Stadig flere bedrifter tar i bruk webinarer. Slike online presentasjoner er enkle å arrangere, samtidig som internett muliggjør deltakelse fra alle kriker og kroker i verden. Enten det har til hensikt å generere leads eller rett og slett spre det glade budskap, spiller webinarer en viktig rolle for de fleste bedrifter. I denne vekstoppskriften deler jeg noen tips og triks som vil øke deltakerlisten frem mot ditt neste webinar.
Tekniske forberedelser
For å benytte deg av denne oppskriften må du være logget inn i ditt «Content Management System» (CMS). WordPress og HubSpot er to eksempler på dette.
Slik går du frem
God planlegging er nøkkelen til mange registrerte deltakere. Start planleggingen minimum 1,5 måned før webinaret skal gjennomføres. Da får du tid til å tenke gjennom datoer og kanaler for utsendelser av invitasjoner, oppsett av landingssider, e-poster, og ikke minst innhold. Dersom webinarer er noe din bedrift jevnlig gjennomfører, bør du bruke samme fremgangsmåte i forkant av hvert arrangement.
Konkrete ideer for best mulig utnyttelse
- Landingsside: Opprett en egen landingsside for påmelding til webinaret. Landingssiden inneholder et skjema hvor man kan legge igjen nødvendig kontaktinformasjon for å melde seg på.
- Bekreft registrering på e-post: Lag en e-post som går ut til de som har registrert seg hvor du bekrefter deres påmelding til webinaret.
- Åpne registreringen og invitér folk til å delta en måned i forkant av webinaret.
- Markedsfør webinaret: Send invitasjoner på e-post og spre landingssiden i sosiale medier. 80% av deltakere melder seg på fra e-post.
- Bruk også: Personalization tokens og Lead Flow.
- Send e-post i etterkant av webinaret med en link til oppsummering av webinaret på firmabloggen eller hjemmesiden din.
- Tips! Lag to e-poster. En til registrerte som deltok, og en til registrerte, men som ikke deltok.
Eksempel på konkret anvendelse
ON24 har publisert en rapport for 2017 som konkret viser verdien bedrifter i EMEA har av å følge punktene over.
Detaljert fremgangsmåte
- Lag en tidslinje bestående av alle elementer som leder opp til webinaret. Eksempel:
- 1,5 måned før: Oppsett av landingsside med webinarets innhold (program) og e-poster (invitasjon, reminder, takk for din påmelding).
- 1 måned før: Invitasjon sendes ut per e-post til kontaktbasen din (eventuelt en segmentert gruppe du mener webinaret er relevant for), og deles i sosiale medier med link til landingssiden for webinaret.
- 14 dager før: Send ut påminnelse om webinaret per e-post (skap urgency ved å benytte knapphetsprinsippet – nevn at det er få plasser igjen), og etabler lead flow på hjemmeside/blogg.
- Dagen før: Send siste påminnelse til registrerte av webinaret på e-post.
- 2 dager etter: Publiser oppsummering av webinaret på firmablogg/hjemmeside.
- Så fort oppsummeringsinnlegget er klart: Send e-post med link til oppsummeringen til alle som registrerte seg til webinaret. Både til de som deltok og de som ikke deltok.
- Samtidig med den oppsummerende e-posten: Eventuelt laste opp videoopptak av selve webinaret som et innholdstilbud på firmabloggen.
- Følg tidslinjen slavisk og repeter metoden for fremtidige webinarer.
- Alt av landingssider, eposter, lead flows og personalisation tokens lager du i ditt CMS-system.
Kilder
Relatert innhold
Webinar: Bør egentlig din bedrift holde webinar?
Webinar: Hvordan sette opp et webinar i praksis?
Hvordan personliggjøre automatiske e-postutsendelser i HubSpot?
3 HubSpot funksjoner som gjør markedsførerens liv enklere
3 bøker som vil gjøre deg til en bedre leder og markedsfører
Først publisert: 15. august 2017. Oppdatert: 25. januar 2019.