Facebook er en av de mest effektive markedsføringskanalene takket være deres enorme mengder med data om brukerne. Med speilpublikum, eller «lookalike audience», kan du la Facebook få innsikt i hvem som er dine beste kunder i dag. Deretter finner Facebook personer som ligner på disse, og lar deg målrette annonsekampanjer mot dem. I denne oppskriften går jeg gjennom hvordan du bygger ditt eget speilpublikum.
Tekniske forberedelser
Først og fremst trenger du en Facebook-side. Neste steg er å gi Facebook innsikt i hvem du ønsker å speile. Dette kan gjøres på en av måtene under, som krever forskjellige forberedelser:
- Du kan laste opp en egen liste med dine eksisterende kunder. Dette omtales som et egendefinert publikum og krever at du importerer en liste med kontakter som du ønsker å speile.
- Alternativ to er å speile besøkende på ett nettsted, for eksempel hjemmesiden din. For å få til dette må du installere en Facebook-piksel på nettstedet.
- Til slutt kan du speile tilhengerne av en Facebook-side. Dette forutsetter at du har følgere på Facebook-siden din som er i målgruppen din.
Slik går du frem
Prosessen for å bruke speilpublikum er todelt. Du må først bygge et publikum slik at Facebook vet hvem du ønsker å speile. Du har tre alternativer måter å gjøre dette på, som nevnt i avsnittet over. Deretter må du opprette en annonsekampanje mot publikummet du bygde.
Konkrete ideer for best mulig utnyttelse
- Bruk erfaringsdata fra tidligere Facebook-kampanjer. Sett mål for konverteringsrater, kost per lead og/eller andre relevante parameter før kampanjen starter. Dette gjør det enklere å vurdere hvorvidt kampanjen er effektiv eller om den bør justeres på underveis.
- Vurder og evaluer alle leads fra kampanjen. Tiltrekker kampanjen feil personer kan det ha sammenheng med at du har gitt Facebook feil datagrunnlag.
- Sett opp et nurturing løp for nye leads. For eksempel ved bruk av Facebook lead ads anbefales det å kun be om den informasjonen du trenger, dette for å gjøre terskelen lav. Dermed vil det være naturlig å føle opp disse leadsene for å få mer informasjon og hjelpe dem nærmere en kjøpsbeslutning.
Eksempel på konkret anvendelse
Banana Republic fikk svært god effekt av å bruke speilpublikum som grunnlag for annonsene sine i en juleperiode med hard konkurranse. Resultatet:
- nesten 4 ganger høyere avkastning på annonsekostnadene enn forventet
- Facebook ble en av kanalene med best resultater for å hente inn nye kunder i perioden
- 60 % høyere klikkfrekvens med speilpublikum på Facebook sammenlignet med andre reklamekanaler
Detaljert fremgangsmåte
For å kunne opprette speilpublikum må du oppfylle minst én av de tre tekniske forberedelsene som ble nevnt ovenfor. Dette gjelder enten en Facebook-piksel på nettsiden din, opprettet et egendefinert publikum eller en Facebook-side.
Fremgangsmåten består av to steg. Først må du velge publikumet du ønsker å speile gjennom å opprette et speilpublikum. Deretter må du annonsere mot speilpublikummet ditt.
STEG 1: Opprett et speilpublikum
- Gå til Publikum i Facebook Business Manager og velg Speilpublikum fra rullgardinen, som vist under. Det vil åpne seg ett pop-up vindu på siden.
- I pop-up vinduet, velg Kilde og Sted.
- Kilde kan være én av de tre nevnt under tekniske forberedelser. I eksempelet under har jeg valgt en importert liste over kundekontakter som jeg har navngitt example_audience_file.
- Sted innebærer land/region(er) der du ønsker å finne en lignende gruppe.
- Velg størrelsen du ønsker på publikummet. Treffsikkerheten varierer fra 1 % til 10 %, og presisjonen er større ved valg av 1 % enn ved valg av 10 %.
- Trykk på Opprett publikum. Merk deg at:
- Det vil ta opp mot ett døgn før speilpublikummet opprettes.
- Speilpublikummet vil bli oppdatert hver tredje til syvende dag. Dette gjelder så lenge du annonserer aktivt mot speilpublikummet.
STEG 2: Annonser mot speilgruppen din
- Klikk på Annonseadministrasjon (se bildet under), dermed Opprett annonse oppe til høyre i skjermbildet.
- Velg målsettingen for annonseringen din. I eksempelet under har jeg valgt trafikk.
- Gi kampanjen et navn.
- Opprett et nytt annonsesett og navngi annonsen. Du må også velge hvor du vil øke trafikken.
- Deretter må du velge publikum for annonsen din. Klikk på rullgardin menyen og velg speilpublikummet du har laget tidligere. Merk at du også kan opprette ett speilpublikum ved å klikke Opprett ny.
- Herfra og inn kan du følge annonsestegene som du pleier. Ved å følge stegene over har du både opprettet speilgruppen samt tilrettelagt for annonsering mot den.
Kilder
Facebook business - Banana Republic
Facebook business - om egendefinert publikum
Relatert innhold
Engasjer følgerne dine med 360-graders video på Facebook
Hvordan konvertere besøkende til leads med Facebook retargeting?
Generer leads med chatbot fra Chatfuel i Facebook Messenger