Er du forberedt på de kommende endringene i AdWords? Hvis ikke, bør du starte allerede nå. Endringene som kommer peker i retning av at fokus på nøkkelord blir byttet ut med fokus på målgrupper. Dette kan være starten på en fundamental endring i måten vi jobber med søkemotormarkedsføring på.
Den gode nyheten er at Google gjør livet enklere for oss digitale markedsførere. Det blir blant annet lettere å finne nye prospekter og imøtekomme søkerens behov langs hele kundereisen. Men det innebærer at vi må lære oss noe nytt – en hel del nytt faktisk!
WordStream har laget en oppsummering av nyhetene som ble presentert på Googles Marketing Next 2017.
Her får du et innblikk i de sju viktigste endringene i AdWords:
1. Adwords får nytt brukergrensesnitt
Under fjorårets Google Performance Summit annonserte Google at nytt brukergrensesnitt for Adwords var på vei, hvor de åpnet opp for testing i en 12 til 18 måneders periode. Nå er ventetiden over. I desember 2017 blir det nye grensesnittet lansert. Gammelt og utdatert blir byttet ut med nytt og elegant. Målet med denne endringen er å få gjort mer – raskere og tilpasset alle enheter.
For å nevne noe vil menyer og funksjoner bli lettere å finne. I tillegg kommer det nye funksjoner. Det er bare å glede seg – men dette vil kreve litt opplæring. De som har testet det, kan fortelle om at alt er annerledes. Er du godt kjent med det gamle – ja, da må du bruke litt tid på å lære deg hvor alt er i det nye.
2. Adressetillegg for Youtube-annonser
Å sende kundene fra en digital annonse til en fysisk butikk ble enklere når utvidelsen for andressetillegg i AdWords ble lansert. Først for søkenettverket og senere utvidet til displaynettverket og Google Maps. Nå kommer denne utvidelsen også til Youtube-annonsene! Dette betyr at adresse/kart-lokasjon, åpningstider, bilder, anropsknapper og annen informasjon vil bli synlig i Youtube-annonsene dine.
Les også: Opprett videoannonser på YouTube for å engasjere potensielle kunder
3. Google Attribution: Hvordan ser kundereisen ut frem til konvertering?
Med dagens målingsverktøy blir salget attribuert til den siste annonsen kunden klikket på før kjøpet. I en digital verden, hvor kunden interagerer med merkevaren din gjennom forskjellige plattformer og enheter, speiler ikke dette virkeligheten. For å benytte analogier fra fotballverden er det ikke slik at all ære tillegges spilleren som scorer målet. Det kan ha vært opptil flere spillere som har bidratt med gode pasninger (assists) før målscoreren sparker ballen i mål. Slik er det også med digital markedsføring.
Derfor lanserer Google verktøyet "Google Attribution", som hjelper deg å måle hvert eneste betalte kontaktpunkt med kunden på tvers av enheter og kanaler. Ved hjelp av datadrevet attribusjon kalkuleres hvor mye vekt hvert kontaktpunkt tillegges. Kombinert med automatisk budgivning blir dette et kraftfullt verktøy. For å sitere Bill Kee i Google: «Data is only powerfull in action.»
4. Google In-Market Audiences: Treff målgrupper med høy sannsynlighet for å kjøpe
Nå skal Google hjelpe deg med å finne prospekter som er i ferd med å foreta et kjøp. Ved hjelp av maskinlæring gjøres det en analyse av brukerens søkefraser og aktivitet for å identifisere mennesker som er i ferd med å avslutte sin kjøpsreise. Dette har hittil kun vært tilgjengelig for display-nettverket, men nå kommer det altså til søkenettverket. Som skrevet innledningsvis – dette er første skritt mot et nøkkelord-fritt AdWords.
5. Google Surveys 360 gir A/B-testing av annonser en ny dimensjon
Hadde det ikke vært helt fantastisk dersom du kunne spurt folk om hvorfor de valgte å trykke på annonsen din? Google lanserer nå Google Surveys 360, som gjør det mulig å lage surveys og målrette dem mot en spesifikk målgruppe. Dette vil gi A/B-testing av annonser og remarketing en helt ny dimensjon – du får direkte tilbakemeldinger fra kundene om hva som fungerer og ikke.
6. Google Optimize: Optimaliser Adwords-annonsene dine enkelt med bedre landingssider
Dette er stort. Landingssiden er et viktig element i kvalitetsscore. Med Google Optimize kan du enkelt lage forskjellige versjoner av landingssiden din og integrere dem med ulike kombinasjoner av AdWords kampanjer, annonsegrupper og søkeord – helt uten koding og den slags. Forestill deg hvor kraftfullt dette blir dersom man tar den nye rapporteringen av kvalitetsscore i det nye brukergrensesnittet i betraktning. Der kan du nemlig se hvor godt landingssiden presterer i seg selv.
Les også: 8 tips til massiv leadsgenerering fra dine landingssider
7. Nå kommer AMP-annonser for displaynettverket
Mobilen har endret hverdagen for både kjøpere og selgere. Dette er sentralt for alt hva Google foretar seg – og er selvsagt viktig for at displayannonsen din skal prestere optimalt. Derfor lanserer de AMP-annonser for displaynettverket, som laster 5 ganger raskere med samme design som de ordinære annonsene. Wow!
Les også: Slik øker du trafikken til firmabloggen din ved hjelp av Google AMP
Oppsummering
Endringene Google foretar seg i AdWords nå, er noen av de største på mange år. De betyr en enklere hverdag for deg som markedsfører, hvor du kan oppnå bedre resultater raskere. Men det har sin pris. Fra en digital markedsfører til en annen: Sett deg inn i hva endringene betyr for deg. Planlegg for endringene allerede nå. Gi deg selv rom i desember til å teste og lære (optimalt før desember). Da har du et godt forsprang inn i markedsføringsåret 2018.