10 ting jeg hater med hjemmesiden din

10_ting_jeg_hater_med_hjemmesiden_din.jpeg

 

Er du klar for litt direkte tale? Jeg er ikke i humør for smalltalk i dette innlegget, så jeg går rett på sak. Her er de ti tingene jeg misliker mest med hjemmesider.

1. Umiddelbar Pop-Up

Dette fenomenet har gått som et virus de siste månedene. Last inn en side, og du får denne midt i fjeset før du kjenner noe til bedriften du besøker. «Registrer deg i vårt nyhetsbrev for å få rabatt på din første handel.» Slapp av litt – la meg få tid til å se alt det flotte du tilbyr, så gjør jeg det kanskje etter eget ønske.

(Forresten hater Google pop-ups også. For en uke siden meldte TechCrunch at Google snart vil begynne å straffe mobile nettsteder med pop-ups som er vanskelige å lukke.)

2. Auto-start av lyd eller video

Dette er like grusomt som de gamle flashintroene var. Jeg vil ikke se video uten å klikke, ei heller bli overrasket av masse lyd når jeg ikke forventer det. I tillegg stjeler det verdifulle megabytes fra min dose mobildata.

3. Hvem, hva, hvor?

Er basisinformasjon lett tilgjengelig? Post- og besøksadresse, telefonnummer, e-postadresse? Vi har blitt såpass drevne, at vi ofte blir nysgjerrige på om din nettbutikk befinner seg i Norge, eller om det er en front for noe som drives i utlandet.

4. Svak responsiv tilpasning

Kanskje besøker jeg nettstedet ditt fra min PC på jobb og ønsker å ta opp tråden når jeg kommer hjem. Da bruker jeg gjerne mobilen, eller nettbrett. Da ønsker jeg å se en sammenheng, og ikke bli presentert med et helt annet grensesnitt, eller «mobilvennlig» innhold. Alle nettsteder bør i dag ha responsivt design, for mobilsurfing har for lengst passert surfing fra desktop.

Mobile_sk_vs_sk_fra_desktop.png

LES OGSÅ: Hvorfor du MÅ ha en responsiv web »

5. Når du insisterer på å finne opp hjulet på nytt

Hjemmesider og applikasjoner på nett har eksistert en god stund, og vi «dumme» brukere blir vant til mønstre. Hvordan menyer virker, hvor vi finner søkeboksen, handlekurven, kontaktinformasjon og så videre. Sørg for at du presenterer informasjonen der vi forventer å finne det, uansett hvor kult det er å gjøre noe helt annerledes. Så slipper jeg å tenke.

LES OGSÅ: 10 bud for brukeropplevelse på nett som du bare må følge » 

6. Dårlig typografi og layout

Skal du være så hipp og kul at du må ha en annerledes font, sørg da i det minste for å teste den på alle de mest populære enhetene, og i forskjellige skjermstørrelser. Selv om fonten din ser fantastisk ut på Mac-en din, på din retinaskjerm, eller er nydelig i Firefox, betyr ikke det at alle andre opplever det slik.

Noen kjøpefonter og gratisfonter egner seg rett og slett ikke - de kan ha dårlig lesbarhet, de kan «gro» på enkelte skjermer, bli alt for små, alt for store, eller ha dårlig balanse og linjehøyde. Når det så i tillegg settes i en lekker og kontrastløs mellomgrå tone i en alt for bred spalte, da finner jeg på noe annet.

Sørg også for å ha godt med luft rundt innholdet. Ikke la tekster klemme seg inn i omliggende design, eller at de sprenger bokser.

LES OGSÅ: Hvordan designe landingssider som gir en høy konverteringsgrad » 

7. Overdreven fokus på deling i sosiale medier

Det er kjekt å ha knapper for å raskt kunne dele noe du synes har delingsverdi - men bruk gjerne litt tid på å få det riktig. Er temaer som «strategisk rekruttering» noe du deler på Pinterest? Deler du en produktside for en dusjmatte på LinkedIn?

Er det å ha med en social-media plugin med 25 alternativer riktig? Må alle delingsikonene være så store at de skaper støy, og stjeler verdifull skjermplass?

LES OGSÅ: Følger du beste praksis i din sosiale medier-strategi? »

8. Når kommunikasjonen blir for dum

Forsøk å vite mest mulig om kundene dine. Det er greit at du skal tilby guider, eller fronte produkter til de som er i startgropa av kjøpsprosessen sin, men la de viderekomne brukerne av dine produkter eller tjenester raskt finne vei til mer kjøtt på beinet. Ikke bygg hinderløyper og rundkjøringer - jobb med personas og bygg en så fin flyt som mulig, uansett hvem det er som besøker nettstedet ditt.

9. Bruk av stock-bilder

Det er lite som river ned din troverdighet like mye som bilder av personer og situasjoner som tydeligvis ikke er fra din bedrift. Brukes med en stor skje varsomhet, og helst ikke der kommunikasjonen i bilder er kritisk. Tilfører bildet kun klisjeer, er det bedre å la være. Er det virkelig så mange som tegner flytdiagram med sprit-tusj på glasstavler? Er alle ansatte fotomodeller? Har ikke jeg sett han «legen» et annet sted, tro? (Disclaimer: Ja, jeg vet at dette innlegget har et stock-bilde som illustrasjonsfoto, men går du til hjemmesiden vår, finner du lite av det.)

LES OGSÅ: 16 fototips til digitale markedsførere »

10. Mangel på skreddersøm

Ofte velges ferdige maler - hyllevare - som er delikate i utseende, og virker bra rett ut av boksen. Bloggverktøy bygges om til hjemmeside eller nettbutikk, og tredjeparts applikasjoner henges på uten tanke på en uniform brukeropplevelse.

Problemet med ferdigløsningene er at de sjelden passer behovet ditt 100%, og brukeropplevelsen vil lide av svak struktur, lite intuitiv navigasjon og vanskelig funksjonalitet. I tillegg ender du opp med å ikke skille deg ut, da de mest populære designene raskt blir populære. Enden på visa er en hjemmeside identisk med konkurrenten, bortsett fra en logo.

Gratis e-Bok  4 steg til en mer selgende web  Gjør weben din til en kundemagnet

Temaer:

webutvikling
Birger Patrick's photo

Av: Birger Patrick

Birger jobbet tidligere som leder for interaksjonsdesign og front-end utvikling hos MarkedsPartner, men jobber nå som digital designer hos Infotjenester. Han har utdanning fra Høgskolen i Østfold innen IT, Statsvitenskap og Merkantil Engelsk.