Hvorfor ingeniører og fageksperter bør blogge

 

Jobber du i en bedrift som har startet med inbound marketing, og du har fått signaler om at du vil bli en av bidragsyterne – men du er travel og lurer på hva du vil få igjen for strevet? Eller er du kanskje markedssjef og ansvarlig for å rekruttere skribenter til firmabloggen? Er svaret ja på ett av disse spørsmålene, så les videre.

Vi har skrevet mye om hvorfor bedrifter bør blogge, og de åpenbare fordelene med denne formen for markedsføring, som går under begreper som inbound marketing og content marketing. Men nå vil jeg fokusere på deg som fagekspert, og hva du kan få ut av bli en bedriftsblogger.

Før vi begynner, la oss bare slå fast hva blogging er i bedriftssammenheng:

  • Det handler om å skrive nyttige fagartikler på regelmessig basis
  • Artiklene er ment å drive potensielle kjøpere fremover på kjøpsreisen
  • Artiklene bør ta for seg ett og ett tema, være 500-800 ord lange og gi leseren verdi, enten leseren velger å bli kunde eller ikke
  • Som blogger vil navnet og biografien din som regel stå oppført i artikkelen, slik mitt gjør nederst i denne artikkelen

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Blogging hjelper deg å vokse profesjonelt

De fleste av oss går rundt med mye verdifull kunnskap i hodet. Noe av det er dokumentert, gjerne i interne notater eller e-poster. Men det er noen fascinerende mekanismer som skjer når vi legger hodet på blokka og går offentlig ut med tankene, kunnskapen, erfaringen og ideene våre.

Det ene er at du blir en bedre «tenker»Det er fordi skriveprosessen tvinger deg til å sortere tankene dine rundt konkrete temaer, formulere argumenter og sette dem i riktig rekkefølge. Har du skrevet om et tema, vil du merke at du i samtaler senere blir mer tydelig i budskapet ditt og sikrere i overleveringen, som du vil bringe med større selvtillit. 

Som en konsekvens av at du tenker klarere, vil du også over tid forbedre dine skriftlige kommunikasjonsevner. Med en god korrekturleser eller bloggcoach, vil du stadig lære. Språket vil flyte bedre og bedre, ettersom du lærer å bruke grammatikk og skjære bort unødvendig daukjøtt fra teksten din. 

Du blir også en bedre pedagog og leder. Som blogger har du nemlig en lærerrolle overfor leseren, som er din «elev». For at du skal kunne lære bort noe, må du kunne det til fingerspissene selv, og gjøre komplisert materiale enkelt.  

Ett av kriteriene for overbevisende artikler er påstander som er godt begrunnet og støttet av forskning, erfaring, eller best av alt, begge deler. For å bli en overbevisende skribent må du derfor lese mer og gjøre mer research. Det betyr at du øker kunnskapen din, men også en ting til: Når du leser godt skrevet innhold, plukker du ubevisst opp språket og blir på den måten en bedre skribent.

Evnen til å tenke klart og strukturert og kommunisere tydelig, samt å stadig lære nye ting, er viktige egenskaper for å lykkes i alle sfærer av livet. Disse egenskapene fostres av blogging. 

Blogging posisjonerer deg som en ekspert

Som artikkelforfatter (eller blogger, om du vil) er du i en sterk posisjon til å bygge det vi kaller tankelederskap. En tankeleder er en person som er anerkjent som en autoritet på et spesialisert område – hvis ekspertise er etterspurt og ofte belønnet. Som profesjonell er du i en av fire kategorier akkurat nå:

De fire nivåene av tankelederskap - Erlend Førsund - MarkedsPartner.png

(Modellen over er hentet fra mitt foredrag om tankelederskap, som gir deg en oppskrift på hvordan du kan gå fram for å bli en anerkjent ekspert. Se alle de 46 slidene her.)

De fire nivåene av tankelederskap er:

  • Fagperson: Du behersker faget ditt, men utmerker deg ikke som ekspert blant kolleger eller eksterne. Du har få eller ingen følgere. Du har liten autoritet på ditt fagområde. Er du på dette nivået må du investere tid i å øke kunnskapen din og samtidig eksponere deg. Blogging vil være et godt virkemiddel for å begynne å bygge din egen kunnskapsbank, samt vise til omverdenen hva du kan.

