Finn potensielle kunder med speilpublikum på Facebook

Tid: lesetid Under 30 minutter
Vanskelighetsgrad: 2 av 5vanskelighetsgrad

Facebook er en av de mest effektive markedsføringskanalene takket være deres enorme mengder med data om brukerne. Med speilpublikum, eller «lookalike audience», kan du la Facebook få innsikt i hvem som er dine beste kunder i dag. Deretter finner Facebook personer som ligner på disse, og lar deg målrette annonsekampanjer mot dem. I denne oppskriften går jeg gjennom hvordan du bygger ditt eget speilpublikum.

Last ned gratis e-bok: 10 vekstoppskrifter til din digitale markedsføring

Tekniske forberedelser

Først og fremst trenger du en Facebook-side. Neste steg er å gi Facebook innsikt i hvem du ønsker å speile. Dette kan gjøres på en av måtene under, som krever forskjellige forberedelser:

  1. Du kan laste opp en egen liste med dine eksisterende kunder. Dette omtales som et egendefinert publikum og krever at du importerer en liste med kontakter som du ønsker å speile.
  2. Alternativ to er å speile besøkende på ett nettsted, for eksempel hjemmesiden din. For å få til dette må du installere en Facebook-piksel på nettstedet.
  3. Til slutt kan du speile tilhengerne av en Facebook-side. Dette forutsetter at du har følgere på Facebook-siden din som er i målgruppen din.

Slik går du frem

Prosessen for å bruke speilpublikum er todelt. Du må først bygge et publikum slik at Facebook vet hvem du ønsker å speile. Du har tre alternativer måter å gjøre dette på, som nevnt i avsnittet over. Deretter må du opprette en annonsekampanje mot publikummet du bygde. 

Konkrete ideer for best mulig utnyttelse


  • Bruk erfaringsdata fra tidligere Facebook-kampanjer. Sett mål for konverteringsrater, kost per lead og/eller andre relevante parameter før kampanjen starter. Dette gjør det enklere å vurdere hvorvidt kampanjen er effektiv eller om den bør justeres på underveis.
  • Vurder og evaluer alle leads fra kampanjen. Tiltrekker kampanjen feil personer kan det ha sammenheng med at du har gitt Facebook feil datagrunnlag.
  • Sett opp et nurturing løp for nye leads. For eksempel ved bruk av Facebook lead ads anbefales det å kun be om den informasjonen du trenger, dette for å gjøre terskelen lav. Dermed vil det være naturlig å føle opp disse leadsene for å få mer informasjon og hjelpe dem nærmere en kjøpsbeslutning.

Eksempel på konkret anvendelse

Banana Republic fikk svært god effekt av å bruke speilpublikum som grunnlag for annonsene sine i en juleperiode med hard konkurranse. Resultatet: 

  • nesten 4 ganger høyere avkastning på annonsekostnadene enn forventet
  • Facebook ble en av kanalene med best resultater for å hente inn nye kunder i perioden
  • 60 % høyere klikkfrekvens med speilpublikum på Facebook sammenlignet med andre reklamekanaler

Detaljert fremgangsmåte

For å kunne opprette speilpublikum må du oppfylle minst én av de tre tekniske forberedelsene som ble nevnt ovenfor. Dette gjelder enten en Facebook-piksel på nettsiden din, opprettet et egendefinert publikum eller en Facebook-side.

Fremgangsmåten består av to steg. Først må du velge publikumet du ønsker å speile gjennom å opprette et speilpublikum. Deretter må du annonsere mot speilpublikummet ditt.

STEG 1: Opprett et speilpublikum

  1. Gå til Publikum i Facebook Business Manager og velg Speilpublikum fra rullgardinen, som vist under. Det vil åpne seg ett pop-up vindu på siden. 

    speil 1

  2. I pop-up vinduet, velg Kilde og Sted.
    1. Kilde kan være én av de tre nevnt under tekniske forberedelser. I eksempelet under har jeg valgt en importert liste over kundekontakter som jeg har navngitt example_audience_file.
    2. Sted innebærer land/region(er) der du ønsker å finne en lignende gruppe.

      speil 2

  3. Velg størrelsen du ønsker på publikummet. Treffsikkerheten varierer fra 1 % til 10 %, og presisjonen er større ved valg av 1 % enn ved valg av 10 %.

    speil 3

  4. Trykk på Opprett publikum. Merk deg at:
    1. Det vil ta opp mot ett døgn før speilpublikummet opprettes.
    2. Speilpublikummet vil bli oppdatert hver tredje til syvende dag. Dette gjelder så lenge du annonserer aktivt mot speilpublikummet.

STEG 2: Annonser mot speilgruppen din

  1.  Klikk på Annonseadministrasjon (se bildet under), dermed Opprett annonse oppe til høyre i skjermbildet.

    speil 4

  2. Velg målsettingen for annonseringen din. I eksempelet under har jeg valgt trafikk.

    speil 5

  3. Gi kampanjen et navn.speil 6
  4. Opprett et nytt annonsesett og navngi annonsen. Du må også velge hvor du vil øke trafikken.

    speil 7

  5. Deretter må du velge publikum for annonsen din. Klikk på rullgardin menyen og velg speilpublikummet du har laget tidligere. Merk at du også kan opprette ett speilpublikum ved å klikke Opprett ny.

    speil 8

    speil 9

  6. Herfra og inn kan du følge annonsestegene som du pleier. Ved å følge stegene over har du både opprettet speilgruppen samt tilrettelagt for annonsering mot den.

Kilder

Facebook business - Banana Republic
Facebook business - om egendefinert publikum

Relatert innhold

Engasjer følgerne dine med 360-graders video på Facebook
Hvordan konvertere besøkende til leads med Facebook retargeting?
Generer leads med chatbot fra Chatfuel i Facebook Messenger

Gratis ebok:  Growth hackerens kokebok 10 vekstoppskrifter til din markedsføring