Hvordan dere samler inn data i markedsføringen er avgjørende for å sikre at dere oppnår det dere skal – og at det kan måles.
Moderne markedsføring er en veldig datadrevet disiplin. Vi trenger data for å være relevante, gi riktig budskap til riktige mottakere, og ikke minst for å kunne måle om vi når målene våre. Uten dette jobber vi fullstendig i blinde, og det holder ikke i 2024.
Sett gode mål først
Mange markedsførere har et stødig blikk på trafikk til nettsider, likes og kommentarer i sosiale medier, klikk på lenker, nedlasting av e-bøker og påmeldinger til webinar.
Dette er langt i fra uviktige data, men det er sjelden denne informasjonen sier noe om hvor godt vi lykkes med markedsføringen. 1000 påmeldte til webinar høres jo bra ut, eller?
For å ta oss i Markedspartner som eksempel. Vi ser at vi har mest å tilby mellomstore og store selskaper som har ganske komplekse behov på tvers av alle berøringspunkter de har med kundene sine. Dessuten ønsker vi å nå flest mulig beslutningstakere som er i kjøpsmodus for våre tjenester.
For å vite i hvor stor grad vi når disse, må vi altså sikre oss noe selskapsinformasjon og informasjon om hvilken rolle de vi når har.
Bedriftsinformasjon
Derfor ber vi om firmanavn i nesten alle våre skjemaer. Unntaket er skjemaer hvor du bare ønsker varsling fra våre blogger, hvor vi bare spør om e-postadresse.
Firmaet du velger kobles opp mot bedriftsinformasjon fra Enin, som knyttes sammen i CRM-systemet (HubSpot). Rent praktisk betyr det at vi kan hente all offentlig informasjon om selskapet du har valgt, og dermed måle hvor store selskaper vi når med markedsføringen vår, både i omsetning og antall ansatte. Vi ser også hvilken bransje de tilhører og en rekke annen informasjon dirkete i CRM. Dette kan blant annet brukes til å luke ut leads fra selskaper som enten er konkurrenter, eller bransjer vi har dårligere forutsetning for å lykkes med.
Slik ser det ut når vi henter informasjon om selskapet inn i HubSpot:
Les også: Nyheter fra HubSpot: Forms
Rolle
I tillegg spør vi i alle skjemaer om hvilken rolle du har i virksomheten. Vi har bygd opp et sett med personas, som vi har gitt interne navn som er lette å huske. I skjemaene er disse oversatt til rollebeskrivelser som kunder kan velge mellom.
Ved å spørre om hvilken rolle som beskriver deg best, kan vi vite i hvor stor grad vi når beslutningstakere eller ikke, og hvilket område de jobber med. Kombinert med selskapsinformasjon, gir det oss lett tilgang til data på hvor godt vi treffer ulike roller i de selskapene vi aller helst ønsker å nå.
Avklarer kjøpsmodus med det samme
Til slutt spør vi i nesten alle skjemaer om du har behov som vi i Markedspartner kan være en aktuell samarbeidspartner på. På den måten får alle som laster ned eller melder seg på et webinar hos oss muligheten til å rekke opp hånda og si fra at de har et prosjekt på gang der Markedspartner kan være en aktuell leverandør.
Dermed gjør vi det enkelt å bli kunde hos oss for dem som allerede vet at de har behov vi kan løse.
Spør vi om for mye?
Noen vil nok tenke at vi spør om i overkant mye i skjemaene våre. Som min kollega Sandra Benrud nylig skrev om på Inboundbloggen, handler det om et bytteforhold mellom verdien du som bruker får ved å registrere deg, og data du gir oss tilbake.
Gjennom å tilby innhold med stor verdi, kan vi også spørre om mer i skjemaer. For oss som jobber datadrevet kan man naturligvis måle hvor mange som faller fra underveis i et skjema.
Hvilke felter bør dere velge?
Hvilke felter dere velger i skjemaene deres, handler med andre ord om hvilke overordnede mål dere har med markedsføringen. Finn ut hvordan dere kan måle at dere oppnår det dere ønsker, og spør om det som er nødvendig for å måle dette. Da gir du samtidig selgerne et mye bedre utgangspunkt for å følge opp dem som bør følges opp, og ikke dem som neppe vil ende som kunder uansett.