6 tips for å lykkes med AI i din bedrift

Seks tips for å lykkes med AI i din bedrift

Forrige uke skrev AI-ekspert John Severinson et innlegg om hvordan du kan snakke så datamaskinen din forstår deg. I dette blogginnlegget skal jeg se nærmere på hvor viktig det er å gi ChatGPT kontekst, og 6 konkrete tips jeg tror blir viktig på AI-veien videre. 

Vil du få utført en gratis innholdanalyse på din nettside eller blogg? Klikk  her!

 

1. Sørg for å gi AI god kontekst   

Jeg har eksperimentert litt med å gi ChatGPT data som den skal basere sine svar på. Hva slags informasjon du gir er det viktigste (konteksten). Du har to «bibliotek» når du snakker med ChatGPT: treningsdataen som er statisk, og konteksten som er inputen du gir. Det er en veldig viktig kombinasjon, og både mengden og verdien av konteksten har noe å si. For eksempel: Du har et spennende produkt og vil ha en beskrivelse av produktene på nettsiden din. Du spør ChatGPT om hjelp, men siden den ikke har noe informasjon om produktene dine i biblioteket, må du gi kontekst for å få riktig informasjon. Hvis du tilbyr et godt faktagrunnlag er du på et helt annet sted enn hvis du bare sier: «Skriv noe om dette temaet.» 

2. Gjør en behovsavklaring før du velger verktøy 

AI kan være et overveldende tema for tiden. Hvordan velger du riktig AI-verktøy og hvor begynner man? Det finnes en nettside som heter thereisanaiforthat.com med over 8000 AI-verktøy. Du kan til og med spørre ChatGPT hvilket AI-verkøy den anbefaler til ulike oppgaver. Mitt beste tips er, ta en behovsvurdering. Hva er det du faktisk trenger i din bedrift? Hvordan kan du forbedre hverdagen til dine ansatte? Hvordan kan du forbedre leveransen til kundene dine? Ta et steg tilbake og tenk på hva du og din bedrift trenger før du ser på det overveldende tilbudet med mulige verktøy.  

Om et års tid tror jeg veldig få kommer til å bruke verktøy som ChatGPT og Midjourney. De var raskt på ballen, men jeg tror AI kommer til å integreres i verktøy vi allerede bruker i hverdagen som Google søk, Photoshop, Excel, Word, Teams osv. Det finnes mange uprøvde produkter der ute, og fordi alt er såpass nytt finnes det ingen eksperter med 10 års erfaring vi kan rådføre oss med. De som har bygd Google og Meta har forsket på generativ AI i flere år, men fortsatt ikke lansert noe, fordi de mener det ikke har vært bra nok. Så plutselig kom Open AI på banen og løp forbi alle fordi de mente det var klart. Husk, de som har bygd denne teknikken har holdt tilbake. Med andre ord, ikke alle disse verktøyene er verdt å teste.   

3. Tenk på AI som en assistent 

Alle kunder kommer til å ha en AI-forventning til bedriften din. Om det er at den har blitt bedre, billigere eller annerledes. Jeg mener alle som sitter på et kontor har noe de kan bli bedre på ved å bruke AI. AI er et kjempeverktøy når den guides av et menneske. For eksempel hvis du jobber som innholdsprodusent kan du bruke AI til idégenerering, men ikke bruk den til å skrive hele blogginnlegget. Det kan fort bli generisk og du mister bedriftens tone of voice. Bruk AI til å forsterke og hjelpe medarbeiderne dine, ikke erstatte dem. Tenk på AI som en assistent eller en superkraft de ikke har hatt tidligere. Jeg vil sammenligne ChatGPT med en kollega som er relativt god på alt, men som ikke har vært i arbeidslivet i mer enn 3 år.  

4. Jobb for å bli synlig for AI-modellene 

Vi i Markedspartner jobber med å bygge bedre kundereiser og opplevelser for kundene til våre kunder. Kundereiser kommer også til å bli annerledes i tiden som kommer. Søk er kanskje noe av det som kommer til å forandre seg mest, men vi vet fortsatt ikke hvordan. Blir det enklere å gjøre avanserte kjøp? Blir det færre annonser? Når du har AI, trenger du jo ikke søk – tenk hva det kan gjøre for kundereisen! Jeg kan ikke engang se for meg at søk eksisterer om 10 år, men reisen din kommer til å bli veldig interessant. (Vær forberedt på en turbulent tur.)  

