Fra "tja" til "ja" med riktig CTA

En CTA-knapp kan være mye mer enn bare en «bestill her»- eller «kontakt oss»-knapp. Den kan gi mer verdi enn som så . For selve kundereisen er ikke ferdig selv om kunden har fått svar på det de lurte eller var nysgjerrige på – de søker ofte etter mer informasjon.

Last ned gratis e-bok: Bygg bedre kundereiser

Kjøpsreisen er, som du kanskje vet, hele prosessen kundene går gjennom fra de første bevisste tankene om å kjøpe et produkt eller en tjeneste, til de faktisk gjør det.  

En viktig del av kjøpsreisen er å skape engasjement og interesse hos potensielle kunder i bevissthetsfasen. Ved å ha relevant og verdifullt innhold trekker du kunder mot bedriften din. Dette kan du for eksempel gjøre ved å skrive et blogginnlegg som tar for seg et problem kundene dine ofte står overfor, og deretter presentere et produkt eller en tjeneste som kan løse dette problemet. Spørsmålet er hva som skjer med kunden etter at blogginnlegget er lest ferdig, men ikke er helt klar for den mye brukte "kontakt oss"-knappen. 

Les også: Slik forbedrer du dine kundereiser  

CTA-knapp med merverdi

Noen vil nok si at én CTA-knapp er bedre enn ingen CTA-knapp, om det så kun er en "kontakt oss"-knapp det er snakk om. Tenker du derimot litt mer igjennom hvilken CTA-knapp du skal bruke og som passer best for kunden du skal nå ut til, vil sannsynligheten for at den blir brukt øke.

Når du tenker på kjøpsreisen, er det viktig å vurdere hva leseren vil ha og hva de er ute etter. Dette vil hjelpe deg med å bestemme hva du skal fokusere på i ditt blogginnlegg, og hva slags CTA-knapp du skal bruke. Det er en enkel måte å få en leser til å ta den ønskede handlingen etter å ha lest ditt blogginnlegg, som er en måte å føre kunden videre i kjøpsreisen på. 

Konverter til mer verdi før kunden tar kontakt

Det er ingen CTA-knapper som er direkte feil å bruke. Feilen mange ofte gjør i sine blogginnlegg er å glemme den helt.

Noen ganger vet en kunde nøyaktig hva de er ute etter, og "bestill her"-knappen kommer til sin rett. "Kontakt oss"-knappen kan derimot fort sitte litt lenger inne hos noen kunder, spesielt om den kommer for tidlig i kjøpsreisen. Nei, du skal ikke fjerne kontaktinformasjon eller gjøre det vanskeligere for kundene å kontakte deg. Det kan derimot være lurt å tilby enda mer informasjon for å øke sjansene for at kundene til slutt trykker på knappen. 

Vi i Markedspartner liker å kalle denne "mer-informasjonen" for konvertertingsprodukter. At det rett og slett konverteres til å laste ned mer informasjon – helst gratis. Gratis i den forstand at de for eksempel betaler ved å gi fra seg e-postadressen sin.

Et konverteringsprodukt kan være alt fra e-bøker, webinarer og demopakker til gratis konsultasjoner eller gratis kurs. Det er et verktøy som kan hjelpe deg med å bygge et forhold til potensielle kunder, ved å tilby dem mer informasjon og verdi før de tar kontakt.

Bruk av riktige konverteringprodukter, som er tilpasset kunden, er viktig fordi det øker sjansen for at leserne på en konkret måte tar neste steg i kjøpsreisen. Det gir dem muligheten til å gå fra å ha et problem, til å være interessert i løsningen din eller din hjelp. Om "kontakt oss"-knappen kommer før kunden føler seg trygg eller leter etter mer informasjon, kan den virke mot sin hensikt. 

Les også: Hvordan lage innhold tilpasset de ulike fasene i kjøpsreisen? 

Eksempler på konverteringprodukter:  

 

1. E-bøker 

 

E-bøker kan tilbys som et gratis nedlastningstilbud til lesere som ønsker å lære mer om et bestemt tema eller en problemstilling. Dette kan være alt fra én sides sjekklister, til lange, dype avhandlinger. Et lite tips er å ikke ha det for konkret for å kunne engasjere flere, men heller ikke så generelt at den tiltenkte personaen ikke finner det relevant nok.  

2. Webinar 


Webinarer er et konverteringsprodukt som gir mer dyptgående informasjon om et tema. Det er ofte positivt å invitere aktuelle eksterne og interne fagpersoner for å skape mer interesse rundt arrangementet. Senere kan webinaret lastes ned og brukes som konverteringsprodukt i flere bloggartikler.   

3. Demopakker


En demopakke kan tilbys for å gi leserne en gratis prøve på et produkt eller en tjeneste. Det kan brukes som et verktøy for å generere mer interesse og øke bevisstheten rundt et produkt. Demopakker kan bidra til å øke forståelsen av produktet eller tjenesten, skape tillitt og gi bedriften din en sjanse til å få en ærlig tilbakemelding.   

4. Konsultasjoner  


En gratis konsultasjon kan tilbys for å hjelpe lesere med å løse et bestemt problem eller for å hjelpe dem med å ta det neste skrittet i kjøpsreisen. Ved å tilby en gratis konsultasjon skaper du mer tillitt og øker bevisstheten rundt hva dere kan tilby.  

5. Nyhetsbrev  


Dette et ikke et konverteringprodukt i seg selv, men kan være med på å øke engasjementet hos personaen og konverteringsraten over tid. For den som abonnerer er dette en enkel måte å holde seg oppdatert på, og for deg som bedrift er det en mulighet til å sende målrettet markedsføring. Dette vil på sikt kunne bygge en relasjon og dermed øke lojaliteten.  

Riktig konverteringsprodukt til riktig persona – ikke målgruppe 

 

Persona og målgruppe er begge viktige begreper når det kommer til å lage innhold som skal skape engasjement og vekke interesse, men de beskriver to forskjellige ting.  

Målgruppe er en gruppe mennesker som et selskap eller en bedrift har bestemt seg for å rette seg mot med sine produkter eller tjenester. Målgruppen kan defineres av kriterier som alder, kjønn, inntekt, geografier, interesser, osv. Det er viktig å ha en forståelse for hvem målgruppen er, for å kunne skape en effektiv markedsføring for denne gruppen. Når det kommer til et konverteringsprodukt, er det derimot noen andre kriterier som gjelder. 

Ved å bruke persona får du et mer korrekt bilde av hva kundens behov er og hvilket konverteringsprodukt som kan være med på så gi mer verdi. En persona er en fiktiv person som representerer et typisk medlem av målgruppen. Det kan være flere personaer som representerer ulike deler av målgruppen, men ved å lage personaer kan du sikre at markedsføringen blir mer relevant og ikke minst effektiv.  

Hver persona har gjerne forskjellige behov og problemstillinger, er på forskjellige steder i kjøpsreisen, har gjerne sitt eget fagområde og trenger derfor forskjellige tilpassede konverteringprodukter. Det er også viktig å tenke på hvilke persona som bestemmer hva, og hvilken innvirkningskraft de har i en bedrift. Riktig informasjon til riktig person øker sannsynligheten for en konvertering fra leser til kunde. For enhver persona du har, må du derfor tenke gjennom hvilket konverteringsprodukt som passer best.  

Les også: Innholdsstrategi: Slik lager du personas til markedsføring og salg 

Det å bruke konverteringsprodukter og riktig tilpassede CTA-knapper i et blogginnlegg kan både måle suksessen av innholdsstrategien, øke konverteringsraten og være med på å oppnå konkrete forretningsmål. Det gir også deg og din bedrift muligheten til å samle kontaktinformasjon om potensielle kunder på et tidlig tidspunkt, som igjen kan gjøre kundeoppfølging og videre kontakt mer effektivt. 

Det gir først og fremst leseren en mulighet til å finne mer informasjon – på din side – og ta det neste skrittet i kjøpsreisen gjennom deg. 

 

Last ned gratis e-bok: bygg bedre kundereiser 

 

Hanne Sophie Helland's photo

Av: Hanne Sophie Helland

Hanne Sophie jobber som innholdsprodusent i Markedspartner. Hun har en bachelor i kreativ markedskommunikasjon og en master i markedsføringsledelse fra Høyskolen Kristiania.