Er det få som leser e-postene dine? Ved å sende to forskjellige versjoner til to forskjellige grupper av e-postmottakerne dine vil du kunne avdekke informasjon om den optimale e-posten. Her viser jeg deg hvordan du A/B-tester en e-post i HubSpot for å øke engasjement i form av antall ganger den åpnes og klikkes på.
Tekniske forberedelser
Du er nødt til å være enten Professional- eller Enterprise-kunde hos HubSpot og ha en ferdig e-post (hvis ikke kan du lage en).
Husk: E-poster som brukes til RSS, bloggvarsling eller automatisk workflow vil ikke kunne A/B-testes. Sørg for at e-posten er satt til å sendes til spesifikke mottakere (under Recipients) på en spesifikk dato eller tid (under Send or schedule på e-posten).
Slik går du frem
Du er nødt til å ha to forskjellige versjoner av e-posten du ønsker å teste. Den e-posten du allerede har, er kontrollversjonen – A. Versjon B er utfordreren. Disse testes for å avdekke hvilken som har best åpningsrate og klikkrate.
Konkrete ideer for å få best mulig utbytte
- Tilby et innholdstilbud: Eksperimenter med forskjellige innholdstilbud, eksempelvis e-bok kontra video.
- Benytt punktlister: Endre format og oppsett, eksempelvis ved å benytte punktlister fremfor avsnitt.
- Bruk e-postkontoen til en ansatt: Send e-posten fra e-postkontoen til en ansatt fremfor en bedriftskonto.
- Test forskjellige bilder: Prøv ut forskjellige bilder, eller prøv uten.
- Personliggjør emnefeltet: Personliggjør e-posten og endre lengden på teksten. 6-10 ord gir best resultater.
Klikk her for 10 retningslinjer for effektiv A/B-testing i HubSpot.
Eksempel på konkret anvendelse
- Spicerhaart økte åpningsraten med 74 % ved å ha et kort og konsist emnefelt.
- Microsoft økte klikkraten med 325 % ved å ha et enkelt design.
- Raileasy økte åpningsraten med 31 %, og salg med 38 % ved å personliggjøre emnefeltet
- David C. Cook økte klikkraten med 43 % ved å benytte video fremfor tekst.
Detaljert fremgangsmåte
1. Logg inn på HubSpot-kontoen din.
Fra startsiden i HubSpot, gå til Content > E-post.
2. Lag en e-post.
Hvis du ikke har en e-post allerede så følger du denne guiden. Klikk på Create new email hvis du allerede har en. Navngi e-posten og velg ønsket mal.
3. Sett opp A/B-testen.
Etter at du har navngitt e-posten og valgt ut en mal blir du sendt til email editor. Klikk på A/B-ikonet på venstre side og velg Create A/B test.
Det vil dukke et opp et vindu hvor du navngir den nye versjonen. Klikk på OK når du er ferdig.
4. Rediger A og B.
Følg tipsene under «Konkrete ideer for å få best mulig utbytte».
Rediger de forskjellige versjonene ved å skifte mellom A og B oppe til venstre.
5. Sett innstillinger for A og B.
Klikk på A/B-ikonet til venstre når du er fornøyd med endringene, for å bestemme innstillingene for testen.
Flytt på bryteren for å bestemme prosentandelen som skal motta variant A og B. Du har to alternativer:
- Mer enn 1000 kontakter. Skal du sende e-postene til mer enn 1000 kontakter, bør A og B sendes til lik prosentandel mottakere. 15 % mottar e-post A og 15 % mottar e-post B. Versjonen som presterer best kåres automatisk til Winning version og sendes ut til resterende 70 % gjennom testen.
- Avse nok tid til å samle inn resultater før du kårer vinneren, da ikke alle mottakere åpner e-posten din med en gang.
- Bestem hvilken versjon som skal sendes ut hvis e-postlisten du sender til har færre enn 1000 kontakter (ekskludert avregistreringer og bounces).
- Velg hvilken versjon som skal sendes ut hvis resultatene av testen er mangelfull etter at testperioden er over.
- Velg et av følgende kriterier for at A eller B skal bli valgt som vinner: leverte e-poster, klikk på e-poster eller åpninger av e-poster. HubSpot definerer forskjellene her.
- Færre enn 1000 kontakter. Hvis e-posten din har færre enn 1000 mottakere bør du dele opp variantene 50/50. 50 % mottar A, og 50 % mottar B. Da behøver du ikke å tenke på de fire punktene over.
6. Send e-posten din.
Trykk på Send oppe til høyre når du er ferdig.
7. Se på datamaterialet av testen.
Du ser hvor godt hver variant har prestert underveis i testen ved å trykke på e-posten via Content > Email. Klikk så på A/B Test Results. Her kan du hente ut nyttig informasjon om hvilken e-post som presterte best, og eventuelt optimalisere ytterligere basert på endringene du gjorde.
Kilder
HubSpot Academy: How to utilize A/B testing in email
HubSpot Academy: How to create an A/B test email
HubSpot Academy: How does an email A/B test work?
Relatert innhold
Inboundbloggen: 3 råd som gir din e-postmarkedsføring bedre resultater