Det du må tenke på fremover er hvordan du skal gi treningsdata til ChatGPT. Hvordan eksponerer du data fra Google? Kan du eksponere mer metadata? Alle disse tingene kommer til å hjelpe Google å anbefale deg. Bestem deg for to ting: Vil du bli med på reisen? Og hvordan kan du investere så Google forstår mer om bedriften din og dine produkter? I mars (1. mnd før ChatGPT 4 kom ut) hadde Stack Overflow 14 % nedgang i søketrafikk. Hvem vet hva som har skjedd etter ChatGPT 4 ble lansert? Denne nedgangen er et tegn på det jeg tror vil skje med Google. Du må endre måten du skriver tekster på. Det skal ikke lenger bare beskrive produktet, men hvordan det passer inn i livet til kundene dine. IKEA er gode på dette. De skriver ikke bare hvor mye et produkt veier, men beskriver det på en kjærlighetsfull måte. Dette er helt klart noe flere må tenke på og forbedre seg på i tiden fremover.  

5. Gjør en grundig vurdering av risiko  

Hvis du forer AI med data, hva skjer med den dataen? Hvilke risikovurderinger bør du som leder ta? Først og fremst: aldri del sensitiv kundedata. Deretter anbefaler jeg å sette regler, men ikke så strenge regler at du slår i hjel eksperimenteringsviljen. Hvis du skal ta denne heisaturen må du få med deg hele bedriften din. Ha en AI-policy, ikke del konfidensiell informasjon og ikke publiser direkte fra AI-verktøyet. Jeg vil også anbefale å “empower the middle manager”. La teamlederne dine eksperimentere med sunn fornuft så kommer du vinnende ut!  

Les også: Har dere retningslinjer for bruk av kunstig intelligens i jobben? 

6. Følg med på hva der store aktørene gjør 

Følg med på Google og Meta! De er fremst på innovasjoner. Det er fortsatt mye vi ikke har sett som kommer til å endre hverdagen. AI er ikke bare et resultat av innovasjon, men veldig mye menneskelig innsats. Språkmodellen er i bunn, men ordene og sekvensene er det hundrevis av mennesker som sitter og bedømmer og finpusser. Det er mye menneskelig involvert i AI og det er mye vi ikke vet. Derfor er mitt siste tips: bruk sunn fornuft!  

 

Jeg vil få utført en gratis innholdsanalyse!

 

Ofte stilte spørsmål

I teknologisk sammenheng refererer både AI (Artificial Intelligence) og KI (kunstig intelligens) til det samme fenomenet, nemlig simuleringen av menneskelig intelligens i maskiner. Valget mellom begrepene kan variere basert på språklig preferanse eller regionalt språkbruk, der "AI" er den engelske forkortelsen, mens "KI" er den direkte norske oversettelsen.

 

Før implementering av AI er det viktig at bedrifter kartlegger sine spesifikke behov og utfordringer. De bør undersøke hvordan AI kan bidra til å løse disse utfordringene, og vurdere både kostnader og mulige risikoer ved å ta i bruk slike teknologier.

Det er avgjørende for bedrifter å vurdere AI fordi teknologien utvikler seg raskt og endrer konkurranseforholdene i mange industrier. AI kan tilby betydelige forbedringer i effektivitet og kundeservice, samt muliggjøre nye forretningsmodeller og inntektsstrømmer som kan være avgjørende for fremtidig vekst og konkurranseevne.

AI kan forbedre bedriftseffektiviteten gjennom følgende tiltak:

  1. Effektivitet og automatisering: Automatiserer rutinemessige oppgaver, noe som frigjør ansatte for mer strategiske oppgaver.
  2. Dataanalyse: Analyserer store mengder data mer effektivt.
  3. Personalisering: Skreddersyr tilbud til individuelle kundebehov.
  4. Språktilpasning: Utvider kundebase ved å tilby tjenester på flere språk.
  5. Kostnadsreduksjon: Reduserer driftskostnader gjennom effektivisering og automasjon.
  6. Kundestøtte: Gir døgnåpen kundeservice med AI-drevne assistenter.

 

Ken Gjøran Leren's photo

Av: Ken Gjøran Leren

Ken er CTO i Markedspartner. Han har gründet og ledet markedsføringsteknologiselskapet Marketing Town i London en årrekke før han i fjor flyttet tilbake til Norge. Utover sitt teknologihode har han hatt en ledende og hands-on rolle i den kommersielle teknologiutviklingen til Marketing Town. Han har i tillegg vært en early adopter knyttet til AI og var tidlig en drivkraft og naturlig sparringspartner i organisasjonen knyttet til AI.