Slik får du økt salg i nettbutikken med remarketing i søkeannonser

 

Tid: lesetid 1 timer
Vanskelighetsgrad: 5 av 5vanskelighetsgrad

Forlater folk nettsidene dine før de har kjøpt noe? Remarketinglister i søkeannonser er et ypperlig verktøy for å tilpasse Google AdWords-annonsene dine mot de som tidligere har vist interesse for produktene dine. I denne oppskriften viser jeg deg hvordan du bruker remarketinglistene til å øke nettsalget ditt.

Tekniske forberedelser

Oppskriften krever en Google AdWords-konto og forutsetter at du har satt opp kampanjestrukturen din i Google AdWords. I tillegg bør du ha en Google Analytics-konto. 

Slik går du frem

For å sette opp kampanjen for remarketing (også kalt retargeting) er du først nødt til å gjennomføre to steg:

1. Implementer remarketing-taggen på nettsidene dine.
Legg til en remarketing-tag på alle nettsidene dine. Dette er en liten kodebit du enten henter via Google AdWords eller Google Analytics. Koden plasseres i brukerens nettleser slik at informasjonen om brukeren lagres i en liste i AdWords.

Følg denne guiden for å legge til remarketing-taggen via Google AdWords, eller denne om du ønsker å legge til remarketing-taggen via Google Analytics.

2. Sett opp remarketinglister.
Remarketinglister setter du enten opp i Google Analytics eller Google AdWords. Dersom du velger oppsett av remarketinglister i Analytics må du koble Analytics-kontoen din opp mot AdWords-kontoen. 

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  1. Finn balansen mellom nyttig og irriterende: Få ting er mer irriterende enn å bli vist en annonse for noe du allerede har kjøpt. Legg alle som har konvertert i egen liste. Bruk denne listen for kjøp av tilleggsutstyr eller relaterte tjenester.
  2. Vær spesifikk: Lag spesifikke lister for ulike produktkategorier. For eksempel dersom du driver nettbutikk og selger tre ulike produktkategorier, lager du en liste for hver av kategoriene. Vær spesifikk, men ikke ha for mange lister.
  3. Tenk kjøpstrakten: I tillegg til å være spesifikk er det lurt å tenke kjøpsprosess. Lag egne lister for de som har vært inne på produktsidene dine og begynt kjøpsprosessen, men som ikke har kjøpt noe.
  4. Skreddersy annonseteksten for ulike segmenter: En potensiell ny kunde vil ha et annet informasjonsbehov enn eksisterende kunder. Dersom du snakker til en eksisterende kunde, er rabatter og produktnyheter nyttigere enn om du kommuniserer fordeler ved et produkt de allerede har kjøpt.
  5. Målrett med brede søkeord: Søkeordannonser med remarketing gjør det mulig å bli synlig på dyre søkeord med høyt søkevolum og høy konkurranse. Vanligvis vil det for eksempel være vanskelig for en rørleggerbedrift å være synlig på ordet «bad».
  6. Øk RLSA budene dine med 100 % eller mer: Personer på en remarketingliste har større sannsynlighet for å konvertere. Google anbefaler derfor å by mer for å nå ut til disse personene. 

Eksempel på konkret anvendelse

Think With Google skriver om en dekkforhandler som laget en liste for de som hadde vært på nettstedet deres, og en annen for personer som tidligere hadde søkt etter et spesifikt dekkmerke. Nøkkelordene og annonsen var den samme, men de økte budene for tidligere besøkende av nettstedet. Resultatet var 22 % salgsøkning, og konverteringsraten  økte med hele 163 %. 

Detaljert fremgangsmåte

Det er verdt å merke seg at remarketing for søkeannonser kun er tilgjengelig for kampanjetypene «Bare søkenettverket – alle funksjoner» og «Bare søkenettverket – dynamiske søkeannonser». Husk også at du må velge mellom å kjøre remarketinglistene på kampanjenivå eller annonsegruppenivå.

  1. Logg deg inn på AdWords-kontoen din.

  2. Fra Alle kampanjer klikker du deg inn på ønsket kampanje, og videre til ønsket annonsegruppe.
    Dynamiske søkeannonser_1.png


  3. Klikk på fanen Målgrupper, deretter på +MÅLRETTING.
    Dynamiske søkeannonser_2.png


  4. Under Legg til i velger du kampanje eller annonsegruppe, basert på hvilket nivå du ønsker å legge remarketinglisten din på.
    Dynamiske søkeannonser_3.png

  5. Klikk så på rullegardinen for Velg, deretter på ønsket annonsegruppe eller kampanje, avhengig av hva du har valgt.
    Dynamiske søkeannonser_4.png


  6. Klikk deretter på rullegardinen for Målretting, og velg Interesser og remarketing.
    Dynamiske søkeannonser_5.png


  7. Velg deretter Remarketinglister, og legg til ønsket liste.
    Dynamiske søkeannonser_6.png

  8. Her kan du velge å bruke listene på Bare bud, eller Målretting og bud.
    Dynamiske søkeannonser_7.png

    Velger du Bare bud blir alle søkere for et gitt søkeord eksponert for den samme annonsen, men du byr prosentvis høyere for den brukeren som også har besøkt siden din.

    Om du velger Målretting og bud vises annonsen kun til de på remarketinglisten, ikke til andre. Dersom du velger denne er det veldig viktig å skreddersy budskapet i annonsen til mottakerne.

  9. Dersom du ønsker å ekskludere noen remarketinglister fra kampanjen kan du legge de til under Ekskluderinger. Dersom du lager remarketing-kampanjer for nye kunder, er det en god idé å ekskludere kunder som allerede har konvertert. Klikk deretter Lagre, så har du satt opp din første søkeannonse med remarketing.
    Dynamiske søkeannonser_8.png

Kilder

Google: Beste praksis fra Google 

Relatert innhold

Inboundbloggen: Google AdWords + Inbound marketing = Økt salg
Inboundbloggen: Hva er remarketing, og hvorfor bør du ta det i bruk? 

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i MarkedsPartner og er nå ansatt som markedsfører i Dikom. Hun har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania.