Slik måler du engasjement i sosiale medier

Bella Engh, engasjement i sosiale medier

Hvordan kan du egentlig vite om bedriften din gjør det bra på sosiale medier? På Inbound-dagen 2023 hadde vi besøk av Bella Engh som er sosiale medier ansvarlig i Posten Bring. Hun fortalte om hva som bør være på plass i enhver sosial medier-strategi, og kom med konkrete eksempler på hvordan du kan måle hvor engasjerte folk er i innholdet ditt. 

Se opptaket av Inbound-dagen 2023

Det aller viktigste når du jobber med sosiale medier er å ha en god strategi i bunn, en helt konkret plan som svarer på: 

  • Hvem du skal nå
  • Hvor du finner de
  • Hva slags type innhold du skal lage 
  • Hva er målet?

Les også: Slik lager du en enkel strategi for sosiale medier

Hvordan vite om du lykkes med sosiale medier?

Engasjement er når noen gjennomfører en handling i det de får opp innholdet ditt. Eksempler på dette er reaksjoner, delinger eller at en person velger å følge kanalen din. Hvor mye engasjement du får på innlegget ditt sier noe om hvor interessant mottakerne synes det er,  og hvor godt du gjør det på sosiale medier. Dersom ingen engasjerer seg i det du legger ut, så er det på tide å teste noe nytt. 

Hvilke type engasjement som betyr mest er opp til hver enkelt. Bella anbefaler å ta utgangspunkt i hvilken kanal det er snakk om, samt hvilket engasjement algoritmene foretrekker. Når dette er på plass, så kan du begynne å måle engasjementnivået ditt. 

Hva er engasjementnivå?

Det er ikke sånn at alle handlinger er like verdifulle. Hva prioriterer algoritmene? Hvis vi tar LinkedIn som eksempel, så er det kommentarer som på nåværende tidspunkt gir mest verdi. Da er det også naturlig at kommentarer veier tyngst når vi skal måle engasjementnivå. Når du vet dette, kan du bruke denne innsikten til å lage et system for å beregne engasjementnivå ut ifra den handlingen du og din bedrift syns er mest verdifull. 

Et enkelt eksempel: Du ganger kommentarer med tre siden de er mest verdt, antall delinger med to og reaksjoner med en. Når du plusser sammen disse tallene får du det totale engasjementet. Så deler du dette tallet på antall eksponeringer, og vipps så har du engasjementnivået ditt. Gjør du dette konsekvent på alle innlegg kan du enkelt se hvilke innlegg som gir høyest totalt engasjement, og hvilke innlegg som scorer høyest på det du har satt som dine mål. For det er ikke nødvendigvis sånn at kommentarer er det viktigste for akkurat deg og din bedrift. Du kan også dele det totale engasjementet på antall følgere istedenfor på antall eksponeringer. Da får du oversikt om du klarer å holde et stabilt engasjementnivå samtidig som du øker i antall følgere. 

Hvis du er i startfasen for å måle engasjement, så har Bella en enkel metode for å komme i gang for å få en viss oversikt. Hun anbefaler at du tar for deg de 20 siste postene dine på den kanalen du ønsker å se på. Så kan du plusse sammen engasjementet på disse, og dele det på antall innlegg, i dette tilfelle 20 stykker. Da vil du få et innblikk i det gjennomsnittlige engasjementet du har fått per post. Dette er også en enkel måte å sammenligne seg med konkurrenter, da du kan måle på akkurat samme måte hos dem. Gjør de noe som fungerer som du også kan gjøre? 

Disse områdene bør du følge med på hver måned: 

  • Økning i antall følgere totalt og gjennomsnitt per dag
  • Antall innlegg
  • Totalt engasjement 
  • Gjennomsnittlig engasjement per post
  • Totalt engasjementnivå
  • Visninger
  • Klikk
  • Kommentarer 
  • Delinger 

Bella anbefaler også å sammenligne med året før, slik at du kan se juli opp mot juli og desember opp mot desember. Det kan gi et mer korrekt bilde enn for eksempel å sammenligne juli og august, da juli er en populær feriemåned.

Hennes siste tips er å ikke se seg blind på den typen engasjement du ønsker mest. Ikke heng deg opp i bare kommentarer for eksempel. Jo mer data du har, jo mer kan du utvikle deg og lære hva som fungerer og ikke. Mål alltid alle parametere selv om du verdsetter noen mer enn andre. Følg med på trender og algoritmer, hva som gir best engasjement kommer til å endre og utvikle seg (så det må du også.)

Håper du har lært at det ikke er vanskelig å måle engasjement og at det finnes mange måter å gjøre det på. Det viktigste er å finne en måte du kan finne ut om engasjementetnivået ditt øker, minsker eller holder seg stabilt, slik at du faktisk vet om du når målene du har satt deg. Helt til slutt, Bellas tre beste tips for engasjement i sosiale medier:

  1. Ha strategien på plass 
  2. Finn ut hvordan dere skal måle engasjement og hva dere skal måle
  3. Ta deg tid til å lære av dataen du samler inn og bruk det til å utvikle deg videre. 

Her kan du se hele Bella sitt foredrag om engasjement i sosiale medier: 



Og her kan du se opptak av hele Inbound-dagen hvis du ønsker det: 

Se opptaket av Inbound-dagen 2023

Temaer:

sosiale medier
Helene Nissen Woie's photo

Av: Helene Nissen Woie

Helene er digital innholdsspesialist i Markedspartner. Helene kommer fra en rolle som Innholdsprodusent og freelance tekstforfatter. Hun har en spennende faglig bakgrunn med studier både ved Norges Kreative Høyskole (tekstforfatter) og en bachelor i Interaktivt design fra Høyskolen Kristiania. I bagasjen har hun har også med seg studier i norsk grammatikk.