Hva er det du ønsker å si? Skriv målrettet innhold som konverterer

Mann som skriver på pcen og så kommer det mange ord opp på skjermen.

 

En blogg for din bedrift som både tiltrekker seg nye kunder og gir nyttig informasjon og tips til eksisterende kunder, er veldig ofte fornuftig. Men skriver du på en måte som er forståelig og gjør at leserne vil benytte seg av ditt tilbud?

1. Hvem snakker du til?

Det første du må gjøre før du begynner å skrive et innlegg er å finne ut hvem du skriver til. Se for deg en person du ønsker at skal lese artikkelen din i så konkret detalj som mulig. Definer personens alder, bosted, livssituasjon og så videre så detaljert som mulig. Dette kalles en persona. Skriv dette ned, og husk at dette er mennesket du snakker med gjennom hele blogginnlegget.

Last ned gratis mal: Hvordan lage personas for din bedrift

2. Hvilket problem skal du løse?

Definer deretter hvilket problem din persona har, som du og ditt produkt kan hjelpe de å løse. Enhver god historie inneholder et problem og en løsning (blant annet), så tenk på artikkelen din som en historie som leseren skal kjenne seg igjen i og som de ønsker å lese for å finne en løsning på sitt eget problem.

3. Hvordan snakker du?

Disse faktorene legger føringer på språket du bør bruke. Et av mine beste tips er å alltid skrive så enkelt som mulig. De som søker opp din informasjon gjør det fordi de ønsker at du skal lære dem noe. Da hjelper det ikke å bruke store, pompøse ord bare fordi man selv føler seg litt kul av å bruke de. Bruk gjerne en punktliste eller steg-for-steg-forklaring. Eksempler er også et veldig godt virkemiddel for å forankre det du prøver å forklare, og gjøre det lettere for leseren å huske det.

4. Oppfordre til handling

Så, når du har fristet leseren nok til at de er klare til å ta det neste steget, må du gi de informasjonen de trenger for å gjøre det. Det er her du setter inn en CTA – eller Call To Action. Hvilken CTA de skal få avhenger av hvor i kjøpsprosessen leseren din er. Er de klare for å lese mer om dine løsninger ved å laste ned en brosjyre eller en e-bok, eller er de rett og slett klar for å gjøre et kjøp? Poenget er uansett å gjøre det så enkelt for kunden som mulig å ta det neste steget. (les: det du ønsker at de skal ta).

5. Husk alltid å korrekturlese!

Et siste råd er å korrekturlese nøye, og helst få noen andre til å lese gjennom for deg. Når du har sittet lenge med en artikkel er det lett å se seg blind på formuleringer, skrivefeil og sammenhenger. Mange kjenner seg nok igjen i at det er slitsomt å lese en tekst med kronglete setninger og mange skrivefeil. Be de som leser gjennom om å gi tilbakemeldinger på følgende:

  1. Handler artikkelen om det som blir forespeilet i tittelen og ingressen?
  2. Er innholdet forståelig og nyttig? Bør noe forklares?
  3. Er det noen skrivefeil eller formuleringer som bør skrives om for å gjøre det lettere å lese og/eller forstå?

Kort fortalt er det viktigste du kan ha i bakhodet når du skriver at det skal være forståelig og nyttig. Vær nøye med å bruke språk som er tilrettelagt den du skriver til og deres kunnskapsnivå. I tillegg må du huske på at målet med en bedriftsblogg til syvende og sist er å gjøre lesere om til kunder, så ikke glem å gi de informasjonen de trenger om hvordan de tar steget videre.

Last ned mal 

Siri Hofstad Ruud's photo

Av: Siri Hofstad Ruud

Siri er innholdsrådgiver i Markedspartner. Hun opptatt av å skape innhold folk vil se mer av. Både i bloggform, på sosiale medier og i tradisjonelle medier. Siri har en bachelor i PR og samfunnspåvirkning fra Høyskolen Kristiania og kom til oss fra jobben som kommunikasjonsrådgiver for Venstre.