16 fototips til digitale markedsførere

 

I dette innlegget gir jeg 16 fototips til digitale markedsførere som ønsker å løfte det visuelle inntrykket i sine digitale kanaler.

Gode bilder løfter det visuelle inntrykket på websiden din. De viktigste bildene for selskapet/brandet ditt bør du derfor la en profesjonell fotograf ta. Men i en digital markedsførers hverdag kan det være nødvendig å ta bilder til nyhetssaker, reportasjepregede saker, kundereferanser, etc. på egenhånd. Her er noen tips som kan gjøre ”hverdagsbildene” litt bedre.

Beste praksis for video i din markedsføring

1. Tenk på lysforholdene

Ordet fotografi betyr å ”tegne med lys”. Lyset er altså en vesentlig faktor for et godt resultat, så sørg for å ha nok lys på motivet. Unngå motlys om mulig, unntatt hvis dette er helt bevisst, selvsagt. Unngå skygger i ansiktet på personer. Unngå sterkt blitzlys midt i ansiktet om mulig.

2. Bruk alltid et best mulig kamera

Ha kameraet innstilt på høyeste oppløsning. Mobilkameraene får stadig bedre kvalitet, men husk også her å benytte høyeste oppløsning.

3. Komponer motivet ditt

Det gyldne snittHvor du plasserer de ulike elementene i bildeflaten har mye å si for resultatet. En mye brukt komposisjonsregel er ”det gylne snitt”. I korte trekk ser man for seg et rutenett, og forsøker å plassere motivet på en av disse linjene. Du bør altså plassere en person litt til høyre eller venstre i bildet, så oppnår du et mer spennende bilde enn når personen står i midten.

Eksempel punkt 3. Se for deg et fiktivt rutenett.

4. Ta flere varianter

Ta mange bilder av samme motiv, så øker du sannsynligheten for at i alle fall ett av dem blir bra. Varier perspektiv, høyde på kameraposisjon, avstand fra motivet, zoomnivå, komposisjon, blender/lukkertid, blitzinnstillinger, dybdeskarphet, etc. Ofte kan man ha behov for flere varianter av samme motiv.

5. Planlegg bakgrunnen/omgivelsene

Se deg om etter en rolig bakgrunn for ditt motiv. Vær obs på hva som vil bli synlig i bakgrunnen, og ta hensyn til dette. Andre personer, logoer, feil produkter, biler/registreringsnumre, lyskilder, refleksjoner/speilbilder, mm kan gjøre selv det beste bilde ubrukbart. Eksempel: I et motiv av en person på arbeidsplassen sin, unngå at sigarettpakken ligger på bordet og at en halvfull colaflaske er synlig i bildet. Ved produkt- eller referansebilder: Vurder om det er behov for styling.

6. Zoom ut eller ta bildet på avstand

Det dukker ofte opp et behov for et annet utsnitt av bildet i ettertid, hvor vi trenger innhold både over og på sidene av hovedmotivet. Hvis ditt påtenkte primærmål med bildet er å bruke det i et nærformat, er det smart at du også tar et bilde hvor du zoomer ut eller går på avstand.

Eksempel på bilder tatt nær og på avstand
Eksempel punkt 4 og 6. Flere varianter og zoom ut

7. Fokuser ordentlig

Hold utløserknappen halvveis ned, for deretter å trykke den helt ned. Det gjør at kameraet får fokusert bedre, og dermed oppnår et skarpere motiv. Hvis du har kameraet innstilt på ”auto” vil du også se at lysmengden endres ut i fra hvilke deler av motivet du fokuserer på.

8. Hold kameraet rolig

Hvis du har et stativ tilgjengelig er det smart å bruke dette, hvis ikke kan du se deg om etter en kant eller noe annet stødig i omgivelsene som du kan lene kameraet mot for å få et skarpere resultat.

9. Ta alltid bildet i breddeformat

På web skal foto nesten alltid anvendes i breddeformat. Ved bruk av bildet i andre sammenhenger kan det beskjæres i ettertid.

10. Ved personmotiver, tenk på personens fremtreden og antrekk

Antrekk med ruter, striper og sterke mønstre unngås hvis ikke dette nettopp er hensikten med bildet. Ensfargede plagg fungerer best teknisk, og fjerner ikke oppmerksomheten fra hovedmotivet. Tenk også på rene klær, nyfriserte personer, unngå røyking, solbriller etc. Vurder om det er behov for styling.

11. Fang øyeblikkene

Oppstilte personer med store smil er ikke nødvendigvis det beste motivet. Fang øyeblikk som oppstår i situasjonen, og du får ofte mer levende og realistiske bilder.

12. Utnytt gjerne dybdeskarphetsmuligheter

Ta gjerne flere varianter, noen av dem med liten dybdeskarphet, gjerne også ekstrem fokus på enkeltdetaljer i motivet.

13. Behold originalene uendret

Hvis du skal behandle bildet i ettertid, gjør det alltid på en kopi.

14. Ikke overdriv bildebehandlingen

Et godt og gratis verktøy for bildebehandling er http://pixlr.com/editor/. Men før du gjør noe med bildet bør du tenke over hensikten. Litt økt kontrast gir ofte bildene litt ekstra smell i fargene, men ikke overdriv behandlingen. Tenk at fargene i bildet skal være naturlige og nøytrale.

Eksempel på bruk av kontrast i bilder
Eksempel punkt 14: Bildet til venstre er moderat behandlet, mens bildet til høyre har unaturlig mye kontrast og farger.

15. Tone of voice

Tenk helhetlig når du både tar bildene og når du etterbehandler dem. Kommuniserer de i tråd med selskapets verdier, profil og designuttrykk? For eksempel kan mange iPhone-brukere la seg fascinere av de mange mulighetene ved apper som Instagram, Hipstagram og Camera+. Slike bilder kan være både flotte og effektfulle, men sørg for at det stemmer overens med hvordan dere ”snakker”.

16. Noter informasjon

Dato og klokkeslett lagres som regel automatisk, men hvem er fotografen, hvem er personene på bildet, hvor er det tatt, og i hvilken sammenheng er informasjon som kan være nyttig.

Les også: Grunnleggende om bildeformater

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Elise Hofmo's photo

Av: Elise Hofmo

Elise Hofmo var fagleder for brukeropplevelse og design i Markedspartner og er utdannet med Bachelor i Visuell Kommunikasjon på Høgskolen i Buskerud.