  • Ekspert: Du har høy innflytelse og sees på som en ekspert som er langt fremme og kanskje ledende innen ditt felt. Men innflytelsen utøver du kun på et begrenset antall mennesker, gjerne kolleger og kunder. Alt som trengs om du er i denne kategorien er å begynne å eksponere deg mer, og det å skrive artikler basert på egne erfaringer og kunnskap vil raskt kunne posisjonere deg som en ekspert utenfor bedriften, på bransjenivå. 

  • Influencer: Du sees på som en som kan faget sitt, gjerne gjennom aktiv deling av innhold fra tankelederne i din bransje, men du har ikke mye originalt tankegods. Du har mange følgere i sosiale medier eller abonnenter på blogg. Er du i denne kategorien, og vil vokse, bør du fokusere mer på å skape originalt innhold med et unikt perspektiv, samt utfordre det etablerte.

  • Tankeleder: Du sees på som en anerkjent ekspert i ditt område. Du har svært mange følgere i sosiale medier eller i form av en database med abonnenter. Du får forespørsler om å holde foredrag eller opptre som gjesteskribent, og du tiltrekker deg kundeoppdrag.  

Hva om du ønsker å blogge, men mangler tid og ikke føler deg god nok til å skrive?

Uten sammenligning for øvrig: Mang en amerikansk president og norsk statsminister passer inn i den beskrivelsen. Obama var en habil skribent, men hadde begrenset tid. Erna Solberg har dysleksi. Begge har taleskrivere. Kanskje du kan skrive en god tekst, men det tar deg mangfoldige timer. Da kan det være fornuftig å hyre en ghostwriter (norsk: skyggeforfatter).

Jeg har selv gjort mye ghostwriting for ledere, ingeniører og fageksperter, og måten samarbeidet fungerer på kan variere. En viktig suksessfaktor er at den jeg skriver for har et betydelig eierskap til teksten og ideene hun eller han ønsker å formidle. De blogginnleggene som skapes i skjæringspunktet mellom ekspertens kunnskap og ideer og min og mine kollegers formuleringsevne blir de aller beste.

Handoveren fra ekspert til forfatter kan skje på en av to måter:

  • Muntlig: Noen foretrekker å formidle ideene sine muntlig, men det fordrer at de er i stand til å overlevere et fornuftig resonnement i et møte eller Skype-samtale uten for mye nøling og hopping frem og tilbake. Ghostwriteren tar da opp samtalen og overfører den til det skrevne ord.

  • Skriftlig: Det kanskje enkleste for en tekstforfatter er å få en godt strukturert råtekst, eventuelt kulepunktliste med argumenter og poenger. Som regel har ghostwriteren et minimumsnivå av kunnskap om det han eller hun skriver om, og vil gjennom lett research kunne forsterke teksten med henvisninger til forskning og uttalelser fra tredjeparter. 

I MarkedsPartner har vi en hel avdeling med innholdsrådgivere og -produsenter. 99 % av det arbeidet de gjør er av typen ghostwriting. I noen oppdragsavtaler opptrer vi også som språkvaskere og korrekturlesere – alt etter hva som er formålstjenlig for kunden.  

Konklusjon

Det er stor forskjell på å kunne noe og å være kjent for å kunne noe. Ved å blogge vil du vokse profesjonelt, styrke dine kommunikasjonsevner og over tid bli sett på som en ekspert. Det gir klare fordeler. Du blir en viktigere brikke i bedriften din og en hørbar stemme i bransjen din. Arbeidsgiveren din, kolleger, kunder og partnere vil verdsette deg og din kompetanse mer, med de positive effektene det kan ha på din karriere og arbeidssituasjon. Ønsker du å tips til hvordan du skriver et godt blogginnlegg, les artikkelen Hvordan skrive et blogginnlegg du kan være stolt av. Lykke til!Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund jobbet som innholdsrådgiver og markedssjef i Markedspartner fra 2015-2021. Han er utdannet ved BI og NHH og har blogget om markedsføring og digitalisering på sin egen blogg.