Hvordan samle inn kontakter via LinkedIn Lead Gen Forms

hvordan-samle-inn-kontakter-via-linkedin-lead-gen-forms

 

Tid: lesetid 30 minutter
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

På samme måte som Facebook bruker Lead Ads, bruker LinkedIn noe som heter Lead Gen Forms til å samle inn kontakter. Dette fungerer på samme måte, ved å sende inn et skjema til plattformen. I denne artikkelen forteller jeg deg hvordan du kan sette opp dine egne skjemaer på LinkedIn.

Tekniske forberedelser

  1. Du må ha en LinkedIn-side samt tilgang til denne
  2. Du må ha tilgang til annonsekontoen siden er koblet opp mot på LinkedIn

Slik går du frem

For å samle inn kontakter via skjemaer må du tilby noe av verdi som besøkende får ved å gi fra seg informasjonen sin. Her er det viktig å vurdere verdien av det du tilbyr mot hvilke spørsmål du ønsker å stille.

  1. Gå inn i LinkedIn Campaign Manager
  2. Velg annonsekontoen du vil annonsere i
  3. Velg «Account assets» øverst i menyen, og deretter «Lead Gen Forms»
  4. Velg «Create form»
  5. Fyll ut internt navn på skjemaet, overskrift og tekst som alle kan se, URL til «privacy policy» og «privacy policy»-tekst

line-gen forms

  1. Gå deretter til punkt 2 «Lead details & custom questions». Her kan du velge hvilken informasjon du vil samle inn i skjemaet.

Tips: Prøv å holde deg til LinkedIn sine definerte felter. Dersom du bruker HubSpot som en plattform for markedsføring vil det opprettes nye properties i HubSpot, istedenfor å skrive til eksisterende, dersom du lager egendefinerte felter.

  1. Når du har valgt feltene du vil ha med i skjemaet går du videre til punkt 3, hvor du skal fylle inn informasjon til takkesiden. URLen på siste side bør lede til et sted personen kan hente ut mer informasjon om det han eller hun akkurat har fylt ut skjema for. Dette kan være en side hvor de henter ut en PDF-fil med en e-bok eller en bekreftelse på et kontakt-skjema.
  2. Når skjemaet er ferdig kan du sette opp en kampanje som vanlig i LinkedIn Campaign Manager med objektiv «Lead generation». Under «Create New Ad» vil du få muligheten til å velge skjemaet du akkurat har laget.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  1. For å se hvem som har fylt ut skjemaet kan du gå til «Account assets» og «Lead Gen Forms» igjen. Velg skjemaet du ønsker å hente ut informasjonen fra og velg «Actions» helt til høyre og «Download leads».
  2. Dersom du for eksempel bruker HubSpot og har koblet annonsekontoen opp mot kontoen din der, vil kontaktene automatisk bli opprettet i HubSpot. Her kan du enkelt lage lister over hvem som har fylt ut skjemaet.

 

Eksempel på konkret anvendelse

Line-gen-forms-2

 

Line-gen-forms-3

 

Kilder

Viewing and Downloading Leads, Metrics, and Analytics for Lead Gen Form Campaigns

 

Relatert innhold

Bruk innholdstilbud på LinkedIn til å konvertere potensielle kunder

Slik genererte vi flere tusen leads på LinkedIn uten å betale én krone

LinkedIn Pulse: Øk trafikken til egne nettsider

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no

Line Glimsdal's photo

Av: Line Glimsdal

Line jobbet som performance-spesialist og digitalmarkedsfører i Markedspartner. Hun er utdannet økonom fra Høgskolen i Østfold innen økonomi og administrasjon, med fordypning i prosjektledelse og bedriftsrådgivning. I sin bacheloroppgave undersøkte hun, sammen med en gruppe på seks studenter, det digitale modenhetsnivået til SMB innen inbound marketing.