videre til punkt 3, hvor du skal fylle inn informasjon til takkesiden. URLen på siste side bør lede til et sted personen kan hente ut mer informasjon om det han eller hun akkurat har fylt ut skjema for. Dette kan være en side hvor de henter ut en PDF-fil med en e-bok eller en bekreftelse på et kontakt-skjema.
- Når skjemaet er ferdig kan du sette opp en kampanje som vanlig i LinkedIn Campaign Manager med objektiv «Lead generation». Under «Create New Ad» vil du få muligheten til å velge skjemaet du akkurat har laget.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- For å se hvem som har fylt ut skjemaet kan du gå til «Account assets» og «Lead Gen Forms» igjen. Velg skjemaet du ønsker å hente ut informasjonen fra og velg «Actions» helt til høyre og «Download leads».
- Dersom du for eksempel bruker HubSpot og har koblet annonsekontoen opp mot kontoen din der, vil kontaktene automatisk bli opprettet i HubSpot. Her kan du enkelt lage lister over hvem som har fylt ut skjemaet.
Eksempel på konkret anvendelse
Kilder
Viewing and Downloading Leads, Metrics, and Analytics for Lead Gen Form Campaigns
Relatert innhold
Bruk innholdstilbud på LinkedIn til å konvertere potensielle kunder
Slik genererte vi flere tusen leads på LinkedIn uten å betale én krone