Digital markedsføring for dummies

Digital_markedsføring_for_dummies

 

Marketing er et område som alltid er i endring. Nye moteord dukker stadig opp, og som leder kan det være utfordrende å henge med i svingene når markedssjefen forteller om den digitale markedsstrategien. I dette innlegget vil du lære om fem trender og begreper du bør vite om før neste møte med markedssjefen. 

1. Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO er metoder og teknikker som bidrar til å optimalisere hjemmesiden din slik at den er synlig når potensielle kunder søker etter løsninger på sine problemer og/eller muligheter på nettet.

Målet er å havne så høyt i søkeresultatene på Google som mulig. Jeg kunne også nevnt Bing og Yahoo, men Google har faktisk mer enn 90 % markedsandel i Norge.

Det er ikke uten grunn at søkemotoroptimalisering står svært sentralt i mange markedsavdelinger. 9 av 10 kjøpsprosesser involverer søk på Google, og det kan gi enorme konkurransefortrinn dersom innhold fra din bedrifts nettside treffer ønsket målgruppe.

SEO er en engelsk forkortelse for Search Engine Optimization, og det er for øvrig greit å være klar over at det uttales ess-e-o, med trykk på hver bokstav, slik man uttaler CIA eller NRK. 

LES OGSÅ: Hva er SEO? [Søkemotoroptimalisering for dummies] »

2. Søkemotormarkedsføring (SEM)

SEM handler om å kjøpe seg plasseringer for å være synlig i søkemotorene. Mens SEO er mer langsiktig, kan SEM gi deg synlighet over natten. 

Et eksempel er Google AdWords, som er annonsene du ser helt øverst på resultatsiden etter å ha gjort et søk i Google.

Hvordan fungerer SEM? Enkelt fortalt kjøper du ett eller flere relevante søkeord/-fraser. For eksempel ordet sommerferie i USA, hvis du er en reiseoperatør. Hver gang noen søker på ordene du har kjøpt, vil de få se en annonse for din virksomhet.

Søkemotormarkedsføring er en av de mest kostnadseffektive måtene å hente ut potensialet i kjøperinitiativet i markedet, og et godt supplement til SEO. 

LES OGSÅ: Hvordan komme øverst på Google? To alternative ruter til økt synlighet » 

3. Innholdsmarkedsføring (content marketing)

Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsfilosofi og metode hvor man bruker kvalitetsinnhold til å tiltrekke, begeistre og selge til målgruppen. Man gir altså noe av verdi før man ber om noe i gjengjeld.

Se for deg at du skal være forlover i et bryllup og er sent ute, men ikke husker hvordan du skal knyte sløyfe. Desperat søker du på nettet for å finne løsningen. Du søker «hvordan knyte sløyfe». Blant treffene finner du link til en video, «sløyfeguiden», som gir deg en fin forklaring på akkurat det du ønsket. Dette er én form for innholdsmarkedsføring. Innholdsmarkedsføring defineres av Content Marketing Institute som:

«En strategisk tilnærming til markedsføring, fokusert på å lage verdifullt, relevant og konsistent innhold ment for å tiltrekke og beholde en definert målgruppe, som til slutt vil stimulere til lønnsom kundeadferd.»

Forklart på en annen måte dreier innholdsmarkedsføring seg om å kommunisere med eksisterende og potensielle kunder uten å selge. Tanken bak det hele er enkel. Ved å tilføre målgruppen informativt og verdifullt innhold som gjør dem mer kunnskapsrike, vil din bedrift bygge troverdighet og preferanse hos sitt publikum. På sikt skal dette lønne seg i form av nye kunder og høy grad av kundelojalitet.

4. Native annonsering (native advertising)

Native annonsering er reklame i nettaviser eller sosiale medier, som ser ut som redaksjonelt innhold - derav ordet native («innfødt»). 

Mange markedsførere benytter begrepene native- og innholdsmarkedsføring om hverandre. Det er upresist, for i realiteten er native en av mange måter å distribuere innhold på - som del av en helhetlig satsning på innholdsmarkedsføring. 

Nettaviser som VG.no og Dn.no tilbyr native annonsering, og annonseformatet tar mer og mer over for de tradisjonelle bannerannonsene.

Native annonser ser som nevnt ut som redaksjonelle saker, men når du klikker på dem blir du tatt til et område på nettavisen som har et noe annerledes design, eller du tas direkte til annonsørens eget nettsted eller blogg.

Native advertising kan oppsummeres med tre kjennetegn:

  • Det er en betalt mulighet for å distribuere innholdet sitt

  • Annonsene leveres vanligvis «in stream» (i strømmen/feeden) for å ikke virke forstyrrende for mottakeren av budskapet. Dette skiller dem fra vanlige bannerannonser, som gjerne oppfattes støyende for mottakeren

  • De er som oftest informasjonsbaserte. Et eksempel på en native-annonse fra et alarmselskap kan være en artikkel med tittelen «10 ting som reduserer sjansen for innbrudd mens du er på sommerferie »

LES OGSÅ: Hva er native advertising og passer det for min bedrift? »

5. Inbound marketing

Inbound marketing er en markedsføringsmetode som samler mange av enkeltkomponentene innen digital markedsføring til én helhetlig markedsstrategi. 

SEO og innholdsmarkedsføring, som beskrevet over, er eksempler på sentrale elementer i en inbound marketing strategi. Metoden benytter seg av digital markedsføring på en slik måte at kundene kommer til deg. Høres det for godt ut til å være sant? Her kan du lese om våre erfaringer med inbound marketing etter ett år. 

Denne digitale markedsføringsmetoden har økt voldsomt i popularitet de siste få årene, og er spesielt godt egnet for virksomheter som har leadsgenering som et viktig markedsføringsmål, samt bedrifter kjennetegnet av lange kjøpsprosesser. 

LES OGSÅ: Hva er inbound marketing? »

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Geir Andreas Vigre Kirkeberg's photo

Av: Geir Andreas Vigre Kirkeberg

Andreas jobber som digitalrådgiver i Markedspartner. Han har bachelor i internasjonal markedsføring fra BI og Leeds Metropolitan University, og en master of management med fordypning i markedsføring fra Queensland University of Technology.