Få flere leads ved å arrangere og gjennomføre et webinar

Faa_flere_leads_ved_aa_arrangere_og_gjennomfore_et_webinar

 

Tid: lesetid 30-60 minutter
Vanskelighetsgrad: 3 av 5vanskelighetsgrad

Et webinar gir deg muligheten til å bygge relasjoner og dele kompetanse med potensielle kunder. Tanken på å gjennomføre ditt første webinar kan være overveldende, men med den rette webinar-programvaren og nøye planlegging vil du være godt rustet for oppgaven. I denne oppskriften lærer du hvordan man arrangerer og gjennomfører et webinar ved bruk av GoToWebinar og HubSpot. 

Tekniske forberedelser

Integrer GoToWebinar-applikasjonen med HubSpot. Dette kan du enkelt sette opp ved å følge disse stegene.

Slik går du frem i HubSpot

  1. Opprett en landingsside for webinaret i HubSpot: For å kunne registrere påmeldinger til webinaret må du først opprette en landingsside og benytte et egnet skjema. Gå deretter til Form og klikk på modulen for å redigere skjemaet når du har opprettet landingssiden.
    Webinar hubspot 1.png

    Gå til GoToWebinar registration og velg det aktuelle webinaret. Klikk på Done
    GoToWebinar registrering i HubSpot skjema.png

  2. Promoter arrangementet gjennom e-post: Driv trafikk til landingssiden for å få flere påmeldinger til webinaret. Send en invitasjon på e-post til målgruppen din. 

  3. Segmenter påmeldte kontakter og deltakere: Lag lister og workflows for å sikre at de rette kontaktene får riktig målrettede e-poster. Under lister i HubSpot (Contacts > Lists) kan du opprette en ny liste og segmentere kontaktene dine med GoToWebinar kriteriet.

  4. Sett opp et «nurturing»-dialogløp for påmeldte kontakter og deltakere: Nå som du har laget lister kan du benytte disse til å opprette workflows. Da sender du automatiserte e-poster til ulike segmenter.
  5. Promoter arrangementet i ulike kanaler: Det er viktig å markedsføre webinaret gjennom virksomhetens kanaler for å øke engasjement og registeringer. Eksempler på hvordan dette kan markedsføres:

    - Gjennom bedriftens hjemmeside og blogg.
    - I relevante grupper på LinkedIn. 
    - Spre ordet via bedriftens sosiale kanaler.
    - Send en e-post til kontaktbasen din (en segmentert gruppe du mener webinaret er relevant for).
    - Opprett en hashtag som er spesifikk for webinaret og benytt denne for å skape engasjement i sosiale medier.
    - Finn relevante blogger og grupper der målgruppen din befinner seg.
    - Be foredragsholderne om å promotere webinaret i sine kanaler. 
  6.  Forbered deg godt før webinaret: Sørg for at du setter av tid sammen med foredragsholderne til å øve og teste GoToWebinar-løsningen. 

  7. Et webinar bør være på mellom 30-60 minutter. Tidsbruk på planleggingen vil variere.

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

  • Start planleggingen i god tid i forveien, minimum halvannen måned før webinaret skal gjennomføres.
  • Ha et klart og tydelig tema. NB! Unngå at webinaret oppfattes som plagsom reklame om deg selv og virksomheten.
  • Opprett meningsmålinger eller «polls» som kan benyttes under sendingen for å engasjere og aktivere deltakerne.
  • Forbered deg godt. Sørg for å ha alt på stell i forkant slik at du kan vie oppmerksomheten til selve presentasjonen.
  • Informer deltakerne under sendingen dersom du skal sende ut en oppfølgingsepost med videoopptak og lysbilder i etterkant.
  • Oppfordre deltakerne dine til å stille spørsmål eller komme med kommentarer både før du begynner å presentere, og underveis.
  • Benytt videoopptaket som et innholdstilbud og send dette til alle som meldte seg på webinaret. Både til de som deltok og de som ikke deltok.

Eksempel på konkrete anvendelser

Nedenfor ser du to eksempler på hvordan bedriften Sales for Life markedsførte sine webinarer på LinkedIn:

Sales for life.png Sales for life 2.png

Detaljert fremgangsmåte i GoToWebinar 

FØR:

1. Bestem tittel/emne og lag innhold som vil være interessant, engasjerende og lærerikt for målgruppen.  

2. Logg inn på GoToWebinar-kontoen din.

3. Klikk på Schedule oppe til høyre i dashboard-menyen.  

4. Skriv inn tittel, velg deretter hvilken type webinar du planlegger, samt dato, klokkeslett og tidssone. Klikk på Schedule når du er ferdig.   

GoToWebinar: Slik oppretter du et webinar

5. Du vil automatisk bli tatt til Event Details/About hvor du kan tilpasse webinaret. 

6. Konfigurer påminnelser på e-poster. Disse e-postene inneholder deltakerens unike oppmøte-URL. Jeg anbefaler å konfigurere påminnelsen i GoToWebinar-løsningen, og sende alle andre e-poster via HubSpot.

7. Promoter webinaret. 

8. Kjør en test noen dager i forkant.  

UNDER:

Fremgangsmåten tar utgangspunkt i et live webinar. 

9. Sørg for at du har slått av e-postvarslinger, direktemeldinger og andre programmer som viser pop-up vinduer før du logger inn på GoToWebinar.

10. Gå til det aktuelle webinaret og klikk på Start. Logg inn 45-60 minutter før du går live slik at du kan gjøre deg klar til sendingen.     

11. Klikk på Start Broadcast når du er klar til å starte webinaret. Ikke glem å klikke på Record hvis du ønsker å ta videoopptak av sesjonen. 

ETTER:

12. Send en oppfølgningsmail samme dag eller dagen etterpå, både til de som deltok og til de som ikke deltok. 

Ønsker du å se noen av våre tidligere webinar? Da kan du ta en titt her.

Kilder

HubSpot: How to prepare for a webinar with GoToWebinar and HubSpot
HubSpot: How to set up a webinar in GoToWebinar
HubSpot: How to deliver your webinar with GoToWebinar 

Relatert innhold

Inboundbloggen: 7 typer content marketing som konverterer
Vekstoppskrifter: Hvordan øke antall registreringer til webinarer 

Få e-post om nye oppskrifter:  Abonner på Vekstoppskrifter.no

Først publisert: 3. november 2017. Oppdatert: 27. september 2019.

Maria Pettersson's photo

Av: Maria Pettersson

Maria jobbet som digital markedsfører hos Markedspartner. Maria har sin utdanning fra Handelshøyskolen BI og Leeds Beckett University, hvor hun har tatt en bachelor i Internasjonal Markedsføring og en master i International Business.