Få flere leads ved å arrangere og gjennomføre et webinar-293342-edited.jpg

Tid: lesetid 30-60 minutter
Vanskelighetsgrad: 3 av 5vanskelighetsgrad

Et webinar gir deg muligheten til å bygge relasjoner og dele kompetanse med dine potensielle kunder. Tanken på å gjennomføre ditt første webinar kan være overveldende, men med den rette webinar-programvaren og nøye planlegging vil du være godt rustet for oppgaven. I denne oppskriften lærer du hvordan man arrangerer og gjennomfører et webinar ved bruk av GoToWebinar og HubSpot. 

Tekniske forberedelser

Integrer GoToWebinar-applikasjonen med HubSpot. Dette kan du enkelt sette opp ved å følge disse tre stegene.

Slik går du frem i HubSpot

  1. Opprett en landingsside for webinaret i HubSpot: For å kunne registrere påmeldinger til webinaret må du først opprette en landingsside. Gå til Form og klikk på modulen for å redigere skjemaet når du har opprettet landingssiden.
    Webinar hubspot 1.png

    Bla ned til GoToWebinar registration og velg det aktuelle webinaret. Klikk på Done
    GoToWebinar registrering i HubSpot skjema.png

  2. Promoter arrangementet gjennom e-post: Driv trafikk til landingssiden for å få flere påmeldinger til webinaret. Send en invitasjon på e-post til målgruppen din. 

  3. Segmenter påmeldte kontakter og deltakere: Lag lister og workflows for å sikre at de rette kontaktene får riktig målrettede e-poster. Under lister i HubSpot (Contacts > Lists) kan du opprette en ny liste og segmentere kontaktene dine med GoToWebinar kriteriet.

  4. Sett opp et «nurturing»-dialogløp for påmeldte kontakter og deltakere: Nå som du har laget lister kan du benytte disse til å opprette workflows. Da sender du automatiserte e-poster til ulike segmenter.
  5. Promoter arrangementet i ulike kanaler: Det er viktig å markedsføre webinaret gjennom virksomhetens kanaler for å øke engasjement og registeringer. Eksempler på hvordan dette kan markedsføres:

    - Gjennom bedriftens hjemmeside og blogg.
    - I relevante grupper på LinkedIn. 
    - Spre ordet via bedriftens sosiale kanaler.
    - Send en e-post til kontaktbasen din (en segmentert gruppe du mener webinaret er relevant for).
    - Opprett en hashtag som er spesifikk for webinaret og benytt denne for å skape engasjement i sosiale medier.
    - Finn relevante blogger og grupper der målgruppen din befinner seg.
    - Be foredragsholderne om å promotere webinaret i sine kanaler. 
  6.  Forbered deg godt før webinaret: Sørg for at du setter av tid sammen med foredragsholderne til å øve og teste GoToWebinar-løsningen. 

  7. Et webinar bør være på mellom 30-60 minutter. Tidsbruk på planleggingen vil variere.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Start planleggingen i god tid i forveien, minimum halvannen måned før webinaret skal gjennomføres.
  • Ha et klart og tydelig tema. NB! Unngå at webinaret oppfattes som plagsom reklame om deg selv og virksomheten.
  • Opprett meningsmålinger eller «polls» som kan benyttes under sendingen for å engasjere og aktivere deltakerne.
  • Forbered deg godt. Sørg for å ha alt på stell i forkant slik at du kan vie oppmerksomheten til selve presentasjonen.
  • Informer deltakerne under sendingen dersom du skal sende ut en oppfølgingsepost med videoopptak og lysbilder i etterkant.
  • Oppfordre deltakerne dine til å stille spørsmål eller komme med kommentarer både før du begynner å presentere, og underveis.
  • Benytt videoopptaket som et innholdstilbud og send dette til alle som meldte seg på webinaret. Både til de som deltok og de som ikke deltok.

Eksempel på konkrete anvendelser

Nedenfor ser du to eksempler på hvordan bedriften Sales for Life markedsførte sine webinarer på LinkedIn:

Sales for life.png Sales for life 2.png


Se videoopptaket fra MarkedsPartners webinar Introduksjon til inbound marketing for ledere  her.

Detaljert fremgangsmåte i GoToWebinar 

FØR:

1. Bestem tittel/emne og lag innhold som vil være interessant, engasjerende og lærerikt for målgruppen.  

2. Bekreft foredragsholdere. Kontroller at disse er tilgjengelige på den store dagen.  

3. Logg inn på GoToWebinar-kontoen din.

4. Velg Schedule a Webinar fra menyen til venstre og klikk på Schedule a Webinar.

Webinar gotowebinar.png

5. Opprett webinaret. Skriv inn tittel og beskrivelse av sendingen (denne informasjonen benyttes i e-postutsendelser og på registeringssiden). Velg hvilken type webinar du planlegger, samt dato, klokkeslett og tidssone. Klikk på Schedule når du er ferdig.   

6. Du vil automatisk bli tatt til Manage Webinar-siden hvor du tilpasser innstillingene for webinaret. Klikk på Edit for å redigere innstillingene. 

7. Konfigurer påminnelser på e-poster. Disse e-postene inneholder deltakerens unike oppmøte-URL. På nåværende tidspunkt kan ikke HubSpot sende disse e-postene. Jeg anbefaler derfor at minst en av påminnelsene sendes direkte fra GoToWebinar.

8. Klikk på Edit ved siden av innstillingen for Reminder Email. Jeg anbefaler å konfigurere påminnelsen i GoToWebinar-løsningen, og sende alle andre e-poster via HubSpot (som for eksempel oppfølgningsmailen).

webinar gotowebinar-1.png

9. Promoter webinaret. 

10. Kjør en test noen dager før webinaret med foredragsholderne. Klikk på Practice ved siden av det aktuelle webinaret.  

webinar gotowebinar 2.png

11. Bestem hvem som skal dele skjermen sin på den store dagen.   

gotowebinar 1.png

12. Lag en undersøkelse som kan vises til deltakerne etter webinaret er gjennomført. Jeg vil anbefale å ikke benytte flere enn seks spørsmål. Gå til bunnen av det aktuelle webinaret og klikk på Edit ved siden av Survey.

13. Legg til foredragsholdere som Panelists i GoToWebinar.

UNDER:

14. Sørg for at du har slått av e-postvarslinger, direktemeldinger og andre programmer som viser pop-up vinduer før du logger inn på GoToWebinar.

15. Klikk på Start eller Practice. Logg inn 45-60 minutter før du går live slik at du kan gjøre deg klar til sendingen.     

16. Klikk deretter på Launch Application

gotowebinar 2.png

17. Klikk på Start Broadcast når du er klar til å starte webinaret. Ikke glem å klikke på Record først, hvis du ønsker å ta videoopptak av sesjonen.

gotowebinar 3.png

18. Klikk på X-en øverst på skjermen for å avslutte webinaret. Du kan også avslutte ved å gå til File > End Webinar.  

gotowebinar 4.png

ETTER:

19. Last opp opptaket

20. Send en oppfølgningsmail samme dag eller dagen etterpå, både til de som deltok og til de som ikke deltok. 

Ønsker du mer informasjon om hva du bør gjøre før, under og etter et webinar? Følg denne sjekklisten

Kilder

HubSpot: How to prepare for a webinar with GoToWebinar and HubSpot
HubSpot: How to set up a webinar in GoToWebinar
HubSpot: How to deliver your webinar with GoToWebinar 

Relatert innhold

Inboundbloggen: 7 typer content marketing som konverterer
Vekstoppskrifter: Hvordan øke antall registreringer til webinarer 


Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no