Undersøkelser viser at 8 av 10 personer i snitt leser tittelen på blogginnlegget ditt, men at kun 2 leser resten. Tittelen utgjør mindre enn 1% av hele innlegget, men allerede her vil godt håndverk utgjøre stor forskjell. I dette innlegget vil jeg forklare hvordan du går fram for å skrive et blogginnlegg du kan være stolt av.
Tallet over kommer fra Copyblogger, en av de største autoritetene innen blogging. Siden oppstarten i 2006 har de bygget opp et digitalt selskap med over 185 000 kunder – utelukkende ved hjelp av blogging.
Anatomien i et blogginnlegg
For å mestre blogging må du vite hva et blogginnlegg består av. Et godt blogginnlegg bruker nemlig en rekke typografiske og språklige virkemidler, samtidig som det er mange tekniske aspekter å tenke på. I dette innlegget vil jeg ta for meg følgende syv momenter:
- Budskapet
- Tittel
- Ingress
- Overskrifter
- Avsnitt
- Illustrasjonsbilder
- Interne og eksterne lenker
La oss ta dem for oss en etter en – og her kommer jeg til å være kort og konsis, så heng på og kommenter gjerne om du har spørsmål eller innspill.
1. Budskapet
Kanskje du vet hvilket tema du skal skrive om, men du er usikker på hvor du skal starte, hvor dypt du skal gå, og hvor bredt? Kanskje du sliter med vinklingen? I så fall vil følgende spørsmål kunne være til hjelp:
- Hvem skriver du til? Bruk gjerne personas-metoden til å definere målgruppen din.
- Hvor befinner din personas seg i kjøpsprosessen? Er kunnskapsnivået høyt eller lavt? Bør du skrive for begynnere eller for den som allerede vet en del. (Ikke prøv å være alt for alle).
- Hvilke spørsmål og utfordringer er det vedkommende har akkurat nå, i denne fasen av kjøpsprosessen? Husk at du kan angripe disse fra ulike vinkler og at ett tema kan bli mange innlegg.
Tips: Vær krystallklar på hva du ønsker å formidle, og hold deg gjerne til én enkelt idé.
2. Tittelen
Tittelen er det første leserne dine ser, og jobben den skal gjøre er å få dem til å lese mer. American Writers & Artists har utviklet de 4 U-ene, som gir fire ingredienser til en god overskrift (og til godt innhold generelt). Disse er:
- Useful (nyttig): Gi leseren nytteverdi, en fordel eller løsning på et problem/mulighet
- Urgency (hast): Hvis mulig, få leseren til å føle at det haster (kan utelates)
- Unique (unik): Gi en unik vinkling eller tilnærming som leseren ikke har sett før
- Ultra-Specific (helt konkret): Gå rett til kjernen av det leserne er ute etter
Tittelen bør inneholde minst én søkefrase eller søkeord som målgruppen din søker etter. Forsøk å plassere ordet i begynnelsen av tittelen, for bedre synlighet på Google.
I følge HubSpot inneholder de mest leste titlene 6-13 ord. Begrens tittelen til 70 tegn, slik at den ikke blir klippet av i Google sine søkeresultater.
Det finnes mange typer titler – her er noen populære varianter:
- Hvordan: Hvordan lakkere en bil på egen hånd
- Spørsmål: PC vs. Mac – hva bør jeg velge?
- Nyhet: Google endrer algoritmene sine igjen!
- Befaling: 7 bøker om ledelse du må lese i år
- Hvorfor: 10 grunner til at kaffe er farlig for helsen din
- Vitnesbyrd: Salgssjefen forteller: Hvordan vi fikk flere nye kunder og økt salg
- Lister: 21 Twitter-tips for ledere og CMOer
Les også: Firmabloggerens guide til å finne overskrifter og titler som selger »
3. Ingressen
Ingressen er en kort innledende tekst som skal gi leseren en introduksjon til temaet som blogginnlegget tar opp. Kall det gjerne forretten som skal vekke leserens appetitt før de inntar hovedretten, som er selve blogginnlegget.
Bortsett fra å oppsummere temaet, skal ingressen også friste leseren til å klikke “les mer”. Den skal dra leseren inn i selve teksten.
Husk at ingressen (sammen med tittelen og illustrasjonsbildet) ofte er det eneste abonnentene vil se i e-posten som varsler dem om nye blogginnlegg. Det er derfor ekstra viktig at ingressen er så bra at de ikke klarer å la være å klikke seg videre.
