Øk rekkevidden på innholdet ditt med delingsknapper

Øk rekkevidden på innholdet ditt med delingsknapper-591319-edited

 

Tid: lesetid 30-60 minutter
Vanskelighetsgrad: 1 av 5vanskelighetsgrad

Det finnes mange muligheter for å øke rekkevidden på et budskap. Noen metoder tar lengre tid enn andre, og kan bli utsatt grunnet kompleksitet. Å legge til rette for at kontaktene dine kan dele eller sende innholdet til en venn er derimot en enkel sak. I denne oppskriften viser jeg hvordan du gjør det.  

Tekniske forberedelser

Oppskriften krever at du har verktøy til å designe og implementere CTA-er (Call-to-Actions).

  • Photoshop e.l. bilderedigeringsprogram fungerer fint til design.
  • HubSpot kan brukes som verktøy for å implementere CTA-ene på sidene du ønsker. 

Slik går du frem

Gå gjennom innhold som regelmessig kommuniseres til kontaktene i databasen din. Eksempler på dette kan væte nyhetsbrev, bloggvarslinger og blogginnlegg. Legg til knappene Send til en venn og/eller Del i sosiale medier. Dette bør også gjøres på tidligere publisert innhold for å styrke din marketing equity.

Deling CTA.png

Send til en venn CTA.png

Eksempel på CTA-er for deling og send til en venn.


Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

«Send til en venn» og delingsknapper for sosiale medier bør implementeres på alt innhold. Det koster lite å benytte seg av denne metoden.  

  1. Legg til på takkesider og oppfølgingseposter for selskapets innholdstilbud.
  2. I forbindelse med utsendelser av webinar/seminarer.
  3. I alle tilfeller der du deler innhold hvor rekkevidde er ditt primære mål.

Eksempel på konkret anvendelse

Under ser du hvordan vi i MarkedsPartner gjør det. Denne CTA-en dukker opp når en person har lastet ned et innholdstilbud. Da har vi generert et lead. Hvis personen deler innholdet med en kollega som også er interessert, har vi generert enda et lead med denne enkle metoden.

Deling e-bok CTA.png

Bildet under er et eksempel på hvordan vi oppfordrer personer som besøker bloggen vår til å følge oss i sosiale medier. Tallet til høyre for den enkelte plattformen gir en indikasjon på hvilke sosiale medier leserne våre opererer i. Denne informasjonen kan brukes til å prioritere mediene de er mest aktive på.

Sosiale medier delingsknapper.png

Detaljert fremgangsmåte

Her følger en stegvis prosess du kan følge for å etablere og implementere CTA-ene «Send til en venn» og delingsknapper for sosiale medier.

«Send til en venn»:

  1. Åpne Photoshop (e.l. bilderedigeringsprogram) og design en knapp med teksten «Send til en venn».
  2. Åpne verktøyet der nettsiden/bloggen/e-posten bor (for eksempel WordPress eller HubSpot).
  3. Last opp CTA-en og link knappen til innholdet du vil dele.
  4. Sett inn CTA-en på relevant innhold (gjerne på e-post og takkesider).
  5. Test, analyser og optimaliser. Sørg for at linker fungerer. Bruk gjerne A/B-testing for et bedre resultat.

Delingsknapper:

  1. HubSpot har en egen funksjon for delingsknapper. Her er en oppskrift dersom du bruker WordPress.
  2. Navigering fra HubSpot: Settings > MarketingBlog > Social Sharing og huk av for de sosiale mediene du ønsker å benytte.
    Sosiale medier settings i HubSpot
  3. HubSpot har maler til å linke opp dine sosiale medier. Velg Marketing > Email > Edit eller Create email. Klikk for å konfigurere sosiale medier delingsknapper i bunn av e-posten. Her er en oppskrift for WordPress.

NB: For at dette skal fungere i HubSpot må du på forhånd være tilkoblet til dine sosiale medier-kanaler. Dette gjøres under Marketing > Social > Settings

Kilder

Blogging Wizard: Best Social Sharing Plugins For WordPress
HubSpot: Want People to Forward Your Emails? Try These 4 Data-Backed Tips
Wordpress: Support for social tools 

Relatert innhold

Inboundbloggen: Marketing equity - et resultat av vellykket digital markedsføring
Vekstoppskrifter: Senk terskelen for deling av innholdet ditt med denne integrasjonen      

 

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing 

Først publisert 11. juli 2017. Oppdatert 20. juli 2018.

Anders Sollie Hoff's photo

Av: Anders Sollie Hoff

Anders er leder for digitalrådgivere og digitalkonsulenter i Markedspartner. Han har sin bakgrunn fra Handelshøyskolen BI og Lancaster University Management School, hvor han har tatt en bachelor i Markedsføringsledelse og en master i Advanced Marketing Management.