Fremtidens hjemmekontor

Da pandemien traff oss i mars i fjor var det mange som rynket på nesa da de hørte ordet hjemmekontor. Nå, over et år senere, er det mange som har fått øynene opp for denne måten å arbeide på. Jeg har sett begge endene av skalaen og fått tilbakemeldinger fra folk som hater – og folk som elsker hjemmekontor.

Last ned gratis e-bok: Digital endringsledelse 2.0

 

Enklere å være effektiv

Det er mange hverdagselementer som har gjort det enklere for ansatte å være effektive. De har sluppet både reisevei og skravling ved kaffemaskinen. Det har også blitt mindre kjøring og henting av barn fordi nesten alt av aktiviteter har utgått. Nå som hverdagen sakte, men sikkert går mot normalen, må vi sammen finne balansen. Det varierer selvsagt fra ansatt til ansatt, og det er opp til deg som arbeidsgiver å finne en hensiktsmessig balansegang for bedriften. Det som blir viktig i tiden fremover blir å vurdere bedriftens behov opp mot signalene de ansatte gir. Ha en tett dialog, samarbeid og finn en løsning som fungerer for begge parter.

Finn balansen sammen

Når vi er hjemme hele dagen, kan skille mellom jobb og privat fort bli diffus. Det er derfor viktig at du som leder gir tydelig beskjed om hva som er faste arbeidstimer og hva som ikke er det. Vi har et større tidsrom på dagen vi kan bruke på arbeidsoppgaver. Dette kan eventuelt være noe å ha en dialog om. Hvordan sikre en god balansegang mellom arbeidsdag og fritid? Kan man for eksempel begynne klokken 09.00 istedenfor 08.00, men likevel jobbe 7,5 timer? Eller er det bestemt at dine ansatte skal være på hjemmekontoret fra klokken 08.00-16.00 som normalt? Dette må være avklart på forhånd, så ansatte kan være trygge på når de kan booke hverandre inn til møter.

Praksis hos oss nå er at vi oppfordrer alle til å være minimum to dager på kontoret, men det trenger ikke være faste dager. Dette er for å ikke miste det sosiale med arbeidshverdagen. Jeg mener også det er viktig for å sikre de kreative prosessene og bygge kultur i bedriften. De resterende tre dagene kan hver ansatt velge hvordan de ønsker å distribuere tiden sin – hjemme eller på kontoret. Alle jobber 7,5 timer som utgangspunkt og når den ansatte ønsker å ta pause er helt opp til hver enkelt. Tilbakemeldingene vi har fått fra de ansatte tilsier at dette er en løsning som fungerer bra.

En hybridløsning er fremtiden

Budskapet mitt er – vi er ved et veiskille. Vurderinger må tas, og bedriftens beste må veies opp mot de ansatte sitt beste. Ikke legg føringer, men finn ut av det sammen. Ulike personer har ulike behov. Det kan være du har ansatte som er misfornøyde uten å formidle det. Oppfordre til åpen og ærlig dialog.

Bor du i et stort hus med flere rom, er det selvfølgelig enklere å jobbe på hjemmekontor, enn hvis du bor i et kollektiv med fire andre. Kan løsningen for ansatte som har utfordringer med å jobbe hjemmefra være å dele kontorlandskapet i mindre seksjoner? Da kan de som ønsker å komme tilbake, komme tilbake, og i tillegg få muligheten til å jobbe sammen. Jeg har lagt merke til at det er de samme ansatte som har vært på kontoret i perioder hvor det har vært tillatt. Det er mulig å se hvem som trives med hjemmekontor og hvem som gjerne vil tilbake på kontoret så fort som mulig. Oppfordre de som har låst seg helt fast hjemme til å komme på kontoret i hvert fall et par dager uka. Det er fortsatt en tidlig fase, men sånn som det ser ut nå, er en hybridløsning fremtiden!

Skal vi klare å fange opp hva alle føler, og gjøre det på en god måte, må vi ha tillit alle veier. Du som ansatt må si hva du faktisk mener, og du som leder må oppfordre til dialog.

Last ned gratis e-bok:  Digital endringsledelse for toppledere og markedsdirektører

 

Temaer:

HR hjemmekontor
Frode Ødmann Andersen's photo

Av: Frode Ødmann Andersen

Frode jobbet tidligere som HR-sjef i Markedspartner, hvor han hadde ansvar for bemanning, onboarding av nye medarbeidere og optimalisering av selskapets arbeidsprosesser. Frode er utdannet innen organisasjonssosiologi ved UiO og har en MBA i økonomi og ledelse fra Nord universitet