4. Overskrifter
De færreste leser et blogginnlegg fra begynnelse til slutt. Mange av oss skanner eller skummer teksten og dykker dypere i de avsnittene som de er mest interessert i. I dette scenariet er overskriftene som hylleskilt i en butikk; veivisere til informasjonen du er ute etter. Overskrifter strukturen også strukturen i innlegget og deler opp en lang tekst i mindre isolerte deler, noe som øker lesbarheten.
Teknisk tips: Formater overskriften med H2- eller H3-tager – altså en større og gjerne fetere skrifttype enn den du har på den vanlige teksten. Når Google ser at overskriftene er formatert med H-tager vil de anse dette som en viktig del av teksten, så vurder å plassere søkeord i overskriftene dine.
NB: Husk at søkeord som en tommelfingerregel kun skal brukes 5 ganger i teksten, for å unngå at Google vurderer teksten din som ”spam”, og dermed nedprioriterer den i søkeresultatene.
5. Avsnitt
Hver avsnitt bør ikke være mer enn 4-5 linjer. Det har med lesbarhet å gjøre. Du kan også gjøre dem kortere, hvis det er naturlig. For eksempel om argumentet ditt bare tar to linjer å forklare, vil det være riktig å trykke linjeskift for å starte på et nytt avsnitt til neste argument.
Eksperimenter gjerne med ulike typografiske virkemidler for å øke lesbarheten. Du kan understreke viktige poeng eller gode sitater med fet eller kursiv skrift, og vise til ressurser ved hjelp av lenker.
Vær konsekvent med måten du bruker virkemidlene på, og følg normene. I print-verdenen vil for eksempel understreket tekst være et virkemiddel for å vektlegge et poeng, mens det i nettverdenen kan tolkes som en klikkbar lenke.
Slike misforståelser bør unngås.
Bruk også kulepunkter når det er mulig. Det gir struktur og bryter opp teksten, så den ikke blir monoton og tungt fordøyelig.
Les også: Godt språk på firmabloggen bygger tillit »
6. Illustrasjonsbilder
I tillegg til å ha et stort hovedbilde øverst i artikkelen, kan du krydre innlegget ditt med illustrasjoner, modeller og grafer for å gjøre det enda mer verdifullt. Pass på å sitere kilder og ta hensyn til åndsverk – for selv en blogg har en redaksjonell stil, er det i juridisk forstand reklame.
Les også: 5 gratis bilderessurser som øker brukeropplevelsen på nettsidene dine »
7. Interne og eksterne lenker
Et troverdig og balansert blogginnlegg inneholder kildehenvisninger til andre som har uttalt seg i samsvar med dine påstander. Dette kalles eksterne lenker, fordi de leder leseren til et annet nettsted. Eksterne lenker kan være henvisninger til artikler i nettaviser eller blogginnlegg skrevet av eksperter og tankeledere.
Det er flere fordeler med å lenke til slike eksterne kilder:
- Du bygger relasjoner til tankeledere
- Du forsterker argumentet ditt
- Du byr på en rikere fordypning i stoffet du presenterer
- Du starter en dialog med den eksterne kilden (ping)
- Du framstår som generøs og ærlig
- Du bygger troverdigheten din
(Tre lesetips fra noen glitrende eksterne skribenter: Christine Calvert, Norges eneste tekstdoktor forteller deg det du trenger å vite om kommaregler i innlegget Kom'a, komma. Hans-Petter Nygård-Hansen deler hva ledere i norsk næringsliv sier om blogging, i innlegget Derfor blogger norske ledere. Øyvind Jacobsen skriver om hva norske bedrifter bør gjøre nå, i lys av oljekrisen, i innlegget Tøffe tider skaper nye vinnere.)
Benytt også anledningen til å inkludere interne lenker. Dette er lenker til sider på ditt eget domene, for eksempel relevante blogginnlegg eller nettsider for dine produkter og tjenester, eller en landingsside for et gratis innholdsprodukt.
Det er flere fordeler med å bruke til interne lenker:
- Forklare begreper og konsepter
- Forsterke relasjonen til leseren ved at denne bruker mer tid på nettstedet ditt
- Gi nytt liv til gammelt innhold
- Lenker med søkeord er bra for SEO (synlighet på Google)
Les også: Ekspertenes dom: Slik blir du synlig på Google »
Når du oppretter lenker, har du ofte muligheten til å velge hva nettleseren skal gjøre når du klikker på den. Som en tommelfingerregel bør interne lenker åpnes i samme vindu og eksterne lenker åpnes i nytt vindu.
Lykke til!