New call-to-action

7 grunner til at skisser skaper verdi i ditt webprosjekt

Av Elise Hofmo, Lise Lippert og Marius Wallin 17. desember 2019 | 3 minutter lesetid

syv_grunner_til_at_skisser_kan_skape_verdi

Er det nyttig å lage skisser i et webprosjekt? Eller spiser det bare av verdifull prosjekttid? Tre interaksjonsdesignere har tatt en nærmere titt på hvilken verdi som tilføres ved å legge tid i skisser.

Som markedsfører er du ofte presset på tid, og du har ansvar for et webprosjekt som helst skulle vært ferdig i går. Men når nettstedet er laget, dukker det opp nye problemstillinger som dere ikke hadde tenkt på i planleggingsfasen. Plutselig er mange timer med implementeringsarbeid bortkastet, og løsningen gir ikke den ønskede verdien til målgruppen.

Last ned gratis e-bok: 4 steg til en mer selgende web

Ved å sørge for at teamet utarbeider skisser tidlig i prosessen, tilrettelegger du for at bedriften din får det resultatet dere ønsker – både for dere og for de som skal bruke nettsiden.

Les også: Ny nettside? Dette bør du tenke på først!

Hva er en skisse?

Det finnes flere måter å lage skisser på. Det vanligste er å starte med wireframes (et oppsett med fokus på struktur og elementer, med minimal bruk av farge, grafikk, bilder, fonter og så videre). 

Deretter kan det utarbeides skisser som viser fargebruk, grafikk, bilder, fonter, og som gir et mer realistisk bilde av hvordan resultatet vil bli. 

Skissene kan også tas videre til nye høyder ved å lage en interaktiv prototype, hvor elementene er klikkbare. Da blir det enklere å få en følelse av hvordan ulike deler av nettstedet henger sammen. Ved å navigere seg rundt i en interaktiv skisse får man en reell følelse av nettstedets brukervennlighet. 

Ofte kan skisser virke som et unødvendig ekstraarbeid i en prosess hvor det allerede er knapt med tid, men vi mener det er helt essensielt for at et prosjekt skal lykkes.

Her er 7 grunner til at skisser skaper verdi i ditt webprosjekt:

1. Forventningsstyring

Ved å lage skisser tidlig i prosessen får alle involverte i prosjektet se hva som skal lages. På denne måten kan du sikre at forventningene dine stemmer overens med resultatet.

Ved å se på den samme skissen er det ofte enklere å gjøre avklaringer slik at prosjektet kommer raskt til mål, og at et godt resultat oppnås.

Les også: Webstrategi: Slik planlegger du en web som selger

2. Raskere å gjøre endringer

Det er stor sannsynlighet for at du har noen innspill etter at du har sett nettstedet. Da går det mye raskere å gjøre endringer, som å legge til funksjonalitet og flytte på elementer, på skissestadiet enn når løsningen er implementert. 

3. Visualisering 

Skisser gjør det enklere å ta stilling til hvilket innhold og funksjonalitet som skal være med på nettstedet og hvordan dette skal fungere i samsvar med hverandre.

Det er lettere å komme med tilbakemeldinger og konkretisere hva du ønsker når du har noe visuelt å forholde deg til. Det hender jo at noe vi har sett for oss i hodet ikke fungerer så bra når vi får se det visualisert. Jo før i prosessen du kan avklare dette, jo bedre.

4. Brukertesting

Skisser er et godt utgangspunkt for å teste nettsiden på de som skal bruke løsningen, og inkludere dem i en tidlig fase. Det å utvikle feil løsning for målgruppen er bortkastet tid for både deg og kundene dine. 

Les også: Websuksess krever kontinuerlig fokus på budskap, data og UX

5. Utforske visuelt hierarki

Visuelt hierarki dreier seg om hvor mye fokus de ulike elementene skal få. Hvis alt er like stort og får like mye fokus, kan elementene fort konkurrere om oppmerksomheten. Ved å tenke igjennom hva som er viktigst å få frem, og justere elementene deretter, kan de i stedet fremheve hverandre.

Skisser gjør det enkelt å teste ulike muligheter, og vise frem flere alternativer til hvordan elementene skal spille på lag.

Les også: Slik personaliserer du din hjemmeside med HubSpot

6. Tilpasse til ulike skjermstørrelser

At nettsiden er responsiv (altså tilpasset til ulike skjermstørrelser) er en selvfølge i dag. Men ved å skalere fra stor til liten skjerm kan det komme utfordringer for brukervennligheten. Du bør gjøre en vurdering på hvilket innhold som skal prioriteres, og hva som bør kortes ned eller fjernes. Ved å lage skisser kan dette avklares på et tidlig stadium, og brukervennligheten ivaretas på alle typer skjermer.  

7. Spare tid

Å vite hva som skal utvikles, være enig om design, funksjonalitet og navigasjon sparer deg for tid til oppfølging. Da gir du den som skal implementere løsningen en god bruksanvisning, slik at det blir raskere å komme til et godt resultat.

Ved å gi tid til skissearbeid i et webprosjekt kan du altså spare både tid og penger, og likevel få et bedre resultat. Da burde det vel være et opplagt valg?

Gratis e-Bok  4 steg til en mer selgende web  Gjør weben din til en kundemagnet

Temaer: webstrategi, webutvikling, websider, skisser, visualisering


Elise Hofmo, Lise Lippert og Marius Wallin's photo

Av: Elise Hofmo, Lise Lippert og Marius Wallin

Elise Hofmo og Lise Lippert jobber i design og brukeropplevelser-avdelingen i MarkedsPartner. Marius jobbet tidligere som utvikler og interaksjonsdesigner i samme avdeling. Elise er fagleder for brukeropplevelser og design, og Lise jobber som digital designer. Sammen jobber de for å ivaretar våre kunders visuelle identitet på tvers av kanaler.

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle