Hjertesukk fra en webredaktør: Når kjærligheten til publiseringsverktøyet dør

Av Anett Gunnerud 21. mai 2019 | 3 minutter lesetid

Hjertesukk fra en webredaktør

«Du kom inn i mitt liv en kald vinterdag i februar for fire år siden. En felles bekjent introduserte oss, og det var litt kleint til å begynne med. Du kom fra et helt annet miljø, og jeg var ikke helt sikker på om vennene mine ville like deg. Med litt tid og innsats fra flere ble du bare bedre og bedre, og jeg ble hodestups forelsket. Du var sexy! Vi hadde fire herlige år sammen. Du utviklet deg sakte og sikkert, ble mer og mer moden. Jeg kjente deg ut og inn, og vårt forhold var befriende og uproblematisk. Men en dag skjedde noe som endret på vårt gode forhold ...

Last ned gratis e-bok: Hvordan lykkes med content marketing

Vår felles bekjent, og noen andre som ikke kjente deg så godt, ønsket å endre på deg. Jeg tror ikke de helt visste hva de gjorde, da du kom tilbake helt naken og tom. Jeg konfronterte vår felles bekjent, og fikk til svar at det var lite med tid og ressurser til å hjelpe deg. Med de gode dagene i minnet var jeg tålmodig og holdt ut i håp om at ting skulle bedre seg. Men det ble aldri bedre, og en dag var du borte. Det var flere som ikke likte deg, og de sørget for at du forsvant. Inn kom en ny fra et helt annet miljø.»

Ulikt publiseringsverktøy, samme historie

Dette er min bitre kjærlighetshistorie om et publiseringsverktøy som en av mine internasjonale kunder hadde hos sin webleverandør.

Jeg forteller denne historien for å vise at samme type publiseringsverktøy kan gi to ulike opplevelser for en webredaktør, og at det er innsatsen menneskene legger ned som er avgjørende for hva slags resultat man får. Og tro ikke at denne historien er unik eller gjelder for et bestemt publiseringsverktøy – jeg har flere tilsvarende eksempler.

De fleste av oss jobber daglig med ulike programmer vi har ulike følelser for. De vi ikke liker så godt er som regel tidkrevende og terskelen er høy for å bruke dem. Får du utviklet et nettsted som er enkelt å oppdatere, er sjansen større for at du får et mer spennende og oppdatert nettsted. Oppdaterte nettsider er de som tiltrekker målgruppen din (både ved organisk søk og ved at folk kommer tilbake) – som jo er hele grunnen til at du har et nettsted.

Viktige punkter å tenke på når du skal utvikle et nettsted

  • Før prosjektet starter, vær bevisst på hva slags behov og ønsker dere har, både når det kommer til funksjonalitet og design. Dette vil redusere antall runder man trenger å gå når nettstedet er på skissestadiet.
  • Velg webleverandør før du velger publiseringsløsning. Velg en som kan være en rådgivende part for å finne løsninger på de behovene og ønskene dere har. Vær åpen for de forslagene de kommer med, men still gjerne kritiske spørsmål.
  • Involver de rette personene i prosjektet, inkludert de som skal jobbe med nettstedet fremover, og gjerne de som har erfaring fra et publiseringsverktøy tidligere.
  • Ha en hovedkontakt som koordinerer internt, og som tar seg av kontakten med webleverandør.
  • Sørg for at all informasjon er tilgjengelig for andre dersom det oppstår uforutsette hendelser som gjør at hovedkontakten blir utilgjengelig.
  • Ha tett kontakt med webleverandør og sørg for at begge parter er tilgjengelige for hverandre, slik at man får en god flyt i prosjektet.
  • Sett av god tid til å teste ved utvikling og videreutvikling – både før og etter lansering.
  • Sørg for å utvikle nettstedet videre slik at den «tåler tidens tann», da teknologien stadig utvikles. Det er ikke bare det leseren ser som er viktig, men også teknologien som ligger i bunn.

Klarer du å følge punktene over, vil dere få på plass et nettsted som er enkelt å oppdatere, og som gjør det enkelt å tilfredsstille kravene dere selv setter når det kommer til publiseringsfrekvens.

Last ned gratis e-bok  Hvordan lykkes med content marketing

Temaer: innhold, webutvikling, websider, prosjektledelse


Anett Gunnerud's photo

Av: Anett Gunnerud

Anett er webredaktør i MarkedsPartner. Hun jobber med forbedring og vedlikehold av våre kunders nettsteder, og har ofte ansvaret for innholdsarbeidet i nye webprosjekter.

Følg på LinkedIn

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle