Selger og kjøpers roller har byttet plass. Det er ikke lenger selgeren som må (eller bør) mate kjøper med produktinformasjon før de kan ta en avgjørelse. I dag starter heller kundens kjøpsprosess med et google-søk, hvor de søker seg frem til den informasjonen de tror de trenger, helt selv. Og når en potensiell kunde først tar kontakt, er 60-90% av kjøpsbeslutningen allerede tatt. Vedkommende er rett og slett godt opplyst og vet ofte hva de ønsker å kjøpe. Men det utelukker ikke at vi som selgere ikke kan spille en viktig rolle. Så lenge vi tilpasser tilnærmingen vår til å være beslutningsstøttende for akkurat den kundens kjøpskriterier.
Les mer ›Temaer: inbound marketing, salg, kjøpsprosess, inbound sales
Hvorfor er det slik at man i salg oftest fokuserer på seg selv og sin egen salgsprosess? Jeg mener det er på høy tid å tenke nytt rundt salg. Vår rolle som selgere er først og fremst å være den hjelpsomme guiden som hjelper kunden til neste etappe i kjøpsprosessen.
Les mer ›Temaer: kjøpsprosess, salgsstrategi, kundereise
B2B-personas du ikke bør glemme i inbound marketing
Av Tove Eggen 4. august 2020 | 6 minutter lesetid
Se for deg at en bedrift har innført inbound marketing som en strategi for å tydeliggjøre behov og løsninger i form av nyttig innhold, og slik lokket et varmt lead inn i bedriftens sfære på mesterlig vis. Kommunikasjonen flyter og avtaletilbud er sendt. Men brått blir forhandlingene overkjørt fra høyre flanke av en oversett nøkkelperson som ble avgjørende i kjøpsprosessen. Det kan skje med den beste av oss.
Les mer ›Temaer: inbound marketing, innholdsmarkedsføring, kjøpsprosess, personas, kjøpsrolle, B2B Personas
Det aller dummeste du kan gjøre som markedsdirektør i 2018
Av Marius Torjusen 11. januar 2018 | 10 minutter lesetid
De fleste av oss jobber med kunder som enten er i en kjøpsprosess, eller så er de ikke det. Har du akkurat kjøpt deg ny sofa, er det lenge til du skal kjøpe sofa igjen. Det dummeste du kan gjøre i 2018 er å bruke hoveddelen av markedsbudsjettet ditt på kunder uten erkjent behov. I denne artikkelen viser jeg deg hvordan du raskt kan nå dem som er interessert i å kjøpe produktet ditt og hvorfor du kan la de andre være i fred.
Les mer ›Temaer: digital markedsføring, kjøpsprosess, innhold, digital markedsstrategi, kunstig intelligens
Bruk av video i de ulike stadiene i kjøpsreisen: Del 3 av 3
Av Maria Pettersson 12. oktober 2017 | 4 minutter lesetid
I del tre av denne serien har vi fokus på video som virkemiddel i bunnen av kjøpstrakten. I beslutningsfasen dreier det seg om de små detaljene før et kjøp finner sted. I denne prosessen har en potensiell kjøper identifisert en løsning, og begynner nå å vurdere en liste på 2-3 mulige leverandører.
Les mer ›Temaer: inbound marketing, video, kjøpsprosess, innhold
Bruk av video i de ulike stadiene i kjøpsreisen: Del 2 av 3
Av Maria Pettersson 10. oktober 2017 | 3 minutter lesetid
I forrige innlegg tok vi for oss hvordan du kan bruke video til å fange oppmerksomheten til potensielle kunder i erkjennelsesfasen. Nå skal vi se nærmere på midten av kjøpstrakten og hvilke typer video du kan benytte i denne fasen.
Les mer ›Temaer: inbound marketing, video, kjøpsprosess, innhold
Bruk av video i de ulike stadiene i kjøpsreisen: Del 1 av 3
Av Maria Pettersson 5. oktober 2017 | 5 minutter lesetid
Bruk av video i markedsføringen din kan øke konverteringer med opptil 65 %. Men hvordan lager du de riktige videoene, og hvilken markedsføringsstrategi bør du implementere for å få mest mulig innvirkning? Svaret er enkelt: Fokuser på kundens kjøpsprosess.
