Hvorfor en responsiv webside er viktigere enn noen gang

Hvorfor-du-ma-ha-en-responsiv-web

Har du hørt uttrykk som responsiv web, mobile first og WCAG? Hvis du ikke har det, er det ikke så rart, for i det tempoet den digitale verden utvikler seg skal det godt gjøres å holde følge. Det gjelder i hvert fall de bedriftene som ikke selger et digitalt produkt. Selger du for eksempel antikke kaffekanner kan det være vanskelig å ha i hodet at den digitale presentasjonen av ditt brand/varemerke også må være like oppdatert og finjustert som selve produktet. Noe av det viktigste for å oppnå dette er å ha en responsiv web. Men hva betyr egentlig det og hvordan sørger du for at din webside er responsiv?  

Last ned gratis e-bok: 4 steg til en mer selgende web

Hvor som helst, når som helst 

I 2023 benytter de alle fleste seg av bedrifters nettside for å finne det de trenger av informasjon, i det sekundet de trenger det, istedenfor å ta en telefon eller skrive en e-post. Dine potensielle kunder er ofte på farten og bruker mobil eller nettbrett for å finne frem, og da er det svært viktig å ha en nettside som stiller dere i best mulig lys uansett hvilken enhet den sees på – med andre ord, den må være responsiv. Og hva betyr egentlig det?  

Først og fremst kan det være lurt å ta en titt på ordets betydning. Respons kommer fra latin og betyr «svar». I følge Store Norske Leksikon er en respons «et svar, en reaksjon, en gjenklang eller en interesse». Ser vi dette i sammenheng med websider, betyr det at siden reagerer utfra hvilken skjerm den sees på, slik at alt av design og innhold til enhver tid oppfyller sin hensikt.  

Brukeren ser selvfølgelig ikke denne overgangen mellom to skjermbredder. Det de opplever er en tekst som er perfekt tilpasset skjermen, og at det for eksempel er et bilde i bredden istedenfor to. At innholdet rett og slett er tilpasset til en mindre skjerm.  

Større krav enn noen gang 

I dag er denne tilpasningen en selvfølge for oss i faget, men det har ikke alltid vært slik. Da smarttelefonene gjorde sitt inntog ble det antatt at atferdsmønsteret ville dreie seg om informasjonsinnhenting av enkle ting som adresser, telefonnumre eller åpningstider, gjerne mens man var på bussen eller egentlig satt i sofakroken og så på tv. Derfor ble mobilversjonen av en nettside kraftig nedprioritert, og det ble heller ikke bedre da mengden forskjellige duppedingser tok fullstendig av. De som hadde mobiltilpassede nettsider hadde hendene fulle med å tilpasse ulike skjermstørrelser, og mange valgte i stedet, eller i tillegg, å ha den velkjente «Vis desktop-versjon» i bunnen av siden. Kodemessig var det et rent mareritt. 

Behovet vårt for å finne informasjon kjapt og enkelt har absolutt ikke forandret seg. Forskjellen fra da til nå er kravene våre til brukeropplevelsen, og at antakelsen om at det kun er telefonnumre vi er ute etter ikke stemmer. Vi vil se alt av informasjon. Vi vil ha i pose og sekk; det skal være raskt og enkelt å finne informasjonen, men opplevelsen skal være fullverdig. I dag er de absolutt fleste websider responsive – det er en selvfølge, og noe du MÅ ha. Ikke minst er det essensielt for å oppfylle WCAG-kravene (Web Content Accessibility Guidelines), som veldig enkelt forklart er en standard for å gjøre web-innhold universelt utformet. 

Hva er universell utforming på web og hvorfor må du forholde deg til det?

Mobilen er viktigst 

En naturlig del av responsive websider er begrepet «mobile first». Før smarttelefonen ble allemannseie var det ikke nødvendig å ta hensyn til flere skjermstørrelser, og desktop var desktop. Nå deler vi skjermene inn i desktop, tablet og mobile, med uendelige bredde/høyde-kombinasjoner. Mobilbruken er definitivt størst, og det er derfor mest hensiktsmessig å utarbeide design til en mobilstørrelse først og skalere opp, fremfor å designe for desktop og skalere ned. Ved å tenke mobile first er det dermed enklere å bestemme informasjonsarkitekturen og kundereisen på den enheten som benyttes oftest. I tillegg er veien kort fra en velfungerende mobilside til en såkalt PWA (progressiv web app), som i motsetning til en native app automatisk tilpasser seg alle operativsystemer og skjermstørrelser. 

Hvordan kan du se om du har en responsiv hjemmeside eller ikke?

Det finnes mange ulike verktøy for å sjekke responsiviteten til en webside, men den enkleste fremgangsmåten er å åpne siden deres på desktop og mobil, og sammenligne. For å sjekke om siden deres oppfyller WCAG-kravene kan man benytte et online verktøy, det finnes mange alternativer. Som for eksempel Wave Evaluation Tool i Chrome Plugins og Accessibilitychecker.org 

Det er helt opp til dere hvor avanserte tilpasninger dere ønsker å gjøre til de ulike skjermene, men som oftest sier det seg selv, for eksempel at to bilder ved siden av hverandre legger seg under hverandre på mobilskjermen. Det viktigste er at informasjonen kommer tydelig frem for alle – uavhengig av hvilken skjerm det leses på. 

Gratis e-Bok  4 steg til en mer selgende web  Gjør weben din til en kundemagnet

 

Christina Weberg Haukebø's photo

Av: Christina Weberg Haukebø

Christina er digital designer i Markedspartner. Hun har tidligere jobbet som Digital Markedsfører hos Wican, og som frontend-utvikler i Digital Mediepartner AS. Hun har også masse erfaringen innen kundeserviceyrker. Hun har en bachelor i industriell design, med fokus på brukeropplevelse og interaksjon. I tillegg har hun et årsstudium i IT med seg, som gjør at hun kan delta i alle ledd i UX-prosessen, fra research til utvikling.