Som toppleder er du avhengig av å holde deg oppdatert. Det gjør deg faglig og mentalt bedre rustet til å lede virksomheten din inn i fremtiden. Men selv om du står fritt til å disponere din egen tid, er det et konstant underskudd på tid. Rollen din krever at du raskt skal kunne håndtere uventede situasjoner, både positive og utfordrende. Så hvordan skal du få satt av tid til å tilegne deg ny kompetanse som gjør at du utvikler deg i lederrollen og blir en inspirasjonskilde og verdifull sparringspartner for kolleger i toppledergruppen?
Det er forskjell på hva og hvordan. Hva du skal holde deg oppdatert på avhenger delvis av hvilke teknologier og trender som er sentrale for din virksomhet, hvilken strategi dere har lagt, og ikke minst hva dere har definert som kjernekompetanseområder. Hvordan går mest på hvordan du skaffer deg rom for å tilegne deg ønsket kompetanse.
Nedenfor vil jeg presentere noen forslag som vil kunne bidra til at du ligger i front.
Abonner på relevante tidsskrifter
Jeg vil anbefale deg å abonnere på to utenlandske medier (i prioritert rekkefølge):
Harvard Business Review (HBR) oppfatter jeg som det ledende magasinet for toppledere. Det dekker alle temaer som er relevante for toppledere som vil ligge i front. Jeg bruker selv dette som kilde til flere av mine blogginnlegg på Digitalleder.no. En fordel ved å abonnere er at du får tilgang til modeller, illustrasjoner og presentasjoner. Dersom du ikke abonnerer, får du tilgang til et begrenset antall artikler per måned. Magasinet kommer ut seks ganger i året i både print- og digitalt format.
Sloan Management Review oppfatter jeg som overlappende med HBR, men mer teknologiorientert. Jeg har funnet mange verdifulle artikler om disrupsjon, digitale forretningsmodeller, Internet of Things og big data her. Magasinet kommer ut kvartalsvis.
Fordelen med å følge magasinene er at de også har artikler om nye forskningsresultater. Ofte er en artikkel laget på basis av en fagbok. Da kan du først lese artikkelen. Om du ønsker å fordype deg, kan du kjøpe boken.
Følg et utvalg relevante nettsteder
Jeg vil anbefale deg å følge et begrenset utvalg nettsteder, gjerne blogger.
McKinsey Quarterly. Det velrenommerte konsulentselskapet har et omfattende tilbud til toppledere. Jeg sjekker ved jevne mellomrom nettstedet for inspirasjon og kilder til gode blogginnlegg. Artiklene har et solid fundament fra McKinseys egne forskningsprosjekter. Da jeg gjorde research til dette innlegget, fant jeg følgende interessante artikkel: Culture for a digital age. Den er full av interessante funn som også er relevante for digitaliseringsprosjekter i din virksomhet.
ThinkWithGoogle.com. Google leverer mye innsikt på dette nettstedet. Alle cases involverer riktignok Google, men dersom du har ambisjoner om å utnytte digitale kanaler i din virksomhet, kommer du ikke utenom Google. Det er smart å hente inspirasjon fra dette nettstedet. Det har mange cases, og du kan filtrere på europeisk nivå om du ønsker andre enn amerikanske eksempler.
Dann kompetansenettverk med andre CEO-er
Her er tanken at du bygger et nettverk med topplederkolleger som har spisskompetanse på andre områder enn du har. Dere vil således kunne lære av hverandre. Lederrollen kan være ganske lik, selv om bransjene er forskjellige.
Bruk mer tid med talentene dine
Et billig tiltak for å holde seg oppdatert er å tilbringe tid med de yngste talentene dine. De har ofte stor innsikt i trender og er avanserte brukere av digitale løsninger. De har også et nettverk med jevnaldrende i interessante jobber, som de henter impulser fra.
Tilbring mer tid hos dine mest avanserte og krevende kunder
Du kan lære mye av å besøke kundene dine. Velg ut de som er blant de beste i sin bransje (ikke nødvendigvis de største kundene dine). De kan gi deg innsikt i hvilke utfordringer og muligheter de møter i sine bransjer. Det kan også være en fordel å besøke representanter for kundenes kunder. Dette avhenger av hvordan din verdikjede/verdinettverk ser ut.
Start en blogg
Ved å etablere en blogg, hvor du skriver artikler som svarer på spørsmål og utfordringer kjøperne i din målgruppe har, kan du skaffe deg et forsprang på konkurrentene dine. Det er bemerkelsesverdig få toppledere som blogger for å hjelpe kundene sine.
Den bloggen du leser nå er et eksempel på en bedriftsblogg. Vil du lese mer om hvordan du kommer i gang med å blogge, samt hva som er beste praksis for bedriftsblogging, kan jeg anbefale disse artiklene:
- Hvordan starte en blogg til din bedrift? Her er hjelpen du trenger for å komme i gang
- Hvordan skrive et blogginnlegg du kan være stolt av
Når jeg skal blogge om temaer toppledere er opptatt av, forsøker jeg å skille meg ut fra mengden. Jeg må komme med noe interessant. Det må ha en nyhetsverdi. Det krever selvsagt også at jeg har lest tilstrekkelig kildemateriale på forhånd. Hvis ikke har jeg ikke dokumentasjon som kan støtte opp om synspunktene mine. Da blir bloggen en tabloid synseblogg og ikke en blogg som gjør leserne smartere.
Meld deg på et MOOC
Massive Open Online Courses (MOOCs) er et godt alternativ for CEOs som ønsker å ta etterutdanning, men som sliter med overfylte kalendre. De fleste MOOCs lar deg lære i eget tempo. En del er gratis, men alle er langt billigere enn tradisjonell undervisning. Populære leverandører er Coursera og edX. Coursera har mer enn 150 kurs som er relevante for toppledere. EdX er et samarbeid mellom Harvard University og MIT. Denne plattformen har mer enn 500 globale kurs.
Her kan du se et gratis kurs om Business Model Implementation på eDX.
Fallgruver
En felle mange går i er å surfe rundt på digitale kanaler på jakt etter godt lesestoff. Det er svært mye informasjon tilgjengelig, men kvaliteten er varierende. Selv om du finner en interessant ebok eller bloggartikkel fra en tilsynelatende troverdig avsender, kan de inneholde faktafeil. Jeg har selv kryssjekket mange referanser og avdekket til dels grove faktafeil. Velg derfor ut noen få kilder du kan stole på, for eksempel noen av dem jeg har nevnt i dette innlegget.
Det å lese mye faglitteratur gjør deg ikke automatisk til en bedre leder. Du må ha tid til refleksjon, og du må ha tid til å omforme teori og modeller til praktisk ledelse. Selv om det kommer seks årlige utgaver av Harvard Business Review, betyr ikke det at du trenger å implementere en ny modell eller strategi seks ganger i året. Sannsynligvis vil det være tilstrekkelig å hente impulser og raffinere det du allerede har.
Det er mye bedre å holde seg til noen få kilder med avgrensede temaer som du forstår fullt og helt, enn å forsøke å dekke over alt. Forsøker du å dekke alt, risikerer du å bli det jeg kaller en PowerPoint-toppleder. Så fort du skal forklare et kulepunkt i presentasjonen din, må du ha hjelp av en kollega. Du bygger ikke fremtiden på slik kompetanseutvikling.
Lykke til!