Derfor bør søkemotoroptimalisering inn i markedsplanen din

 

Det hjelper ikke med en perfekt nettside hvis ingen finner den.

Undersøkelser viser at hele 81 prosent gjør research online før de foretar et vesentlig innkjøp, ifølge Retailing Today. Dette viser hvor vesentlig det er at bedriften gjør seg synlig på nettet.

I dag fungerer Google nærmest som forsiden på internett. Hvis du ikke er godt synlig der, så finnes du i realiteten ikke. For å sette det hele i perspektiv,: I 2012 ble det gjort rundt 40.000 søk på Google hvert sekund, ifølge Internet Live Stats. Det betyr 3,5 milliarder søk hver eneste dag. Jeg antar at det har vært en betydelig økning siden den gang.

Dårlig synlighet kan kutte omsetningen

Uansett hva ditt markedsmål er, vil synlighet på Google være viktig for deg. Enten du skal bygge en sterkere posisjon for en merkevare eller rett og slett ønsker å selge mer, kan dårlig synlighet gi negative utslag på omsetningen. Dette er gjeldende uansett bransje, nettopp fordi kroner i kassa er det som til syvende og sist er avgjørende.

Hvorfor er synlighet på Google viktig?

Forbrukeren lever i et samfunn hvor de har et hav av informasjon via tastaturet. Denne eksponeringen har faktisk ført til at det i psykologien har oppstått et nytt begrep kalt «cognitive offloading». Det innebærer at vi lar internett ta over mye av tenkningen vår og gir jobben til mobilen og datamaskinen. Eller nærmere bestemt Google.

Fordelen er at bedriften kan nå ut til kundene lettere enn før. De unge har blitt så vant til å lete etter informasjon på mobilen at de søker på ting de faktisk kan fra før – trolig som en forlengelse av egen hukommelse. Denne utviklingen kan vi takke den økende bruken av digitale hjelpemidler for.  

87 prosent av Norges befolkning har en smarttelefon, og 79 prosent bruker mer enn én enhet med nettilkobling daglig, ifølge TNS-Gallup. Det påvirker hvordan kundene søker informasjon.

» Les også: Hvorfor du MÅ ha en responsiv web

”Alle” bruker en søkemotor

Når vi ser at 70 prosent av den norske befolkningen benytter en søkemotor når de skal finne en lokal bedrift, illustrerer det viktigheten av søkemotoroptimalisering. Ikke nok med det: Hele 60 prosent av Norges befolkning bruker Google når de skal finne ut av noe, ifølge NRK-analyse. Dette viser igjen viktigheten av at din bedrift gjør en grundig jobb for å søkemotoroptimalisere nettsiden. Dette arbeidet bør med andre ord ikke undervurderes.

Hva er søkemotoroptimalisering?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering. Enkelt forklart går SEO ut på å optimalisere bedriftens nettsider for å oppnå høyest mulig rangering hos søkemotorene på internett. For å oppnå dette, må du overbevise søkemotoren om at din hjemmeside er den siden som er mest relevant for personen som søker.

» Les også: SEO for dummies

Hvordan lykkes med SEO?

Når kunden foretar et søk, er dette et av de øyeblikkene Google selv kaller mikroøyeblikk - de spørsmålene vi søker svar på i forbindelse med et behov langs hele kundereisen.

Det kan være alt fra at kunden ønsker seg en reise til syden eller at hårføneren går i stykker og må erstattes. Det er disse øyeblikkene som virkelig teller, og din virksomhet må jobbe med å fange opp disse øyeblikkene. Da er det avgjørende at du lykkes med å tilpasse SEO-arbeidet til en spesifikk persona og gjerne lykkes bedre enn konkurrentene.

Det er viktig å huske på at Google brukes av mennesker, så ikke heng deg fullstendig opp i kun det tekniske ved SEO-innsatsen. Det hjelper lite om den biten er på plass hvis du bommer på målgruppe, kontekst eller innhold. Her gjelder det å hente opp «de gode gamle» markedsføringskunnskapene og dra det helt tilbake til kjente og kjære Philip Kotler:  Kjenner du egentlig kunden din?

For å lykkes med SEO, er det viktig å ha god kunnskap på flere områder:

  • hvilket behov kunden har
  • når behovet oppstår
  • kundens største utfordringer
  • i hvilke situasjoner søker han eller hun etter ulike ting på Google?
  • hva slags enheter blir brukt til å søke (mobil, brett, pc)? 

Når du vet svaret på disse spørsmålene, kan arbeidet starte med å bygge et digitalt økosystem rundt kunden - basert på de ulike mikroøyeblikkene kunden har. Dette er grunnlaget for selve Inbound Marketing-filosofien.

Hvor viktig er det å ha en topplassering i søkeresultatet?

Utfordringen er hvordan du skal komme deg til topps i søkeresultatene for disse mikroøyeblikkene, slik at kunden velger din bedrift og ikke konkurrentens. Det holder faktisk ikke bare å ha synlighet på Google, ettersom det finnes flere hundre tusen forskjellige resultater. 

Det gjelder å komme seg på førstesiden. Å innta førsteplassen for et søk viser seg å være svært lukrativt, ettersom den tiltrekker seg mer enn 30 prosent av all trafikken fra Googles organiske søkeresultater. Til sammenligning må det 10. søketreffet nøye seg med rundt 2 prosent (kilde: chitika). Derfor kan forskjellen mellom 1. og 10. plassen utgjøre en ufattelig stor del av omsetningen din.

Det skal sies at trafikk fra søkemotorer er et møysommelig arbeid og må bygges opp over tid. Til gjengjeld er dette en kilde til «gratis» trafikk. Gratis i den forstand at du ikke direkte betaler noe for det, annet arbeidet du legger i dette.

» Les også: Hvordan komme øverst på Google? To alternative ruter til økt synlighet

SEO-strategien krever kvalitetsinnhold

Det eksisterer en viss logikk mellom innhold og trafikk. Jeg startet dette innlegget med å si at det ikke hjelper å ha en flott nettside hvis ingen finner den. Produserer du derimot kvalitetsinnhold i tråd med hva dine kunder søker etter, og målretter arbeidet med å oppnå synlighet øverst i Googles søkeresultater, kan det gi resultater i form av salg, større merkekjennskap, og forbedret ROI.

Derfor burde dette være en prioritert oppgave blant de ulike markedsaktivitetene din bedrift foretar seg. Og SEO-strategien bør få en prioritert plass i markedsplanen.

Gratis guide:  17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i MarkedsPartner og er nå ansatt som markedsfører i Dikom. Hun har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania.