Slik A/B-tester du en e-post i HubSpot

 

Tid: lesetid 1 time
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Er det få som leser e-postene dine? Ved å sende to forskjellige versjoner til to forskjellige grupper av e-postmottakerne dine vil du kunne avdekke informasjon om den optimale e-posten. Her viser jeg deg hvordan du A/B-tester en e-post i HubSpot for å øke engasjement i form av antall ganger den åpnes og klikkes på.

Tekniske forberedelser

Du er nødt til å være enten Professional- eller Enterprise-kunde hos HubSpot og ha en ferdig e-post (hvis ikke kan du lage en).

Husk: E-poster som brukes til RSS, bloggvarsling eller automatisk workflow vil ikke kunne A/B-testes. Sørg for at e-posten er satt til å sendes til spesifikke mottakere (under Recipients) på en spesifikk dato eller tid (under Send or schedule på e-posten).

Slik går du frem

Du er nødt til å ha to forskjellige versjoner av e-posten du ønsker å teste. Den e-posten du allerede har, er kontrollversjonen – A. Versjon B er utfordreren. Disse testes for å avdekke hvilken som har best åpningsrate og klikkrate.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Tilby et innholdstilbud: Eksperimenter med forskjellige innholdstilbud, eksempelvis e-bok kontra video.
  • Benytt punktlister: Endre format og oppsett, eksempelvis ved å benytte punktlister fremfor avsnitt.
  • Bruk e-postkontoen til en ansatt: Send e-posten fra e-postkontoen til en ansatt fremfor en bedriftskonto.
  • Test forskjellige bilder: Prøv ut forskjellige bilder, eller prøv uten.
  • Personliggjør emnefeltet: Personliggjør e-posten og endre lengden på teksten. 6-10 ord gir best resultater.

Klikk her for 10 retningslinjer for effektiv A/B-testing i HubSpot.

Eksempel på konkret anvendelse

  • Spicerhaart økte åpningsraten med 74 % ved å ha et kort og konsist emnefelt.
  • Microsoft økte klikkraten med 325 % ved å ha et enkelt design.
  • Raileasy økte åpningsraten med 31 %, og salg med 38 % ved å personliggjøre emnefeltet
  • David C. Cook økte klikkraten med 43 % ved å benytte video fremfor tekst.

Detaljert fremgangsmåte

1. Logg inn på HubSpot-kontoen din.

Fra startsiden i HubSpot, gå til Content > E-post.

E-post 1.jpg 

2. Lag en e-post.

Hvis du ikke har en e-post allerede så følger du denne guiden. Klikk på Create new email hvis du allerede har en. Navngi e-posten og velg ønsket mal.

E-post 2.jpg

3. Sett opp A/B-testen.

Etter at du har navngitt e-posten og valgt ut en mal blir du sendt til email editor. Klikk på A/B-ikonet på venstre side og velg Create A/B test.

E-post 3.jpg

Det vil dukke et opp et vindu hvor du navngir den nye versjonen. Klikk på OK når du er ferdig.

E-post 4.jpg

4. Rediger A og B.

Følg tipsene under «Konkrete ideer for å få best mulig utbytte».

Rediger de forskjellige versjonene ved å skifte mellom A og B oppe til venstre.

E-post 5.jpg

5. Sett innstillinger for A og B.

Klikk på A/B-ikonet til venstre når du er fornøyd med endringene, for å bestemme innstillingene for testen.

E-post 6.jpg

Flytt på bryteren for å bestemme prosentandelen som skal motta variant A og B. Du har to alternativer:

  1. Mer enn 1000 kontakter. Skal du sende e-postene til mer enn 1000 kontakter, bør A og B sendes til lik prosentandel mottakere. 15 % mottar e-post A og 15 % mottar e-post B. Versjonen som presterer best kåres automatisk til Winning version og sendes ut til resterende 70 % gjennom testen.

E-post 7.jpg

  • Avse nok tid til å samle inn resultater før du kårer vinneren, da ikke alle mottakere åpner e-posten din med en gang.
  • Bestem hvilken versjon som skal sendes ut hvis e-postlisten du sender til har færre enn 1000 kontakter (ekskludert avregistreringer og bounces).
  • Velg hvilken versjon som skal sendes ut hvis resultatene av testen er mangelfull etter at testperioden er over.
  • Velg et av følgende kriterier for at A eller B skal bli valgt som vinner: leverte e-poster, klikk på e-poster eller åpninger av e-poster. HubSpot definerer forskjellene her.
  1. Færre enn 1000 kontakter. Hvis e-posten din har færre enn 1000 mottakere bør du dele opp variantene 50/50. 50 % mottar A, og 50 % mottar B. Da behøver du ikke å tenke på de fire punktene over.

E-post 8.jpg

6. Send e-posten din.

Trykk på Send oppe til høyre når du er ferdig.

E-post 9.jpg

7. Se på datamaterialet av testen.

Du ser hvor godt hver variant har prestert underveis i testen ved å trykke på e-posten via Content > Email. Klikk så på A/B Test Results. Her kan du hente ut nyttig informasjon om hvilken e-post som presterte best, og eventuelt optimalisere ytterligere basert på endringene du gjorde.

Kilder

HubSpot Academy: How to utilize A/B testing in email
HubSpot Academy: How to create an A/B test email
HubSpot Academy: How does an email A/B test work? 

Relatert innhold

Inboundbloggen: 3 råd som gir din e-postmarkedsføring bedre resultater

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok  10 vekstoppskrifter til din markedsføring

Fredrik Stang's photo

Av: Fredrik Stang

Fredrik jobbet tidligere som innholdsprodusent i MarkedsPartner. Fredrik har en bachelor i markedsføring fra Høyskolen Kristiania i Oslo og har bakgrunn fra salg og markedsføring i IT-bransjen.