Slik genererte vi flere tusen leads på LinkedIn uten å betale én krone

 

«Det enkle er ofte det beste» er kanskje et forslitt uttrykk, men det er en sannhet i det. Noen ganger gjelder det (heldigvis) også for digital markedsføring. I dette innlegget vil jeg vise deg hvordan vi genererte flere tusen leads gjennom en av våre kollegers private LinkedIn-profil.

Før jeg presenterer casestudiet vårt, vil jeg si litt om LinkedIn og innhold. Microsoft-eide LinkedIn har snaut 1,2 millioner norske brukere (500 millioner på verdensbasis) og er en utmerket kanal for å dele innhold, da kanalen også har en høy tetthet av beslutningstagere. For de fleste B2B-virksomheter bør den sannsynligvis inngå i bedriftens sosiale medier-strategi.

Last ned gratis e-bok: 10 vekstoppskrifter til din digitale markedsføring

Prinsipper for deling av innholdstilbud på LinkedIn

Først av alt, når du poster innlegg på LinkedIn, bør du ha noe verdifullt å dele med medlemmene. Publiser innhold som holder et høyt faglig nivå, som er hjelpsomt, og ikke selgende. For å bli en del av målgruppens top-of-mind må man i dag søke å bli kjent, likt og stolt på av målgruppen. Det oppnår du ved å løse utfordringer dine potensielle kunder måtte ha. Denne typen kvalitetsinnhold er selve bærebjelken i en inbound marketing-strategi

Skal du bruke innlegg på LinkedIn til å generere leads, må det være mulighet for konvertering. Du må sørge for at den potensielle kunden gir seg til kjenne, for eksempel ved å tilby et innholdstilbud i bytte mot leserens e-postadresse.

Nedenfor ser du fire punkter du bør få med i delingsteksten når du skal publisere et innlegg hvor du tilbyr et innholdstilbud:

  • Forklar kort hva innholdstilbudet er
  • Forklar hvilken verdi innholdsproduktet har
  • Forklar hvem innholdstilbudet er ment for
  • Forklar hva leseren må gjøre for å få tilgang til innholdstilbudet

Tips: Sørg for at du har huket av for at innlegget er synlig for Alle på LinkedIn, ikke bare dine forbindelser.

Casestudie: Slik fikk vi tusenvis av leads via én enkelt deling på LinkedIn

La meg gi deg et konkret eksempel på hvordan MarkedsPartner har hatt suksess med dette. 5. mai publiserte daglig leder, Tore Berntsen, et innlegg på sin private profil. Her tilbyr han å oversende e-boken «Digital endringsledelse», som han har skrevet, til alle som melder sin interesse. Det foregår ved at en link til landingssiden hvor e-boken kan lastes ned, sendes i innboksen til de som skriver «ja takk» i kommentarfeltet. For å motta e-boken fordrer det at vedkommende blir med i nettverket til Tore.

I bildet nedenfor ser du at Tore har fått med seg punktene ovenfor i delingsteksten:

Endringsledelse linkedin.jpeg

Her kan du se LinkedIn-innlegget (krever at du er logget inn på LinkedIn).

Resultat

Vi visste på forhånd at e-boken appellerer til et bredt publikum og at innholdet er dagsaktuelt og relevant. Vurderingen om at LinkedIn er en godt egnet kanal for dette innholdstilbudet viste seg også å stemme. At interessen for e-boken skulle bli så stor, var derimot vanskelig å forutse.

Oppsummert kan vi si at responsen på dette innlegget har vært eksepsjonell. La oss se på tall fra LinkedIn, hvordan innlegget presterer etter henholdsvis syv dager og to måneder etter publisering.

LinkedIn: 7 dager etter publisering

  • Over 100 000 visninger
  • Over 1 100 kommentarer
  • Over 1 000 nye kontakter på LinkedIn (Tore hadde 1750 kontakter i nettverket sitt før han delte innlegget)

LinkedIn: 2 måneder etter publisering

  • Over 223 000 visninger etter 30 dager (det er ikke mulig å se antall visninger eldre enn 30 dager)
  • Over 3 200 kommentarer
  • Over 2 500 nye kontakter i LinkedIn-nettverket

Les også: Bruk innholdstilbud på LinkedIn til å konvertere potensielle kunder

Hva har dette innlegget på LinkedIn generert av leads til bedriften?

Det er når vi ser på hva dette innlegget faktisk genererer av nye leads at det virkelig begynner å bli spennende. Med HubSpot får vi datafangsten automatisk satt i system, og kan vi fortløpende analysere resultatet. Jeg vil trekke frem to perioder:

Resultat mai: Innlegget ble publisert 5. mai. Det fargede feltet i bildet nedenfor viser resultatet av alle nye leads i mai, både fra innlegget på LinkedIn og leads fra andre kilder. Totalt 1 206 nye leads i mai, og en økning på 203 % sammenliknet med måneden før (april). Sammenlikner vi mai 2017 med mai 2016, er økningen 273 %.

Pilen på bildet viser tidspunktet for når Tore publiserte sitt innlegg på LinkedIn. Økningen av antall leads er eksepsjonell allerede fra første dag. 757 av 1 206 leads i mai kommer fra dette LinkedIn-innlegget. Målet totalt i mai var 365 leads!

LinkedIn deling resultat.png

Resultat mai + juni (to måneder etter publisering): I bildet nedenfor ser vi prestasjonen til landingssiden hvor e-boken lastes ned. Av 2 355 personer som har vært på landingssiden, har 1 411 registrert sin epostadresse for å motta e-boken. Dette gir en konverteringsrate på nesten 60 %, noe som er veldig høyt. Innlegget på LinkedIn har generert 1 257 nye leads (new contacts) på to måneder.

LinkedIn deling resultat2.png

Da dette ikke er en betalt kampanje med en definert slutt, genererer dette innlegget stadig nye leads.

Konklusjon

Erfaringen som jeg deler med dere ovenfor er en suksesshistorie. Som et resultat av dette har MarkedsPartner mange gode leads å jobbe videre med, samtidig som at Tore har et mye større nettverk enn før, som han kan fortsette å pleie ved å dele nyttig og relevant innhold.

Vær forberedt. Du har ingen utgift ved å dele innholdstilbudet, men det vil koste deg tid. Hvis du skulle være så heldig å oppnå liknende suksess som Tore gjør med sitt innlegg, kan det være lurt å få noen til å hjelpe deg med å håndtere alle «JA TAKK» som kommer inn. Alle henvendelsene skal besvares. Det krever en innsats, men du blir antagelig rikelig belønnet for tiden du legger ned. 

Det er hevet over enhver tvil: Hvis du deler innholdstilbud på LinkedIn på den rette måten, med mulighet for konvertering, er potensialet for å generere leads til bedriften «sky-high». Men viktigst av alt: Sørg for at kvaliteten og relevansen på innholdet er så god at leseren sitter igjen med godfølelsen til slutt. Det er starten på noe som kan bli en lønnsom kunderelasjon.Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Katrine Valhammer's photo

Av: Katrine Valhammer

Katrine jobbet tidligere som Leveranse- og kvalitetsansvarlig i MarkedsPartner. Hennes mål var å levere kundeverdi over forventning - alltid! I tillegg til rollen som leveranse- og kvalitetsansvarlig jobbet Katrine som salgsutvikler, hvor hun hadde ansvar for å generere og utvikle kvalitative leads for selskapet.