Antall søk på Google etter inbound marketing er nærmest firedoblet i løpet av det siste året. Det er ingen tvil om at inbound fenger, og det er fordi det funker. Likevel må du som markedssjef legge en helhetlig digital markedsstrategi som også har outbound-elementer i seg. En av de mest populære verktøyene i skrivende stund er native advertising. Men når bør du bruke native annonser? Og hva er beste praksis?
Native advertising - en definisjon
Kjært barn har mange navn. Også native advertising, annonseformatet som har blitt kalt alt fra «reklame forkledd som journalistikk», «en redaksjonell gjøkunge» og «kamelonreklame». Ganske beskrivende klengenavn, men her har du en mer presis definisjon:
I dette blogginnlegget ser jeg på to typer native annonser:
- En betalt oppføring i en nettavis som ser ut som en redaksjonell sak, men som er merket som annonse.
- En betalt oppdatering i et sosialt medium som ser ut som de andre oppføringene i feeden din.
Felles for dem begge er at når du klikker på dem, så får du opp en artikkel eller muligheten til å laste ned gratis kvalitetsinnhold i bytte mot din e-postadresse. Ikke en salgspitch på dine produkter eller tjenester - i alle fall ikke hvis annonsøren følger beste praksis.
Eksempel på native-annonse
Nedenfor ser du et eksempel på en native-annonse vi kjørte i DN.no i februar i år, også omtalt i dette blogginnlegget. (Klikk på annonsen for å se landingssiden vi dirigerte leserne til - en side utenfor DN.no, på vårt eget nettsted.)
Denne annonsen gav oss enormt mange besøk og nye leads i løpet av uken den lå ute. Senere har vi gjenbrukt budskapet og landingssiden i native-annonser på Facebook:
LES OGSÅ: Hva er native advertising og passer det for min bedrift? »
Hvordan passer native inn i min inbound marketing-strategi?
Hvis du har investert i en satsning på content marketing og/eller inbound marketing, er du allerede en publisist av kvalitetsinnhold som gir verdi til ditt publikum, enten ved å inspirere, undervise eller informere dem.
Det du trenger nå er å eksponere så mange som mulig (innen din målgruppe) for innholdet ditt. Ja, den organiske trafikken vil komme fra Google når effekten fra søkeordsanalysen din slår inn. Du vil også få trafikk fra sosiale medier, når innholdet ditt deles - men trenger du trafikk NÅ, er native ofte den beste verktøyet du har.
Hovedscenarioene for bruk av native i inbound er:
- Som «kickstarter» i lanseringsfasen: Bloggen er nettopp lansert, men få vet om den. Siden det ofte tar 3-6 måneder før du begynner å få nevneverdige resultater i form av trafikk fra søk på Google, kan du i denne fasen booste trafikken din med native. Her kan det være på sin plass å slå på stortromma og virkelig åpne slusene for trafikk, kanskje gjennom en kampanje i en større nettavis eller en godt koordinert tilstedeværelse på tvers av flere sosiale nettverk. Suksess avler suksess, og det er viktig å skape blest både internt og eksternt i en startfase.
- Som «gasspedal» i perioder med lav organisk trafikk: Organisk trafikk faller som regel i juli. Det betyr færre leads som salg kan jobbe med i august. Her kan native kompensere for organisk trafikkfall. En liten investering på Facebook eller LinkedIn kan fungere som en gasspedal for å komme over målstreken i inneværende måned.
LES OGSÅ: Slik kan native annonsering booste din leadsgenerering »
Hva koster native advertising?
En native annonse på Facebook eller LinkedIn kan du teste med en liten investering på noen hundrelapper. En native-kampanje i en nettavis vil som regel koste deg noen titalls tusen. Det kan derfor være smart å teste budskap og landingsside i sosiale medier først, og deretter gå til en nettavis (hvis du i det hele tatt trenger å gjøre det).
Det er uansett ikke prisen på kampanjen du skal se på, men hva som er pris per lead, eller enda bedre: Pris per salgskvalifisert lead og pris per nyerverved kunde.
Har du et system som HubSpot, vil du enkelt kunne spore dine leads og kunder tilbake til det markedsføringstiltaket de kom inn via - og da har du en helt annen forutsetning for å gjøre treffsikre vurderinger til ditt neste markedsbudsjett.
Lykke til!