Les mer ›Temaer: inbound marketing, video, kjøpsprosess, innhold
Salgssjefen forteller: Slik øker vi salget med inbound sales-strategien
Av Lars Hansen 31. august 2017 | 5 minutter lesetid
Inbound sales er navnet på den nye salgsfilosofien som er i ferd med å ta over for den tradisjonelle modellen, som består av kalde telefoner og oppsøkende salg. I dette innlegget beskriver jeg hvordan inbound sales fungerer i praksis for meg som salgssjef i MarkedsPartner.
Les mer ›Temaer: salg, kjøpsprosess, inbound sales
Hvordan lage innhold tilpasset de ulike fasene i kundereisen
Av Maria Pettersson 10. august 2017 | 5 minutter lesetid
Har du noen gang gått forbi en butikk og sett noe i vinduet som du bare måtte ha – og så kjøpt det umiddelbart?
Les mer ›Temaer: inbound marketing, content marketing, kjøpsprosess, innhold, kundereise
Hvilken reise er du på? Kundens kjøpsreise eller din egen salgsreise?
Av Geir S. Nodland 13. juni 2017 | 4 minutter lesetid
Ok, ”this one is personal”, som de ofte sier i Hollywood. Jeg har etterhvert jobbet i salg og markedsrelaterte stillinger i nesten hele min yrkesaktive karriere. Og, jeg må innrømme, med vekslende suksess og resultater. Jeg er derfor nesten litt skamfull over hvor lang tid det har tatt meg å bli bevisst en ganske enkel, men utrolig kraftfull metode for bedre nå frem med salgs- og markedsbudskap. Kanskje du har kjent til denne metoden lenge, men jeg tar sjansen på at det finnes flere som meg der ute.
Les mer ›Temaer: inbound marketing, kjøpsprosess
Med riktig markedsføring trenger du færre superselgere
Av Stig Hammer 25. april 2017 | 3 minutter lesetid
Den gammeldagse selgerrollen som drikker kaffe, spiser wienerbrød og prater om fotball ute hos en kunde i tre kvarter, hører fortiden til. Fordi kundenes kjøpsatferd har forandret seg må markedsføringen gjøre mye av jobben du før kunne stole på at salg gjorde. Derfor må du revurdere selgerrollene i bedriften.
Les mer ›Temaer: markedsføring, salg, digital markedsføring, kjøpsprosess
Nettstedet til virksomheten din må gi rett brukeropplevelse for de som er klare til å ta en kjøpsbeslutning. Men ikke glem kundeopplevelsen for de som ennå ikke er klare til å kjøpe.
Les mer ›Temaer: webstrategi, kjøpsprosess, websider
Søkemotormarkedsføring: Nå kjøpeklare kunder med AdWords
Av Jonas Bjørnstad 9. mars 2017 | 3 minutter lesetid
I denne artikkelen får du bli med på en reise i søkemotormarkedsføringens verden, med kjøpsprosessens tre trinn som reiseguide. Her gir jeg deg tips til hvordan du kan optimalisere AdWords-annonseringen din for hver av de tre trinnene. I tillegg byr jeg på et innspill til hvordan du kan høste effekten av dine konkurrenters markedsføring.
Temaer: søkemotormarkedsføring, Google Adwords, kjøpsprosess
96 % som besøker hjemmesiden din er ikke klare til å kjøpe. Hva gjør du med det?
Av Stig Hammer 10. november 2016 | 5 minutter lesetid
Studier viser at kun 4 prosent av de som besøker nettstedet ditt, er klare til å kjøpe akkurat der og da. Hva er din plan for å vise de resterende 96 prosentene at du har noe å tilby dem også?
Les mer ›Temaer: inbound marketing, webstrategi, innholdsstrategi, content marketing, innholdsmarkedsføring, kjøpsprosess
89 prosent av B2B-innkjøpere bruker nettet til å hente inn informasjon i forbindelse med et kjøp. Akkurat det er kanskje ikke så overraskende, men studier gjort av Google viser andre spennende funn som er verdt å vite om for deg som jobber med digital markedsføring innen B2B.
Les mer ›Temaer: digital markedsføring, B2B, kjøpsprosess, trender