Slik kan native annonsering booste din leadsgenerering

 

Slik kan du benytte native annonsering til leadsgenerering i kombinasjon med en satsning på content- eller inbound marketing.

Du kjenner deg kanskje igjen; etter uker og måneder med korrekturrunder på design og innhold er selskapets nye nettside eller blogg endelig på plass. 

Nettstedet er tuftet på en solid digital markedsstrategi, og alle mekanismer for konvertering av besøkende til leads er ferdig implementert.

Mangfoldige timer har gått med til finspissing av funksjonalitet, utvikling av digital strategi, skriving av blogginnlegg, søkeordsanalyser, SEO-justeringer og utarbeidelse av kampanjeoversikter. Innholdstilbudene er av toppklasse, og organisasjonen er rigget og klar for å håndtere leads.

Forventningene er store. Alt ligger til rette for at kundebasen skal vokse.

Og så skjer det fint lite ...

Ledelsen lurer på hvor resultatene blir av, og salgssjefen gir ettertrykkelig beskjed om at avdelingen hans vil ha mer å jobbe med ... nå!

Fortvil ikke.

Det er ikke gitt at leads strømmer inn fra dag én. Faktisk er det helt normalt å ikke se de helt store resultatene før etter 3-6 måneder i drift. 

Google trenger tid til å indeksere og rangere sidene dine. Og det tar tid å bygge en liste med e-postabonnenter som er stor nok til å gi moment - om du ikke er så heldig å ha en slik liste fra starten av.

Men heldigvis finnes det en snarvei. Den heter native annonsering.

Innholdspromotering med umiddelbar effekt

Som et supplement til det du allerede gjør på bloggen og hjemmesiden din (produsere kvalitetsinnhold som målgruppen din finner, liker og deler), kan du med native annonsering promotere innholdet ditt til et stort publikum, umiddelbart!

Native annonsering er kort sagt å promotere innholdet ditt forkledd i annonsemediets drakt. Vi kaller det native (norsk: innfødt) fordi innholdet ditt blir en del av mediets eksisterende innholdsflyt.

Selv om annonsene er merket "annonse", har de en betydelig høyere klikkrate enn bannerannonser, med mindre disse er målrettede (retargeting og audience targeting).

De rammes heller ikke av AdBlock-teknologi, som brukes av 23 prosent av norske PC- og Mac-brukere.

> Les også: Hva gjør du når bedriftens nettannonser blir blokkert?

Hvordan komme i gang med native annonsering?

En generell fremgangsmetode kan se slik ut:

  • Definer og spesifiser hvem du ønsker å treffe. Ta gjerne utgangspunkt i personas-metoden

  • Identifiser hvilke nettaviser, blogger eller sosiale nettverk målgruppen din oppholder seg på og be om tilbud fra disse

  • Spør gjerne om gjennomsnittlig klikkrate, gjør et regnestykke og sett et mål for klikk/trafikk og forventet konvertering til leads før du inngår en avtale

  • Produser innholdstilbud (e-bøker, whitepapers, videoer) eller artikler/blogginnlegg som er relevante både på tematikk og aktualitet (f.eks. markedsplanlegging om høsten eller gaveideer før jul)

  • Sørg for at native-annonsenes bilde og tekst matcher det enkelte mediets egenart, både med tanke på visuelle virkemidler og språk

  • Før du setter i gang, sørg for å ha på plass en konverteringsmekanisme der du sender trafikken, og test den grundig: Fungerer alle linker, landingssider, CTA-er (Calls To Action), e-poster osv. Pass også på å ha en sporingsmekanisme på plass, så du vet hvor trafikken kommer fra og senere enkelt kan måle effekten av kampanjen

Hvis du har gjort en grundig jobb med personas, medievalg og budskapsutvikling, vil du snart kunne erfare at kvalifiserte leads begynner å tikke inn i basen din.

 

Native advertising til leadsgenerering - vår erfaring

Gjennom året kan man forutse perioder hvor tilgangen på leads vil synke. Sommer- og juleferien er perioder hvor store deler av bedriftsmarkedet merker mindre trykk enn resten av året. Her kan man benytte native for å kompensere for lave besøks- og leadstall, og unngå å miste momentet i salgsaktiviteten når ferien er over.

MarkedsPartner kjørte i julen 2015 en native-kampanje rettet mot toppledere og ledere innen markedsføring og salg. Vi vet at mange i vår målgruppe leser Dagens Næringsliv, og valgte derfor å annonsere på DN.no.

Vi evaluerte oss frem til at personene i vår målgruppe fortsatt ville holde seg oppdatert i høytiden, og at det å snakke om trender for 2016 både ville oppleves som relevant og passe godt inn i konteksten (nettavis). 

Annonseformen vi gikk for inneholdt tre ulike innholdstilbud, som alle var rettet mot målgruppe og sesong; to blogginnlegg og en ebok:

Slik_kan_native_annonsering_booste_din_leadsgenerering_1.png

Kampanjen gav tilfredsstillende resultater i form av leads, møter og tilbud. Vi nådde nye mennesker og bedrifter som tidligere ikke var på vår radar (og vice versa), men som i dag følger bloggen vår og kan bli kunder med tiden.

Konklusjon: Native er her for å bli 

Native kan være en god investering for innholdssatsninger i etableringsfasen eller i perioder med lavt trykk på organisk (ubetalt) trafikk. Årsaken til annonseringsformens stigende popularitet er todelt: Stadig flere bedrifter produserer eget innhold (content marketing), og forbrukere viser en økende tendens til å ignorere tradisjonelle annonser (reklame) på nett. Det er ingen tvil om at native er kommet for å bli.

Last ned gratis e-bok Hvordan lykkes med content marketing

Ole Martin Kristiansen's photo

Av: Ole Martin Kristiansen

Ole Martin har en bachelorgrad i mediemanagement fra Høgskolen i Gjøvik og har siden 2008 jobbet med både analoge og digitale medier. Han jobbet tidligere som prosjektleder i Markedspartner, og arbeider i dag som Marketing Manager i Borregaard Exilva.