Talesøk: Er nettsiden din optimalisert og klar for en av de største trendene i 2019?

Talesøk: Er nettsiden din optimalisert og klar for en av de største trendene i 2019?

Hovedpoenget med søkemotoroptimalisering (SEO) er å rangere nettsteder nøyaktig, slik at brukeren kan finne den beste, og mest relevante informasjonen til søket sitt så raskt som mulig. Talesøk både forbedrer brukeropplevelsen, og er effektivt. Derfor legger søkemotorer som Google nå større vekt på nettsteder som har optimalisert for talesøk.

Vi spør Google som aldri før, og i økende grad via Google Assistant, Amazons Alexa og Apples Siri. Det har blitt spådd at 50% av alle søk vil gjøres gjennom talesøk i 2020, og det er ikke kun gjennom at folk snakker inn i mikrofonen på mobiltelefonen eller datamaskinen. 30% av nettlesing vil ikke engang finne sted på en enhet med skjerm.

Last ned gratis guide: Slik sikrer du en effektiv digital salgs- og  markedsstrategi

Men vær oppmerksom på at søkemotoroptimalisering for talesøk ikke er helt likt som tradisjonell SEO. Faktorer som eksempelvis påvirker hvordan nettsiden din rangerer på Google, gir ikke nødvendigvis samme effekt på talesøk, og vice versa.

Heldigvis finnes det måter å balansere de to SEO-strategiene, slik at du kan rangere nettstedet ditt for tradisjonelt søk, så vel som talesøk.

Sørg for at nettsiden din er mobilvennlig

Talesøk skjer hovedsakelig på mobile enheter, så nettstedet ditt må åpenbart være mobilvennlig. Google anbefaler et ‘responsive webdesign’. Hvis du vil teste om nettstedet ditt følger Googles retningslinjer kan du bruke testverktøyet deres her.

2. Mobile Friendly

 

Hvis nettstedet ditt fungerer som det skal, får du en melding som sier «page is mobile friendly». Om nettstedet ditt har manglende funksjoner, gir Google deg spesifikke steg du må ta for å få nettstedet ditt til å fungere optimalt på mobil.

Skriv som om du skulle sagt det

Når brukere søker på datamaskin eller mobil, har de en tendens til å bruke korte uttrykk. Eksempelvis, om en bruker vil finne et treningssenter, vil de skrive: «beste treningssenter Norge» i søkefeltet i Google.

Om de hadde brukt talesøk derimot, ville brukeren kanskje sagt «hva er det beste treningssenteret i Norge?».

For å sikre at innholdet ditt er optimalisert for talesøk også, bør du inkludere long-tail keywords som høres mer naturlig ut i motsetning til korte søkeord som fungerer bra i tradisjonell SEO.

I tillegg bør du holde setningene dine korte og enkle. Talesøksresultater er generelt sett skrevet på ungdomsskolenivå. Så selv om informasjonen din kan være på høyt nivå, bør du bryte ned informasjonen på en måte som er lett for alle å forstå.

Jeg anbefaler å utforske hvilke spørsmål som kommer opp relatert til din bransje, dine produkter eller tjenester. Med et verktøy som heter Answer the Public kan du enkelt skrive inn et nøkkelord, hvor verktøyet gir deg en haug med spørsmål forbundet med dette ordet. Her er resultatene jeg fikk for «trening»:

 3. Answer the Public

Disse spørresetningene kan gi deg en masse inspirasjon til long-tail keywords, i tillegg til at du får en ide om brukerens tankegang knyttet til dine produkter eller tjenester.

PS: Husk å endre språk til norsk.

Les mer: Hva er en søkeordsanalyse og hvorfor trenger du en?

Du kan også tolke hva en brukers hensikt er, basert på hva de spør om. ‘Hva’ og ‘hvem’ spørsmål signaliserer at en bruker er i research-fasen, mens ‘hvor’ spørsmål kan tyde på at de begynner å bli klare til å kjøpe.

4. Intensjonsgrad

For å se hvilke søkeord brukerne dine benytter for å finne innholdet på nettsiden din, kan du logge inn på Google analytics kontoen din. Snart vil du også finne en separat rapport for talesøk i analysen din, ifølge Googles trend analytiker, John Mueller.

Tenk lokalt – om du kan

Ifølge Google har mobile søk som inneholder «nær meg nå» vokst med over 150% de siste to årene. Videre har mobile søk for «nær meg» som inneholder en variant av «kjøpe» vokst over 500%. Det sier seg selv at dette er et mobildrevet fenomen.

Visste du at 50% av lokale mobilsøk hos en forbruker fører til et besøk? Gitt at brukerne søker lokalt, krever det at du må ha riktige søkeord:

  • Bruk «i nærheten» eller «i nærheten av meg» i titler, metatekst, interne linker og ankertekst
  • Setninger folk bruker for å beskrive nabolaget der du holder til
  • Landemerker rundt bedriften din

Så til spørsmålet du har tenkt på gjennom hele blogginnlegget:

Vil talesøk påvirke konverteringene dine?

Ja. Når en bruker gjør et tradisjonelt søk på Google, klikker brukeren seg videre inn på linken for å lese svaret. Med talesøk derimot, vil Google lese opp svaret for brukeren.

Når det er sagt, nevner Google nettsiden i svaret sitt ved å si «ifølge [eksempel]...». Dette er selvsagt med på å øke bevisstheten rundt merkevaren din.

I tillegg er det mulig for brukeren å bla gjennom skriftlige diktater av søkeresultater. Disse inkluderer linker til nettstedene som brukes som ressurser. Her kan brukeren enkelt navigere til nettstedet tradisjonelt, noe som er med på å øke organisk trafikk.

Konklusjon

Med teknologi som blir stadig mer sofistikert ved hjelp av maskinlæring og kunstig intelligens, kan nok de neste årene bli litt som en berg-og-dal-bane.

Ingen vet nøyaktig hva fremtiden vil bringe. Det vi vet derimot, er at populariteten og bruken av talesøk er på vei oppover. Jeg vet det er mye jobb, men om du optimaliserer nettstedet ditt for talesøk nå, vil berg-og-dal-bane-turen forhåpentligvis blir jevnere, med flere oppturer enn nedturer.

Hva tror du kommer til å skje med talesøk i løpet av de neste årene?

Last ned gratis veiviser:  Slik etablerer du en digital salgs- og markedsstrategi 

Temaer:

SEO stemmesøk
Frida-Marie Holme's photo

Av: Frida-Marie Holme

Frida jobbet tidligere som innholdsprodusent i MarkedsPartner. Hun har tidligere jobbet som digital redaktør, markedsansvarlig og sist som leder for kommunikasjon og digitale medier i Front Line Genomics, et mediefirma basert i London. Frida har en bachelor i journalistikk fra Middlesex University og en mastergrad i media og kommunikasjon fra Goldmiths University of London. I dag jobber Frida som Digital Communications Manager hos Sleipner.